Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Aan de afmeting van de servo's op de tekening krijg je een idee hoe oud dit ontwerp is...

De zijkanten zijn nu met de onderkant verlijmd. Er moet achterin de romp nog een tussenschot komen, maar dat doe ik kas als de vleugel klaar is...

Het is nog puur ruwbouw hoor, er moet nog geschuurd worden...

Ik ga nu met het neusje aan de gang

Misschien erg prematuur, maar die romp lijkt me niet erg sterk in diagonale richting.
Of komen er nog rompschotten bij met meer body?

Toch is ie nu al super sterk hoor. Het is 1,5 mm berkentriplex met 4x4 mm grenen eromheen gelijmd. Dat is niet voor de diagonale stijfheid (hoewel de bodem ook volledig triplex is), maar de twee tussenschotjes heb ik al extra verstevigd door er ook 4x4 mm tegenaan te lijmen. Verder komt er dus nog een schotje aan de achterzijde (daar waar de ronding van de staart begint) en wordt de neus nog een tamelijk massief blokje balsa. Als ie dan niet sterk genoeg is gaat mijn klomp ook breken:)
En dan de bovenkant nog...

Wat een mooi model. Ik ben heel benieuwd hoe zoiets er in de lucht uitziet!

Mocht er nog iemand interesse hebben in een Bunte Huhn tekening: PM me even, ik heb er hier een liggen.

Ik denk dat er veel mensen deze vlieger nog nooit gezien hebben, ik had hem ook nog nooit gezien, maar nu begrijp je dat ik meteen verkocht was.

Ik snee begin van de avond in mijn vinger met het stanleymes, haha, ik was het alweer vergeten, maar dit is geloof ik innerent aan modelbouwen toch? Of het tegenoverstelde als van Gaal: ben ik nou zo stom, of zijn jullie nou zo slim :confused:

Wat een mooi model. Ik ben heel benieuwd hoe zoiets er in de lucht uitziet!

Mocht er nog iemand interesse hebben in een Bunte Huhn tekening: PM me even, ik heb er hier een liggen.

Uiteraard wil ik voor de leiehebbers de tekeningen (3x a1 formaat) ook kopieeren hoor, maar Jitze, waarom bouw je hem zelf niet? En het liefst nog 8 anderen, dan nemen we het op tegen de Uhu's tijdens de Vintage glider zomertreffen :D:D

Laatst bewerkt:
Nee, ben niet zo van de zwevers, bovendien is hij te groot voor mijn bouwhok. En ik bouw liever schaalmodellen, vandaar. Had een partij tekeningen opgekocht en daar zat de Bunte bij, vandaar.
De tekeningen hoeven voor mij weinig op te leveren, als iemand maar dit mooie toestel bouwt!

Ik heb al teveel onderhanden om dit mooie toestel te gaan bouwen....
Maar misschien hebben jullie iets aan dit idee: Ik heb begrepen dat je voor de vleugel van de Bunte bouwmallen moet maken. Als meerdere mensen hem maken, kan je die aan mekaar doorgeven of uitlenen... lijkt me een boel werk schelen?

Nee, ben niet zo van de zwevers, bovendien is hij te groot voor mijn bouwhok.

Valt mee hoor: ik zit nogsteeds in de keuken aan de tafel van 60 X 90 cm te bouwen. Is wel zo gezellig. Maar eerlijk is eerlijk, voor de vleugels straks moet ik ook naar zolder uitwijken.

Had een partij tekeningen opgekocht en daar zat de Bunte bij, vandaar.
De tekeningen hoeven voor mij weinig op te leveren, als iemand maar dit mooie toestel bouwt!

Dan heb jij je set waarschijnlijk van dezelfde (forumgebruiker) gekocht als ik waar ik mijn tekeningen van de bunte van heb gekocht, maar dat maakt niet uit ;)

Ik heb al teveel onderhanden om dit mooie toestel te gaan bouwen....
Maar misschien hebben jullie iets aan dit idee: Ik heb begrepen dat je voor de vleugel van de Bunte bouwmallen moet maken. Als meerdere mensen hem maken, kan je die aan mekaar doorgeven of uitlenen... lijkt me een boel werk schelen?

Klopt, voor de vleugel moet je een mal maken. Ik heb ergens gelezen dat iemand van dit forum een maatje heeft op de vliegclub die die mal eventueel zou hebben. Hem zou gevraagd worden mee te lezen in dit draadje, maar ik moet zeggen dat ik mijn mal net zo lief zelf maak. Het is nu eenmaal onderdeel van het bouwen, stukje trots misschien, al besef ik best dat het veel extra tijd kost. Als ik klaar ben met bouwen mag een ander best mijn mal LENEN hoor :-D

als ik me niet vergis (net 53 tekeningen doorgekeken) staat de mal voor de wingtips zelfs op de tekening.

ja, klopt, de ribben uitslag voor de tips ook, maar dat is maar een klein stukje van de vleugel. De andere 2,5 meter zit ook leuke lijnen in, maar die zijn niet uitgetekend. Wat betreft de mal: er is op schall ''1:het oog'' het vleugelprofiel uitgezet met een maatverdeling horizontaal EN vertikaal, zodat je de mal kunt maken. HOE je die mal verder maakt iwordt aan de bouwer overgelaten. Het belangrijkste wordt dus gegeven, de rest zelf invullen.
Maar goed, daar komen binnenkort hier de foto's van als ik met de vleugels begin. Eerst het neusje van de romp afmaken. Die foto komt morgen want dat red ik vanavond niet meer, pfffft, wat een gepruts op de vierkante milimeter zeg, maar ja, hoort er ook bij he.

Ik snee begin van de avond in mijn vinger met het stanleymes, haha, ik was het alweer vergeten, maar dit is geloof ik innerent aan modelbouwen toch?
Het vervelende is die bloedvlekken op het balsahout... :rolleyes:

Zo, hoe doe jij dat - pak je na het schuren de stofzuiger of schuur je buiten in de kou?
Ik vind het altijd een klusje om buiten te doen, maar echte bouwers krijgen vorstverlet...

Wel een aardige constructie zo.

haha, gewoon in de keuken :)

Moet ik er wel bijzeggen dat ik voor de neus een schuurmachine gebruikt heb met daarop op de stofzuiger aangesloten ;)

Gaat als een speer!

Voor de rest heb ik de dagen ervoor gewoon geschuurd en daarna met de stofzuiger erachteraan, anders krijg ik ruzie thuis.

Voor de vleugel moet ik naar zolder uitwijken: daar heb ik meer ruimte om te bouwen. Jammer, want beneden is wel zo gezellie

Laatst bewerkt:
Back