Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Ik heb in mijn tienerjaren heel wat van dat soort modelletjes gemaakt, van 2mm balsa.
Het leuke is dat je er heel wat aerodynamica van opsteekt. Ik maakte ook vliegende vleugels (tipjes afsnijden en met iets instelhoek weer vastplakken)

Ik heb in mijn tienerjaren heel wat van dat soort modelletjes gemaakt, van 2mm balsa.
Het leuke is dat je er heel wat aerodynamica van opsteekt. Ik maakte ook vliegende vleugels (tipjes afsnijden en met iets instelhoek weer vastplakken)

kan je zo eens een vliegend vleugeltje maken en fototje van posten? is misschien iets leuk voor de kids op de jeugddag bij ons op de club

Huh... nou die heb ik niet meer, ik heb het over 50+ jaar geleden...
Maak gewoon een vleugel, zoals een Zagi, met flink wat sweep.
Geef hem een beetje V-stelling, snij de tippen eraf en lijm ze met een klein beetje instelhoek terug. Moertje of zo op de neus lijmen...
Het leukste was juist om van alles uit te proberen...

Zeg was dit geen draadje over een Bunte Huhn? :):(:confused::rolleyes::-D

Ik heb er ook een paar soorten gefreest voor onze jeugddag uit depron.
67384b2d32428bfae.jpg

Voordeel is dat de kids geen mes nodig hebben.
Alleen kleuren, plakken en vliegen.

En nu weer naar de gekleurde haan.
Anders is hij straks klaar voor dat we er erg in hebben.:mrgreen:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, vanmiddag weer verder met het project:

De staartroeren. De eerste helft is nu gereed. Opbouw:

- voorlijst: een gehalveerd rondhout met diameter van 15 mm. Deze aan 1 zijde afgevlakt, ter bevestiging van de zeer smalle tussenribben. Verder loopt ook deze lijst van onder tot boven naar twee kante taps-toe. Niets is recht dus.

- De tussenribben: Ook deze zijn aa een zijde bol en aan een zijde vlak. (uiteraard komen de twee vlakke zijden van de roeren straks tegen elkaar, zodat een ovale doorsnede ontstaat.

-De achterlijst: gemaakt uit standaard driehoek latje.

Kortom: veel snij- en schuurwerk, maar met resultaat:

Was wel zielig zo in zijn eentje, dus ik heb de wederhelft ook maar gelijk gemaakt.
Als alles goed uitgehard is nog links en rechts wat nalopen met schuurpapier, en dan is de staart gereed:

staart6.jpg

staart7.jpg

staart8.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi, mooi, mooi!! Lekker bezig Hendrik. Leuk dat je zo'n ongewone kist aan het bouwen bent!

Groeten,

Johan

Ja, het is een heel mooi project, ik kan niet anders zeggen Johan. Vandaag met de romp beginnen. De romp is niet van balsa maar van berkentriplex. Volgens tekening kun je kiezen tussen 1,5 of 2 mm. Ik ga voor 1,5 mm. Er zitten voldoende tussenspanten en hoeklatten in: moet sterk genoeg zijn...

De onderkant en de twee zijkanten zijn uitgezaagd. Ik heb hiervoor gewoon een klein handzaagje gebruikt (zie foto), met een fijne tand (ik had ook mijn beugel-figuurzaag van zolder kunnen halen, maar dit gaat sneller, en rechter, zodat je minder hoeft te schuren naderhand. Zelfs de lichte krommingen konden hier gewoon mee gezaagd worden :)
Helaas waren de stukken berkentriplex maar 250X500 mm, en is de totale lengte van de romp een centimeter of tien langer. Ik heb daarom elk vlak uit twee stukken gemaakt, en deze aan de binnenzijde :rolleyes: van de romp aan elkaar verbonden met een plaatje berkentriplex. Om goede verlijming te krijgen, heb ik dit wel met een lijmtang onder flinke druk geperst tijdens het lijmen.

Ik zit nogsteeds met het gevoel dat deze romp vrij zwaar wordt vanwege het berkentriplex ipv balsa. Maar goed, als ie in balsa uitgevoerd zou worden, moet je ook een dikkere plank gebruiken, en volgens tekening en een tijdschrift van ruim tien jaar geleden is de keuze zelf te bepalen uit berkentriplex van 1,5 OF 2 mm dik. Ik heb dus voor de 1,5 mm gekozen, omdat dit naar mijn idee sterk genoeg is, en minder zwaar wordt als dat de romp in 2 mm wordt uitgevoerd.

