Bouwverslag Das Ugly Stik

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dries_neyrinck, 3 okt 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Forum hick-ups????
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Stel dat het eens echt wintert en een mooie koude dag is? Dan hebben we ski's nodig.

    Zouden ski's lukken? Heb dit nog nooit gedaan en mij lijkt de Stik ideaal om met dit eens te experimenteren :-D

    Suggesties iemand? Thanks!
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    HobbyKing had toch altijd alleraardigste ski setjes?
    Anders even forum napluizen. Want er was ooit een draadje aan geweid... maar dat is ook al weer een tijdje gelee... Maar algemeen... ski's moet geen probleem zijn... drijvers ook niet...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb hier een setje drijvers van een Tundra met de nodige ijzerwinket erbij, je kan ze gratis hebben.
    Laat maar weten of je nog eens naar een indoor komt in de omgeving, dan breng ik ze.
    Johan.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tof Johan. Indoor in de buurt zal voor volgend jaar zijn
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hij was gebouwd als wintertoestel, dus vliegt hij ook in de winter ...
    [​IMG]
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mijn 5-jarige dochter wou een filmpje maken van een Ugly Stik vluchtje :)
    Gezien het feit dat ze dit nog nooit gedaan heeft vind ik het al mooi gefilmd en is er dus nu ook een filmpje van m'n Stik die een klein beetje van z'n kunnen laat zien (geheel loos gaan ging ik niet doen, anders was het voor haar niet te filmen...)

     
    MicropropSport, Arnold 85 en p40 vinden dit leuk.
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Laatst bewerkt: 4 mei 2017
    dries_neyrinck en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog niet eens gezien! Heel mooi filmpje! Goed gelukte 'vossenjacht'.
    Gaat bij ons ook een e-Stikkie rond, niks mis mee, vol acro en als elastiek door de figuren, muisstil. :) Span zo 1.20 m.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Hallo Dries, allemaal,
    Dit draadje heeft me geïnspireerd en ik heb een freeskit besteld bij RBC met een spanwijdte van 167cm.
    Deze heeft geen ingedekte vleugel, ik wil er net als jij een D-box van maken. (zie post #13)

    Heb je die 1mm balsa over de bestaande ribben geplakt of heb je eerst de ribben aangepast?
    Wat is het gevolg als de vleugel 2 mm dikker wordt?

    Ik overweeg om 1,5mm te gebruiken, dan zou het profiel 3mm dikker worden.

    Alvast dank voor jullie reactie.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er zijn veel soorten Stiks op de markt verschenen.
    De basis bij Phil Kraft. En heeft veel licenties uitgegeven.
    De eerste stik die uitkwam van van Jensen. Een Amerikaanse kitter. Zestiger jaren.
    Andere namen... Midwest, Great Planes... ben niet eens volledig… en dan nog eens de afgeleiden… t/m de Venture aan toe…

    Modeltech bracht de Joss Stik uit. Een redelijk bakbeest met schuimvleugels en nagenoeg
    onsloopbaar...
    Is het Stik of Stick? De oerstik heette 'Das Ugly Stik' Uiteraard met humor bedacht en met Germanismen.

    De Joss Stik... ook al weer zeldzaam geworden kit... 90er jaren vorige eeuw...
    En bijkans tot 2005 nog leverbaar geweest?


    s-l1600-4.jpg



    Een alleraardigste site tref je hier... denk al zo een 20 jaar online?
    Maar perfect inzichtelijk visie omtrent bouwen... veel van te leren.
    Hoewel de Stik bijzonder doodsimpel is opgezet en ultraextreem rap is te bouwen.
    Ook zonder CNC... denk zelfs sneller... en sterker... En altijd goed te vliegen
    http://www.airfieldmodels.com/index.html

    Het indekken van vleugels... is veel over geschreven op RC-Universe en RC-Groups… decennia lang… als leesvoer…
    De Great Planes 'Sticks' en van Midwest hadden ingedekte vleugels. Great Planes op den duur als ARF...
    Midwest altijd kits. Betekent dat het spant voor die indekking was herzien.
    Ook werd er vakwerk wel ingedekt, dus tussen de spanten. Om het profiel niet aan te tasten. Dat las je op de fora...
    Of het er robuster door werd? Eerder veel zwaarder. Zwaarder is logger.. maar weer beter bij turbulent weer...

