Bouwverslag De 7 Provincien 1910

09Hallo aan iedereen,

Na een pauze van 10 jaar,heb ik besloten weer te beginnen met het bouwen van een modelschip.
Mijn keus is gevallen op een Pantserdekschip uit 1910,nl.
Hr.Ms.De 7 Provincien.Beneden alvast een origineel foto van het toch wel bekende schip.

Hier een paar gegevens van het schip:

Te waterlating: 15 maart 1909
In Dienst gesteld:6 Oktober 1910
Uit Dienst gesteld:18 Februari 1942
Lengte 101,5 meter
Breedte 17,1 meter
Diepgang 6,15 meter

En hier nog een paar Historische gegevens:

Hr. Ms. De Zeven Provinciën was een kanonneerschip, in feite gebouwd als pre-Dreadnought slagschip, terwijl elders dat concept al volkomen achterhaald was.
Het schip werd bekend door een muiterij in 1933 (van 4 tot 14 februari), die in feite een protest-demonstratie tegen arbeidsomstandigheden was en de geschiedenis is ingegaan als de Muiterij op De Zeven Provinciën. Na 10 dagen werd de muiterij beëindigd met een luchtaanval waarbij een bom op het schip werd gegooid en drieëntwintig doden vielen. Onduidelijk is of de aanval gericht was of slechts als waarschuwing bedoeld, waarbij de bom vóór het schip had moeten belanden. De opdracht voor de aanval werd rechtstreeks door minister Deckers gegeven.
Na de muiterij werd het schip herdoopt in Soerabaia en voor opleidingen bestemd. In de Tweede Wereldoorlog werd het bij een Japans bombardement tot zinken gebracht. De Japanners hebben het schip gelicht en als batterijschip gebruikt. In het Westervaarwater is het opnieuw gezonken.

Allereerst heb ik een Bouwtekening bezorgt bij de NVM met een schaal van 1:50,na lang overleggen heb ik besloten dit schip te bouwen in schaal 1:75.
Misschien ongewoonlijk,maar leuke tussenmaat.
Het schip meet een lengte van 1,52 meter.
Dan materiaal bezorgt Multiplex(Triplex),en balsahout.
Triplex voor de spanten,en Balsahout voor de romp als huid.
Daar de tekening in schaal 1:50 is,moest ik deze vergroten op 1:75,dus eerst inscannen en dan op maat vergroten en uitdrukken.
Deze kopien van de romp en spanten dan 20 keer gekopieert,en vervolgens op de trplexplaat gelijmt.

URL=http://img183.imageshack.us/my.php?image=foto0007zt7.jpg]
foto0007zt7.th.jpg
[/URL]

Daarnaa alles uitgezaagt:

Om vervolgens de spanten op de rompligger te lijmen en de romp een vorm begint aantenemen.

Na dat alles droog was ben ik begonnen met het "beplaten"van de romp.
Deze beplating bestaat uit platen van balsahout,3 mm dik ,1 meter lang,breedte 10 cm.
Het triplex voor de spanten heeft een dikte van 8 mm.
De eerste platen waren nog eenvoudig,maar zo`n schip met veel vorm en rondingen is toch een uitdaging.
Maar de aanhouder wint,en zo schiet het toch op.

Nadat de romp bijna dicht is,heb ik eerst maar de overgangen van plaat naar plaat glad geschuurt,en een gladde huid onstaat zonder naden,en overgangen die men voelt.
En verder gaan we met de rest van de romp:

En dit is de stand van zaken tot nu toe.
De volgende stap zal zijn het dek voor,in het miden,en achter uit te zagen,en vervolgens de romp kompleet vlak te schuren,te plamuren en last but not least:de romp te lamieneren.

Grtz,John.

dat zijn de echte schepen!!

is dit nou een uit de dreadnought klasse???
zij lijkt er wel heel veel op namelijk.

ga zo door!!!!!!!!!!

mvg. alex

Ja,Pre Dreadnought.Alleen het verschil is het Tonnage,deze schepen waren veel lichter,en al verouderd t.o.v. het Dreadnought-type.

Hallo John,

Krijg opeens een dejavu... De rompconstructie is immers afgeleid van de Regentes-klasse.

Helemaal top dat je begonnen bent John! Ziet er al goed uit. Toch 1 klein dingetje; het was makkelijker geweest als je de boeg en achtersteven van de hoofdbalk alvast spits had gemaakt alvorens de huidplaten ertegen aan te zetten. Nu oogt de boeg wat stomp. Je kunt er altijd nog een messing strip opzetten. Voor de rest ga zo door! Monteer de kimkielen door een sleuf te maken in de spanten voordat je gaat harsen. Dan zitten ze door-en-door in de huid bevestigd.

groeten Paul

@Paul

Ja dankje.Ja,klopt wel,had ik kunnen doen met het spits maken,nu moet het autoplamuur de rest doen!(we maken er gewoon een ramschip van,grapje).
Met de kimkielen doen we ook zo.
By the way:ik wacht nog steeds op dat boek over mijn schip,maar kon niet wachten met bouwen,je kent dat gevoel he,als het kriebelt in je vingers?