Maar dan nog: waarom berkentriplex en geen balsa?? Mogelijk worden er op de romp nogal wat krachten losgelaten, mede doordat hij aan de staartzijde niet erg ''dik'' meer is?? Er wordt niet voor niets triplex voorgeschreven neem ik aan, en als ie straks van het gewicht als een baksteen naar beneden valt hebben we altijd nog een leuke foto voor het item ''wie weet het leukste onderschrift'', en kan ik altijd nog een balsa romp maken. De tijd moet dit maar leren denk ik dan maar.

Ik heb in het verleden bij het maken van een balsa romp vaak gedacht: Zou-ie nou niet sterker en even zwaar worden als ik dat van triplex maakte?
Ik kan me niet voorstellen dat 1,5 mm triplex zwaarder is dan pakweg 3 mm balsa... eventueel kan je overwegen om er een paar extra rompschotten in te maken voor de sterkte. Oja, je maakte je zorgen over het gewicht... :(
Ik zou er niet mee zitten, ik vind dat triplex een aantrekkelijk idee.

Okey dan, ga ik me geen zorgen meer maken.
Vanavond verder met hoeklatjes en schotjes erin maken, gecombineerd met de stuurkabels.

Wel even een ding ter discussie:

Peter, forum gebruiker, heeft deze bunte ook eens gebouwd. Hij heeft op de romp wat echtra body gemaakt, daar waar de vleugels in de romp schuiven. Hij geeft aan dat dit is vanwege de vrij grote V-stelling van de vleugels. Op de originele tekeningen kan ik daar niets van terugvinden.
Hoe denken jullie daarover? Ik zal Peter even vragen of ik de foto (die hij van zijn romp gemaakt heeft) op het forum mag zetten....

Ik weet niet zeker of dit is wat je bedoelt:
Als bij een landing een vleugel aan de grond komt, maakt het toestel een zwieper, en die zwieper wordt overgebracht op de romp. Daarvoor is zo'n vleugel / romp bevestiging doorgaans met nylon boutjes of met elastiek.
Hoe korter de romp, des te minder kracht komt er op die verbinding te staan. Een rompje dat nauwelijks langer is dan een vleugelkoorde zal er weinig problemen mee hebben. In elk geval veel minder dan in een klassieke configuratie, waar de romplengte 50 tot 100% van de spanwijdte is.

Dit bedoel ik: (dit is foto van mede-forum gebruiker Peter):

Volgens tekening komt de vleugel koud tegen de triplex romp, en wordt verbonden met twee messing pennen en bij elkaar gehouden door haakje-elastiekje

Heeft Peter meer V-stellng gemaakt dat de tekening voorschrijft?
Tja, als er zo'n kier tussen zit (en dat zie je vanzelf wel) dan loont het de moeite om het even dicht te bouwen.
Overigens - het lijkt me wel een goed idee om in de romp tussen de voorlijsten een blokje balsa of zo te lijmen. Als het Huhn een beetje abrupt met zijn neus tegen een graspolletje of erger tot stilstand komt willen die vleugels volgens mij graag je romp indrukken.

nee, volgens mij gewoon zelfde v-stelling. Maar goed, als de vleugels tzt af zijn, zie ik vanzelf wat er gebeurd. Kan ik altijd de romp nog aanvullen. Het is dus geen stelregel bij vliegende vleugels...

Komt het misschien omdat er een spant is weggelaten ter hoogte van de voorlijsten? Ik vond al dat daar eigenlijk iets hoort... als je tussen de voorlijsten een rompspant zet die even breed is als de hoofdspant bij de vleugelverbinding, dan versmalt de romp zich pas vóór de leading edge. Dat scheelt het grootste deel van die kier om op te vullen, plus dat je minder bezorgd hoeft te zijn dat je romp wordt ingedrukt bij een harde landing.
Of is je rompbodem dan te smal?

Nog een idee:
Kan het de bedoeling zijn dat de root ribben in een hoek worden geplaatst, zodat ze (verticaal) parallel aan de rompzijwand komen?
Het valt me op dat de boven-achterrand van de root rib netjes aansluit, maar vanaf het hoogste punt niet meer. Dus die rib is haaks op de ligger geplaatst. Als hij in de goede hoek gelijmd zou worden dan was de kier ook weg.

Dat bedoel ik!! Ik zou de eerste rib schuinzetten, zodat hij vlak op de vleugel aansluit. Dan is het probleem naar mijn idee opgelost. Maar ik dacht: misschien moet er extra ''overgangs'' constructie tussen ivm krachten

Back