    Als je gaat indekken boven op spant, wordt je profiel groter.
    Je kan de indekking over de voorlijst doortrekken met latjes over de ribben,
    ende maatvoering doordtrekken met indekking van de achterlijst. Alleen hoofdligger en voorlijst heb je dan nodig.
    De andere kan je weglaten. ook de halfspanten kunnen geskipt worden.
    De romp zul je weer pas moeten maken. Vliegen doet het altijd. Profiel is dik, snelheid relatief traag, zeer stabiel.

    Qua vliegeigenschappen zal je niet heel veel merken. Je vleugel wordt er wel zwaarder van.
    En welke dikte indekking je kiest. Veel ARF's zijn met 1,5 mm. Oude kits tref je 2 tot zelfs 2,5 mm (Bridi Kaos .40)
    De open vleugel heeft meer lattenwerk. De ingedekte slechts de liggers en de neuslijst.
    Alle, maar dan ook alle instelhoeken zijn origineel 0,000 graad… dus alles haaks en recht….

    Sterkte??? ... de originele open vleugel is eigenlijk al zeer sterk. Vroeger werd deze opgespannen met
    spanlak en zijde. Dat gaf een uitermate stijve vleugel. En veel sterker dan je zou verwachten. Welliswaar 60 jaar gelee, dom was men niet….

    Voorbeeld deur Muiderslot. Kasteel deur er mee doorrammen... bijna... maar waarschijnlijk net niet...
    Maar voor sluitingstijd gaan de schuifdeuren automatisch open en dicht… dus hoeft de rigiditeit niet getest te worden… 1x hoera!

    Voor 15 jaar terug verscheen de Super Stunts op de markt van TWM...
    Een ARF Stik, gebouwd dicht bij het origineel. Dus een open vleugel, bespannen met folie. Deugdelijke ARF.
    Folie geldt als minder treksterk dan zijde en spanlak? Maar is in die constructie altijd nog zeer sterk.
    Door de vele dwarslatten... zit altijd safe met goede lijm. Alle liggers kan je tot box dichten. Geeft weer wat meer stijfheid… als C of als D. Direct sterkte.

    Folie kan je met een put makkelijk wegstrijken, bij zijde een gat... dat je dan weer dicht moet lakken met een patch doek, spanlak opspannen. En het is weer snaarstrak in de fix?

    Beiden eigenlijk geen extreme klusjes... behalve dat spanlak flink stinkt en ongezond is bij gebrek aan ventilatie, nitroverdunner om de kwasten schoon te maken.
    Alternatief is polyestervlies. Lang verhaal wn ook zeer mooi resultaat.

    Een Super Stunts bijna oer Stik....

    53769957_2232089077005996_2993286996346011648_o.jpg

    Als ik jou was zou ik de kit bouwen zoals ie hoort te zijn.
    Met China folie bekleden. Deze folie is al veel sterker dan Oracover.

    Hier wat je opengewerkt kunt verwachten van zo een vleugel, die zaak is loeisterk, en ingesloten ligger
    met cross grain inzetten... er tussen, of er tegen, dat is onvermurwbaar stijf.
    Qua vliegeigenschappen? Beter dan ingedekt? Geen verschil. Het zijn slechts constructie filosofieën. Meer niet.
    Plaatjes komen van het internet... en niet uit mijn bouwhokkerij...

    At54267.jpg

    Ig11397.jpg

    Io28765.jpg

    Mk26352.jpg



    Het semi-symmetrische profiel, dat symmetrisch oogt, maar vlak is achter de ligger aan de onderzijde
    puur voor bouwgemak. Ook dit tast de vliegeigenschappen niet aan...


    Li20889.jpg


    Mijn overgebouwde, nieuw gefoliede GP Big Stick in de gloriedagen...
    Gebroken antennes verwoesten alles... pindakaas! Das Große war einmal...
    Standje heipaal.. .en geen gewonden... net niet...


    IMG_2891.JPG


    Voor de leut nog even de instructie van de Super Stunts erbij...

    Ik zou het niet indekken

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • A095.pdf
      Bestandsgrootte:
      2,1 MB
      Weergaven:
      128
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021
    Theo P vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina