Bouwverslag De 7 Provincien 1910

Hallo John,

Het gaat vlotjes! Wat heeft ook dit schip een mooie elegante lijn. Wat voor schroefassen neem je, sinterlager of kogellager en pas je ze ook aan?

groeten Paul

Zeer netjes.
Heb jij de dikte van het balsa hout van de spanten afgehaaald?
En hoe ga je het balsa behandelen??

Alvast succes verder!

@ Paul,

De assen heb ik als sinterlager genomen,daar wacht ik nog op,en de motoren natuurlijk.
Ja,vlot gaat het.
Ik heb vandaag mijn boek opgehaald,duurde iets langer als verwacht.
Voor ik ga lamineren moet ik eerst nog Pantserplaten aan de romp zetten,wat men op de bouwtekening niet kon zien,zoals veel andere dingen.
De tekening is te klein voor veel detail,het schip op te tekening meet amper 50 cm,dus daar heb je heel veel fantasie nodig.
Ben blij dat je mij deze tip hebt gegeven,met het boekje,nu word mij heel veel meer duidelijk.

Grtz,John

@ Koen,

Jop,heb ik.
Ze zou anders 6 mm plus een beetje te breed zijn,oke bij een schip van 1,52 mtr en een breedte van 24,5 cm valt dat niet zo op,dus men kan het door laten gaan.
Ja,het Balsahout word gelijk behandeld als iedere andere houtsoort ook.
Bij Balsa als het dekkend en glad moet zijn,moet je erst gronderen,dan schuren,plamuren,schuren,dan weer gronderen(beste met Filler)schuren en dan de
deklak.
Het ligt aan een ieder zelf of het genoeg is,maar als Houtspuiter weet ik dat het genoeg is.
Belangrijk is echter de Filler zo veel als mogelijk tot het hout af te schuren,zodat de porien dicht zijn en gelijk in hoogte als het hout zelf,doe dit 2 keer en je zal zien het is glad,en met geluk hoef je niet eens te plamuren.

Grtz,John

Dan weet ik dat ook weer!
Met G8 of G4 behandelen of wat anders???
Ik wil namelijk een project gaan starten maar ik ben een plan aan maken van hoe en wat etc....

@ Koen,

Ehhhhhh?oke G8 of G4 zeggen mij beide nix,maar het beste is een Filler op 2K basis(Filler en Verharder)of DD basis(is niet anders als 2K).
De Mengverhouding is het beste 1:10.
Die ik gebruik komt van mijn werk,en is professioneel,en wij gebruiken als Filler hoofdzakelijk alleen deze.
Droogt snel,en het belangrijkste:ze vult heel goed.Komt uit de houtindustrie.
Je kan ook een Konstant-Filler gebruiken van vroeger ICI,mengverhouding 4:1,komt uit de autoindustrie,is nog beter,maar duur.
Vraag maar ff na,in Nederland hoe duur die is,zou het zo zijn dat het zo is,dan schrijf hier ff,en misschien kan ik iets uit Duitsland opsturen??!
Grtz,John

huidplaten

Hallo John,

Ja, het is een handig boekje zeker tijdens de bouw van je schip. Misschien dat ik het zelf ook een keer aanschaf.

Je schreef dat je eerst de pantserplaten op de romp wilt zetten. Dit zijn de huidplaten waarbij aan de binnenzijde de pantsering tegen aan kwam. De pnatserplaten zitten dus inwendig. Bij vele dreadnoughts zatten ze aan de buitenzijde vaak als complete gordels rond de waterlijn tegen torpedo-inslag.

Maak deze huidplaten als lange stroken over de gehele romp. Onderbreek deze niet verticaal als overnaadse overgangen.