@ iedereen,

Tot hoeveel kilo waterverplaatsing is het beter met 6 volt motoren te varen,of vanaf vanaf hoeveel kilo is het beter met 12 volt motoren te varen?
Ik weet nog niet precies hoe zwaar mijn baby word,maar kann een goede raad hierbij zeker gebruiken.

bvd,John

@John,

Qua gewicht schat ik haar rond de 25 a 30 kilo. Als ik het zo bereken kom je uit op schroeven met een diameter van 60mm. Je kunt je motoren beter afstemmen op de maat van je schroeven dan wat het gewicht is. Het gaat om het koppel. Mijn voorkeur gaat uit voor een Robbe 1000, al wordt het wel krap met inbouwen.

Je kunt ook de Graupner BB720 torque nemen, heeft wel een hoger toerental dan de 1000 maar is zeker voldoende voor dit voormaat schip. Decaperms zou ik nooit nemen. Heb er twee gehad en buiten het feit dat de tandwielbak een ...herrie maakt is de lagering zeer slecht. Je kunt wel de tandwieloverbrenging eraf halen maar daar koop je geen dure motor voor...

Mijn conclusie; de Graupner BB720 direct op de assen.

groeten Paul

John,

mijn voorkeur zou sowieso zijn: 12V. De reden: minder stroom voor hetzelfde vermogen, en dus minder verlies.
Alleen, voor 12V moet je meer cellen meenemen intern (omdat een enkele cel slechts ruim een volt oplevert heb je er voor 12V meer nodig), dan kan het toch beter zijn om 6V te nemen, zodat de accu's minder ruimte innemen.

VrGr,

Theo

@Theo,

Weet je wel hoe groot het schip wordt?:rolleyes: Ruim 150cm. Aan ruimte zal John geen gebrek hebben. Daarbij zal hij niet op cellen varen maar gewoon op loodaccu's (theoretisch gezien bestaan ook die uit cellen, maar goed).

Mee eens 12 volt.

groeten Paul

@ Paul und Theo

Ja dat klopt wel,plaats genoeg heb ik.
Bij een lengte van 1,52 mtr.en een breedte van knappe 24 centimeter,kan je niet klagen.
De stroomverzorging voor de motoren komen van een 12 volt loodbatterij,de rest bv.speciale funkties,licht enz.komen van een 6 volt loodbatterij.
Dat betekent dat ik steeds onderweg ben met 2 loodbatterijen,in het schipzelf en 2 stuk(1x12 volt en 1x 6 volt)in reserve op het droge.

Als motoren heb ik 2 stuks Graupner speed 720 BB Torque genomen (12 volt)zijn hier ook een stukje goedkoper als in Nederland.
Ik denk dat die het eind van de week daar zijn.

Groetjes,John

@John,

Mocht je ruimte over hebben (en ik denk het haast wel), dan is het handig om de twee motoren ieder een aparte accu te geven. Voordeel? Mocht er een storing onstaan (een zekering, accudraad, cel van de accu enz. je weet maar nooit) in een van de aandrijflijnen blijft er altijd een over en kom je altijd aan de kant.

Nog een voordeel twee 720's op volle belasting zal behoorlijk wat Ampere's trekken uit 1 accu, maakt opzich niet uit als je een joekel van een 12 volt accu erin zet. Let daarom even op de piekstroom wat beide motoren trekken en stem daar je accu op af. Liefst met overcapaciteit voor extra vaarplezier...:D

groeten Paul

Hallo,
Ben weer een beetje verder gekomen deze week,het is niet veel en niet alles wat ik me had voorgenomen(tja,werk he)maar ze moet ookniet morgen klaar zijn,overmorgen is ookvroeg genoeg!

Ik heb de deks opmaat gemaakt,en aangebracht.
Tegelijkertijd de deksopeningen gemaakt,omlater de motoren,ballast,accuus,enz.te monteren cq.te plaatsen.
Deze heb ik zo groot mogelijk gelaten,en besloten de gehele deksopbouw demontabel te maken.

my.php

Tevens heb ik de verschansing gemaakt,en de uitsparingen voor de verschansingsklappen verwijderd,waar later het sekundaire geschut achter geplaatst wordt.
Deze verschansing is op de rompbeplating gelijmd,daar ik haar ook lamineer in het geheel met de romp.
Zo heb ik een strak geheel en ze is dan ook stabiler,en kan tegen een stootje.

my.php

Dit was het eerst maar weer,het wachten is nu op mijn motoren enz.zodat ik ze kan inbouwen,en na het lamineren van de romp verder kan werken met de aandrijving.

Grtz,John

Back