Bouwverslag De 7 Provincien 1910

Hallo aan iedereen,

Zo na 2 weken deksbeplanking leggen,ben ik dan eindelijk klaar hiermee.
Het geheel heb ik naar systeem gelegd,misschien niet het juiste maar ik heb besloten een 3 planksysteem te leggen.
De planken meten hier 5-7-10 cm in lengte.wat bij een schaal van 1:75 voor mijn schip niet slecht uitziet.
Het "kalfaatwerk"heb ik mij gespaard door de zwarte ondergrond van het dek(zwart karton)tussen de planken heb ik een streepje fineer van 0,6 mm als afstandhouder genomen.Hier het bakdek;

my.php

Zoals hier het achterdek met begin van het loopdek tussen voor en achter;

Verder heb ik het loopdek tussen voor en achter voorzien van horgaas dit om het pantserdek mit ribbelstruktuur te imiteren.
Dit horgaas heb ik met houtlijm(verdunt met water)erop gelijmt,en na het droog was nog eens ingestreken met houtlijm,vast is vast,daar ik naderhand nog snijden moet.
De bovenbouw van de dekshuizen.

Dan heb ik het gehele dek geschuurd om het mooi glad te krijgen.
De Barbetten voor de 2 , 28 cm torens heb ik ook al klaar en gespoten,en erop gezet.
Het begint erop te lijken,nu kan ik verder met het kleinwerk op beide deks,en op het grote tussendek de dekshuizen bouwen,zodat ik het loopdek erop lijmen kan.

Dit zien jullie dan weer,de volgende keer, ;-)

Groetjes,John

Hallo John,

Gaat de goede kant op! Mooi ingelegd dek. Vanaf nu kan je lekker beginnen aan alle frutsels te maken...:celebrate:

groeten Paul

Hallo allemaal,

Zo hier weer een klein updatje van mij.
Ben begonnen de onderste dekhuizen te bouwen,zijn bijna klaar al eigenlijk,alles is al grijs gespoten nadat het in de grond stond.
Op het moment maak ik de deuren en het kleinzooi wat er nog op moet.
Hier de bakboordkant van voren gezien:

my.php

zoals hier stuurboordkant van achteren gezien:

Over deze huizen komt het loopdek en is de verbinding tussen boeg en steven.

Dan was ik al begonnen met het Lofwerk voor op de boeg,en moet alleen nog het kleine werk erop zetten(blaadjes,krullen enz)de hoofdaders en de wapenschilden van de 7 gewesten,die Nederland gegrond hebben zitten ook al.
Deze schilden heb ik geprint en op messing gelijmd,en dan het geheel gesoldeerd.
Op deze schilden komt nog lak,zodat de kleuren niet uitlopen.

is nog een beetje wat te doen,maar we komen erheen.
Dan tot de volgende keer maar weer!!
Groet,John

Hallo,

Ben ik weer,het leek me leuk te vertellen welke 7 gewesten de Replubliek Nederland vormden.

Daar gaan we:Aan stuurboordzijde van achter naar voor:Gelderland,Zeeland,en Utrecht.
Recht op de boeg onder het wapen van Nederland:Groningen.
Aan bakboordzijde van voor naar achter:Holland,Friesland,en Overijssel.
Deze 7 gewesten vormden vanaf 1588 de Replubliek Nederland.
Bij het wapen van Holland heb ik gekozen voor het wapen van Zuid-Holland,daar dit het meest op het origineel van toen lijkt!

Okay,dit was het dan,Groetjes John

Hallo John,

Het schiet al aardig op. Wat ik tot dusver gezien heb ziet er goed uit. Je gebruikt zo'n beetje dezelfde werkwijze als mij.;)

Kleine tip over het lofwerk; hou de schilden en krullen dichter op elkaar zodat het meer 1 geheel wordt.

naamloosgescand01cz3.jpg

Verder; ga zo door!

groeten Paul

@Paul,

Dank je,ja de werkwijze is een beetje zoals jij werkt.
Gewoon goed doordacht ;-)
De schilden zitten eral op,de "aders worden nog opgevuld zodat het er naar 1 geheel uitziet ja,dit was inieder geval het plan,klaar is het lofwerk nog lang niet.
Maar bij zulke dingen laat ik me tijd,ook al duurt het 2 weken.
Bij jou ziet het er ook al goed uit he?