Succes met bouwen.

groeten Paul

@ Paul,

De assen heb ik als sinterlager genomen,daar wacht ik nog op,en de motoren natuurlijk.
Ja,vlot gaat het.
Ik heb vandaag mijn boek opgehaald,duurde iets langer als verwacht.
Voor ik ga lamineren moet ik eerst nog Pantserplaten aan de romp zetten,wat men op de bouwtekening niet kon zien,zoals veel andere dingen.
De tekening is te klein voor veel detail,het schip op te tekening meet amper 50 cm,dus daar heb je heel veel fantasie nodig.
Ben blij dat je mij deze tip hebt gegeven,met het boekje,nu word mij heel veel meer duidelijk.

Grtz,John

@ Koen,

Ehhhhhh?oke G8 of G4 zeggen mij beide nix,maar het beste is een Filler op 2K basis(Filler en Verharder)of DD basis(is niet anders als 2K).
De Mengverhouding is het beste 1:10.
Die ik gebruik komt van mijn werk,en is professioneel,en wij gebruiken als Filler hoofdzakelijk alleen deze.
Droogt snel,en het belangrijkste:ze vult heel goed.Komt uit de houtindustrie.
Je kan ook een Konstant-Filler gebruiken van vroeger ICI,mengverhouding 4:1,komt uit de autoindustrie,is nog beter,maar duur.
Vraag maar ff na,in Nederland hoe duur die is,zou het zo zijn dat het zo is,dan schrijf hier ff,en misschien kan ik iets uit Duitsland opsturen??!
Grtz,John
Ik zat meer te denken aan epoxy hars te denken???
Of iets van polyester laagje er over heen.
Mijn begeleider zij dat hij zijn boot met een laagje polyester had gedaan.
(Zit bij marinebedrijf, ik doe scheepstimmerman opleiding :D)
Ik zal even zowieso naar jou materiaal kijken tzt.
Ik ben eerst aan voorbereiden en er rustig aan over nadenken.
Moet ook nog een kleine paar tekeningetjes hebben.
(Moet eerst nog 3 projecten af maken en 2 even bij kliederen met verf:P)

@ Paul,

Jop,heb je gelijk in.Het zijn complete gordels rondom het schip,en ik heb ze er bijna op zitten.
Nu zie je eerst goed wat voor een machtig en imposant schip het was voor de toenmalige tijd.
Zou je het boekje ooit eens gebruiken willen,je weet waar ik ben.

Grtz,John

@ Koen,

Ahaaaa!Ja,de romp word met Epoxy behandelt,wat op doek gestreken word,direkt op de huid van het schip.
Daarom spreek ik ook van "Lamineeren".
De Epoxy die ik heb komt uit de autoindustrie,verkrijgbaar in iedere bouwmarkt.
Ze word vermengd met verharder,dus moet men opschieten,geen tijd om te treuzelen.
Dan zoals gewoonlijk,schuren,plamuren,en in de grond zetten.
Deze Grondering heb ik al beschreven.

Grtz,John

Ik had epoxy van de modelbouw winkel.
Deze had ik voor mij broertje gekocht. Maar hij schiet maar niet op:confused::rolleyes:
Kan ik dat is uit proberen.

Laatst bewerkt:
Hallo,
Daar ben ik weer,ik heb eerst maar de Pantsergordels aangebracht aan de zijkanten van de romp,om vervolgens het geheel te "lamineren"dwz.Epoxyhars(polyesterhars)met verharder en een dun polyesterweefsel voor de zijkanten van de romp,en voor de onderkant(onder de waterlijn)dit weefsel te vervangen door een sterker weefsel.
Een smerig klusje,maar het moet stevig zijn naderhand.

my.php

my.php

De stand van zaken zien jullie aan hand van de fotos,ik ben al begonnen met het schuren en plamuren,en schuren en plamuren,en natuurlijk schuren en plamuren.
Maar ik moet zeggen het geheel ziet er al imposant uit,en ik schuur nog een beetje verder om dan vervolgens de aandrijving te plaatsen.

Tot het volgende update dan,
Grtz,John

Hallo John,

Met wat voor materiaal heb je die banen erop gezet? Was zeker wel een klusje, he...

