Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Tja ik heb wel een fijne bouwzolder, maar ook daar moet ik het niet te gek maken...

Zo, voor zover eerst de romp. De bovenkant van de romp heb ik uit twee delen gemaakt: het achterste deel komt tzt vastgelijmd op de romp. Het voorste deel is demontabel. (misschien dat ik de neus van de romp nog iets ga afschuinen, (dus spitser laten lopen), maar dat zie ik later wel als de vleugels klaar zijn. Licht aan het totaalplaatje dus.

Ik ga vanaf morgen eerst met de vleugels starten, daarna maak ik pas de verbindingsconstructie in de romp (verbinding tussen vleugels en romp).

Hieronder is een kopie van de eerste rib op de romp geplakt. Kun je zien hoe de vleugels ongeveer komen...

Mooie sierlijke vorm! Maar dat wisten we al, en dat geldt voor de vleugel ook...
Ik zou me inderdaad kunnen voorstellen dat de neus nog wat spitser kan, en meer naar onderen gebogen. Maar dat kan altijd nog...

De Bunte begint al mooie vormen aan te nemen Hendrik! Ze moet natuurlijk wel meekomen de 14e! Klaar of niet klaar ;-)

Succes met de bouw verder.

Groeten,

Johan

Leuk dat je ff kwam kijken Arjan!

En Johan, als het wintertreffen nog eens moet worden uitgesteld (hoop het niet) zal ie wel klaar zijn :D

Kijk, als jij de Bunte op de 14e klaar hebt, dan MOET de meeting wel doorgaan. Weer of geen weer!
Tijdens het bekijken van wat oude fotoalbums op internet kwam ik dit plaatje tegen:
hans%2010.jpeg

Staat in het fotoalbum van Hans Scholten, hier te vinden: http://picasaweb.google.com/renebergboer/HansScholten#

Gr,

Johan

Denk niet dat dat gaat lukken. Vandaag zou ik starten met de vleugels, maar moet zo naar verjaardag...

Wat een plaatje he....

Vanavond nog eens een uurtje met Arjan over de vleugelbouw gediscuseerd. Twee weten meer dan 1. Arjan heeft even wat duitsd vertaald, nu is eea wel duidelijker. Morgen met de hulpconstructie (plaat met kromming van de vleugel) beginnen.

Zo, de boodschappen zijn gedaan voor de onderconstructie (hulpconstructie met daarin de curve van de vleugel). Gelijk een stuk aluminium gregeld van 3 mm dik om de begin en eindspant te maken. Dit is als hulp om de tussenliggende spante te maken. Later meer hierover.

De gebogen lijn wordt met het MDF 18 mm dik gemaakt. Wat getekend is, is steeds de breedte/hoogte maat, zodat de kromme lijn kan worden afgetekend. Hieroverheen trek ik een plaat hardboard van 4 mm en dit gaat dan als werkblad dienen.

Hendrik,
Ik heb vanmiddag een prachtige elektrische figuurzaag aangeschaft. Das als je aluminium en triplex ribben moet zagen hoor ik het wel :-) Kunnen we even kijken of het echt zo'n topding is als de verkoper me deed geloven....

ja, we kunnen altijd uitproberen. Morgenavond? Ik heb nu wel 3 mm dikke aluminium plaat gekocht: schuur je bij het schuren van de ribben niet zomaar iets vanaf Maar ik ben bang dat dat voor de figuurzaag te dik is: ik hd vanavond al metaal-deoupeerzaagjes gehaal, zodat ze daarme uitgezaagd kunnen worden, maar we hebben morgen wel ff contact.

De mal voor de vleugels:
Eerst dus op 18 mm (mdf heb ik gebruikt, maar kan ook multiplex zjn) drie precies dezelfde vormen maken: (zie hierboven qua maatvoering)

Vervolgens heb ik een plaat hardboard 4 mm eroverheen gelijmd. Nu is een werkblad ontstaan met de juiste vorm van de vleugels). Het rechtse gedeelte moet nog verder afgemaakt worden...
Voordat de plaat op de mallen bevestigd is heb ik de plattegrond-vorm van de vleugels erop getekend en alle ribben afgetekend...

Vandaag Arjan zijn nieuwe figuurzaagmachineest: de Wortelrib en eindrib uit 2 mm aluminium gezaagd om strak als blok alle ribben te schuren. Ging perfect! Super aanwinst Arjan!

Vandaag Arjan zijn nieuwe figuurzaagmachineest: de Wortelrib en eindrib uit 2 mm aluminium gezaagd om strak als blok alle ribben te schuren. Ging perfect! Super aanwinst Arjan!

Mooi heren, lekker zo'n 'buurman' Hendrik.

Kort off-topic vraagje, waar heb je die alu-zaagjes vandaan voor machien van Arjan?

Jacob

Die zaten er bij, zaagjes met een fijne vertanding.
Overigens kun je met een hand-figuurzaag en de fijne metaalzaagjes van de Gamma ook prima aluminium plaat zagen hoor. Zo deed ik het tot nu toe maar dit is toch wel heel veel sjieker :-)

OK, dat deed ik ook, dacht te begrijpen dat er speciale metaalzaagjes zijn. Heb vorig jaar een 2e handsje Proxon op de kop getikt. Daarop ook met fijne zaagjes en alu aan de slag geweest. Slijt snel maar werkt wel.

Jacob

Back