oki,Groet,John

Hallo aan iedereen,

Zo het is weer tijd voor een update van mij.
Allereerst was ik gebleven bij het lofwerk voor op de boeg en achter,voor op de boeg is veranderd worden,de schilden zitten nog op hun plaats maar het krulwerk is veranderd(komt bij het volgende update).
Bij het krulwerk wilde ik eerst messingdraad gebruiken en het buigen en solderen,maar dat bleek me alles een beetje te omstandig en heb daarom een andere manier gebruikt;een blad papier DIN A4,daarop een laag metaalplamuur circa 1-1,5 mm dik,laten drogen,dan het motief erop getekend om het vervolgens met een Proxxon boormachientje uit te frezen,voor het krulwerk echt een uitkomst.
Daar de verharder nog niet uitgehard is,word het door de bewerking warm en een beetje zacht en laat zich goed buigen om het vervolgens aan te brengen aan de romp.
Het wapenschild van Nederland is op dezelfde manier gemaakt en met het zelfde boortje ingefreesd.
Zie foto,
my.php

Dan moest de reling nog worden gemaakt,en heb daar echt mezelf kopzorgen gemaakt.
Een ieder wil dit deel toch zo eenvoudig als mogelijk gemaakt hebben,de meesten van ons kopen relingpaaltjes op schaal,draad erdoor klaar.
Dit wilde ik eigenlijk niet,zelf is de man,dus zelf maken.
Hiervoor heb ik Messing kopspijkertjes gebruikt van 2 cm lang en 1,2 mm dikte,en messingdraad van 0,8 mm.
De eerste "lijn"direkt onder de kop gesoldeerd en dan uit hout een afstandblokje gemaakt van 5 mm sterkte,deze dan onder de eerstelijn gestoken en de 2 de lijn eronder gesoldeerd,en dan verder zo,en verder zo.
Eerst het bakdek daarnaa de achtersteven.

zie foto

Nu vond ik het solderen zo leuk ;-) dat ik besloot de "Westergang"of "Walkway"of "Admiraalsbalkon" aan het achtersteven ook te solderen.
Dit deel is uit messingdraad van 2 mm gemaakt,met kopspijkers als relingpaaltjes,en op dezelfde manier gesoldeerd als de reling op het dek.
Verschil alleen,dit deel heeft 3 lijnen,en daarvoor was draad van 0,8mm te dik,en heb hiervoor draad gebruikt van 0,3mm.
De langere relingpalen en gelijkertijd ook de dragers voor de tentliggers zijn ook uit 2mm messingdraad.
De roosters zijn uit horgaas,en met houtlijm bestreken zodat het hard word en zich eenvoudig laat knippen,en het na het schilderen er echt uitziet.

nog een foto,

Nu dit deel zover klaar was,heb ik het grijs geschilderd en aangebracht,en tevens de tentdragers van de romp op het bovengestel van de Westergang gesoldeerd en daarnaa geschilderd en zo ziet er er uit ;-)

Vind zelf dat het niet slecht geworden is,voor een absolute no-soldeer man.
Moet nog gezegd worden dat het soldeerboutje er een met temperatuurregeling is.

Dit was het eerst maar weer,deze week komt nog de rest van het lofwerk voor op de boeg.

Tot dan,groet John.

@ Roel en Paul,

Bedankt voor het lof,krijg je toch eer van je werk ;-)
Ik zal van de week een foto maken van het plamuur en van het lofwerk voor op de boeg,zodat een ieder het zien kan hoe men het ook kan doen.

@ Paul,

Ja het hek ziet er echt goed uit,maar in het echt hier waar het model is,ziet het er echt indrukwekkend uit.
De bedoeling was in ieder geval het gehele schip met zeildoek te voorzien,op de plaatsen waar het hoort in ieder geval.
Het word in ieder geval zo,dat ik het kan oprollen.
Moet nog ff kijken hoe het hier en daar gaat met het oog op de afneembaarheid van de komplete bovenbouw,en de bedrading waar ook voor een groot deel zeildoek aan gespant is.
Komt tijd,komt raad of niet?

Gtrz,John

hallo john u en meneer burghoorn zijn wel duivelkunstenaars ik vind het klasse wat u daar bouwt!!ga over een tijdje met de ss"emden" beginnen en ik hoop dat ik uw vakmanschap een beetje kan benaderen,ik leer in ieder geval veel van uw bouwverslag bv zoals u de relingen maakt met spijkertjes en messing draad heel mooi.een vraagje met welke verf, verft u de railing.ik doe het met messing primer en dan gewone verf,ben er toch niet zo blij mee het hecht zich niet goed op de messing delen,daarom mijn vraag.ik ben wel oud maar wil graag nog leren!! mvg walter

@ Walter,

Hallo Walter.
Allereerst bedank ik me voor je/Uw komplimenten.Het is leuk te horen dat er nog genoeg mensen zijn die dit soort van schepen mogen.
Het is toch even iets anders als de"modernere"schepen,wat niet wegneemt dat deze niet mooi zijn.Ik denk maar dat wat Paul,Dirk en ik bouwen zijn echt vergane glorietijden,en misschien ook dat men weinig kennis heeft/had van het bestaan van dit soort schepen.
Ik lees dat U de SS.Emden gaat bouwen,vind ik ook een mooie keus,daar dit een mooi schip is,met een mooi "ridderlijk"verleden.
Om Uw vragen te beantwoorden,daar gaan we;