Je hebt een pbtje.

groeten Paul

@ Paul,

De banen voor de Pantsergordel zijn uit 2 mm dik Balsahout gesneden en erop gelijmd.
Dan met polyesterweefseldoek(heel dun spul)opgelegd,om vervolgens met epoxyhars bestreken.
Dat was het deel wat echt heftig was,daar het weefsel dun is,lost het een beetje op door de epoxy,en door de kwast druk je het een beetje uit elkaar,zodat je weer heen en weer moet met de kwast om geen heuveltjes te krijgen die naderhand bij het schuren heel lastig worden.Ik weet waarvan ik spreek,een ieder moet deze ervaring opdoen denk ik maar.
De onderkant van de romp ging gemakkelijker,daar dit weefsel dikker en stabiler is/was en dichter geweefd,wat als resultaat heeft dat het Hars langzamer erdoor komt en aan het hout hechten kan.
Maar voor de eeste keer ging het.De plamuur doet de rest,niet veel,maar een beetje wel.
Hiervoor heb ik autoplamuur gebruikt,is beter en beter bestendig tegen alles.
Daarna alles wat me nog zo opgevallen is kleinigheidjes,geplamuurd met Acrylsnelplamuur.
Nou,wie vertel ik dat.

Grtz,John

By the way:ook jij hebt een pbtje.

hallo aan iedereen,

Zo na dagen van eindeloos geschuurd en geplamuurd te hebben,ben ik er vandaag toegekomen mijn schip mee te nemen naar mijn werk en haar in de primer te zetten(2 K).
Dan vervolgens nog eens geschuurd en nogmaals in de primer.
Daar de primer zandbruin van kleur is,heb ik haar met kleurstoffen veranderd in een soort "muisgrijs"wat naderhand ook de uiteindelijke kleur zal zijn.
Zo heb ik een beetje een idee hoe zij er naderhand uitziet en ik kan nog een beetje bij plamuren omdat er toch nog wel een paar plekjes bij zitten die het nodig hebben.

my.php

Het geheel ziet er dus nu zo uit.
Als de primer morgen echt droog is dan schuur ik haar nog eens,en zoals ik al zei:plamuren!

Tot het volgende update maar weer.
Grtz,John

Hallo John,

Oei,... Nu valt pas op hoe dik de huidgangen erop zitten. Ze zijn veel te dik, soory dat ik dit zeg na zoveel werk. Je hebt zo'n strakke romp gebouwd, het zou zonde zijn om deze banen zo te laten. Schuur in ieder geval ze wat vlakker. De hoeveelheid banen over de romp waren er ook meer maar daar zou ik zelf niet zo'n punt van maken.

Hier een foto van haar boeg (met en zonder lofwerk)

naamloosgescand01cz3.jpg

Ik hoop dat je de moed kan opbrengen om het nog te veranderen...

groeten Paul

Moet Paul gelijk geven... Dit is "overkill".
Reken even uit mbv de schaal hoe dik die huidgangen in het echt zouden zijn... Ik denk dat je dan schrikt.
Sterkte met de beslissing die je nu moet nemen!
Maar: compliment voor het werk tot nu toe!

@ All,

Ja het is me gisteren ook opgevallen,daar hebben jullie gelijk.
Aan de zijkanten van de romp zijn ze 1-1,2 mm dik.Ik denk dat ligt nog in het Tolerantieberijk,maar dat neemt niet weg dat ik de plekjes waar het meer is toch even ga schuren,hoewel ik dit niet graag doe,daar ik de Polyesterlaag niet wil doorschuren(het ziet er een beetje naar meer uit,daar de kanten schuin zijn wegggeplamuurd).
De boeg ziet er een beetje "Overkill"uit omdat de pantsergordels er buiten staan,deze zal ik in ieder geval aanpassen,en ze terug tot achter de boeg schuren.Het zal er in ieder geval beter uitzien.

Maar bedankt voor het opletten,voor men een grove fout begaat die je naderhand moeilijk weer wegwerken kan.
Grtz,John

Back