Mijn messingreling of het draad hiervoor schuur ik van te voren kort aan met een schuurspons,schuurpapiertje gaat ook.
Een korrel van 100 neem ik dan hiervoor,hierdoor onstaan krassen in het messing waardoor het verf beter hechten kan.
De verf die ik gebruik is een conventionele verf op thinnerbasis-NC of Nitroverf,hoe men het ook noemt.
Deze schilder ik dan 2 keer erop en klaar is kees.
Om haar mat te krijgen meng ik een bepaalde hoeveelheid matteringsmiddel erbij,zodat ik me een blanke laklaag sparen kan bei deze delen.
Met blanke lak zien deze delen er vaak te dik uit.
Zou het dan eventueel afbladeren na verloop van tijd dan schilder ik het even bij,niets wildes.
Bij de romp en opbouw is het anders,primer-deklak-blanke lak en nog een laag blanke lak,hierbij schuur ik tussen iedere laag de lak aan met uitname van de deklak(de kleur).

Het begrip Duivelskunstenaar klinkt leuk.

Mocht je nog vragen hebben over het solderen van de reling enz.dan vraag gerust,goede tips kunnen we allemaal gebruiken,ook ik leer hier in dit forum veel.

Hoop je hiermee geholpen te hebben,bij vragen even melden,

Groet,John.

messing verven

hallo john
bedankt voor de tip ga het zeker uittesten.een ding begrijp ik niet zo goed en dat is de verf op thinnerbasis die kan je in de bouwmarkten niet meer kopen(mag niet meer)en wat is nitroverf?ik heb als eerste de smit rotterdam gebouwd en ben nu bijna klaar met de calypso!!maar toen ik jou bouwverslag en van dhr burghoorn las ging ik finaal overstag en blijf vanaf nu schepen bouwen die bij mijn leeftijd horen!!ik vind dat prachtig die grote schoorstenen en al die versierselen op zon schip en die boegen,daar kan je,je fantasie nog in kwijt. walter

@ Walter,

Aha,sorry ik wist niet dat het in Nederland niet meer verkrijgbaar is.
Oke,dan neem je Acrylaatverf(op waterbasis)of die kleine blikjes van Revell,die hechten ook redelijk goed op messing of metaal.
Je moet in ieder geval het materiaal wat je wilt schilderen-spuiten-rollen van te voren schuren-opruwen,dan lukt dat wel.

Wat deze schepen aangaat,tja zo ging het bij mij ook.
Ik was eerst van plan een LCF-fregat te bouwen,nadat ik al mijn ervaring had opgedaan met de Karel Doorman een M-fregat uit de jaren 90.
Was eigenlijk op zoek naar fotos en kwam per toeval in dit Forum terecht,en zag de Holland van Paul Burghoorn en was ook ondersteboven van dit schip,of type schip.
Het heeft uitstraling,stoer,uit een roemruchte tijd binnen onze Marine.
Pure nostalgie,daar speelt de leeftijd van iemand die zo`n schip bouwt geen rol,je moet ervan houden.
Ik voor mijn deel ben blij dit juweeltje te bouwen.

Als je zo ver bent en begint met de SMS. Emden ben ik benieuwd op je bouwverslag,en ga het zeker volgen.

Groet John

hoi john
ik ga het met de verftip van jou eens uittesten op een proefstukje ik denk dat het beter houdt dan met messing primer,dat krab je er zo weer vanaf!!de EMDEN duurt nog wel even hoor ik moet eerst de calypso afmaken!!maar ik bouw wel vanaf een bouwdoos ik woon op 6 hoog en moet mijn hobby in een stukje van de slaapkamer doen,dus daar kan ik niet gaan zagen en schuren!!de bouwdoos is van deans marine de inhoud viel me erg tegen maar dat laat ik wel zien als ik begin!!in ieder geval weer bedankt voor de tip en veel bouwplezier met je mooie schip. groeten walter

Aha, wat zien ik?, nu Paul klaar is met zijn schip ga ik hier maar eens flink de boel onderkwijlen. Toen ik Seven Provinciën in de titel zag dacht ik aanvankelijk dat het om het schip van nu ging. Ik wist niet dat er buiten de moderne en die uit het VOC tijdperk ook nog één uit het "tierlantijntjes" tijdperk was. Zo in de buurt van de eerste wereldoorlog dus, toen schepen nog door ambachtslieden werden gemaakt en niet door lasrobots.

ehmmm Jahre... Mis je niet de 8 sloepen, 14 geschutsstukken, vele tuigage, 2 statietrappen etc. etc. op de Hertog??? Nee, klaar ben ik nog zeker niet.:rolleyes:

groeten Paul

ps. John gaat vlot, straks heeft hij haar eerder klaar...

Back