Bouwverslag: De Halifax 1:35 Constructo.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Daniel 1983, 5 feb 2015.

  1. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Wat maakt het uit hoe lang je er over doet.
    Zodra het weer wat beter word gaat mijn WvH in de opslag.
    Ben een buiten mens.:cool:
     
  2. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je Rob :) en die spijkers en/of 2de laag daar zit ik nog steeds over te denken, maar geen haast :)

    Klopt Ton, ik heb alle tijd van de wereld, deze week kan ik er nog even aan bouwen, en volgende week ga weer hopenlijk weer aan het werk op mijn andere bootje, een olietanker schaal 1:1 van 85 meter ;) dus das staat deze ook weer een paar weken te verstoffen, meenemen is helaas geen optie :wink:
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    spijkers

    Hoi Daniël, je kan de spijkers ook gebruiken om de latten te fixeren tot de lijm droog is. Je doet dit door ze niet helemaal tot de kop in je latten te slaan (drukken), maar gedeeltelijk. Daarna zijn ze eenvoudig weer te verwijderen.
    [​IMG]
    Foto als voorbeeld.

    De reden dat ik dit laat zien is omdat jou spijkers wel erg aanwezig zijn en niet in verhouding staan tot de schaal van je schip. Ook al zou je hier nog een 2e beplanking overheen doen, zul je waarschijnlijk alle koppen moeten wegvijlen cq schuren. De spijkertjes verwijderen is minder arbeits intensief en geeft een strakker resultaat voor de romp.
     
  4. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    ik gebruik voor wat Piet omschrijft een spijkerdrukker. Dit is een soort vulpen waar je voorin een spijkertje doet. Je drukt die dan half in het hout. Als de lijm droog is haal je het spijkertje eruit, of knipt de kop eraf. De meeste mensen halen de spijkers er helemaal uit om te voorkomen dat ze later gaan oxideren. Knopspelden worden ook wel gebruikt om plankjes tijdelijk vast te zetten tijdens de eerste planking.
     
  5. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je voor de tip Piet, ik zal het meenemen voor mijn volgende project :) deze romp is bijna dicht (aan de onderkant) het wegschuren zal qua moeite meevallen, omdat ik iedere na bekant elk plankje alles opschuur totdat ik geen oneffenheidje meer voel (enkel de voorste en achterste spijkertjes laat ik ongemoeit totdat alles dicht is.

    Zo'n spijkerdrukkertje had ik besteld Chris, bedankt dat je me eraan herrinnert, hij zou na een week nagelevert worden, wat zeggen wil dat ik hem al ruim een week had moeten hebben..... momenteel gebruik ik een punttangetje en voor het laatste stukje heb ik een miniscuul hamertje gevonden in mijn schuur, met zowel een vlakke als een bolle kant voor in de rondingen zogat ik het hout niet beschadig :)
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ieder zyn mening over spykers , ik gebruik ze al 10 jaar zonder problemen .

    ik gebruik een spyker drukker die ik by de eerste boot kreeg van deagostini.

    ik druk ze er in en de rest met de hamer.

    ik schuur de romp gewoon , niet extreem, doe er een tweede laag over en je ziet niks meer , dus ook een strakke romp.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2015
  7. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoi Daniel,

    Goh, leuk om je strubbelingen te zien (positief bedoelt natuurlijk) doet me denken toen ik 32 jaar geleden aan mijn eerste boot begon. Ook ik was bijzonder trots op mijn eerste boot en ik kan me voorstellen dat jij dat straks ook zult zijn.
    Ik zou je graag nog even een tip van mij willen meegeven die ik mij vanaf mijn tweede schip eigen gemaakt hebt.
    Je zult hebben ervaren dat bij het beplanken en vooral bij een “bolle buitenbocht” de naden automatisch “open” gaan staan >>> dit is onvermijdelijk omdat de huidplank aan “de achterkant” op het spant aanligt.
    Mijn remedie is dat ik IEDERE huidplank voordat ik hem überhaupt nat maak en de zeeg buig ik het latje aan beide korte kanten over de gehele lengte licht afschaaf (circa 10-15 graden).
    Ik span hiertoe mijn minischaaf omgekeerd in de bankschroef, leg het latje onder een kleine hoek op de schaaf,druk met mijn linker wijsvinger de lat iets op de schaaf en trek met mijn rechterhand het gehele latje over de schaaf.
    Twee streken is voldoende en schaaf zo ver dat het latje aan de voorkant zijn originele breedte houdt.
    Ok, ik geef toe het vergt enige oefening maar het latje dat een rechthoek was wordt nu een trapezium en zal bij plaatsen mooi aanliggen.

    Gr. A3

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Hey A3,

    Dank voor hartelijk welkom :D Dat van die schaaf is idd wel een goeie tip die ik in het vervolg zeker ga gebruiken, ik heb nu voor de boeg om toch enigzins de de kiel onder de waterlijn een beetje spitser te maken ongeveer hetzelfde gedaan, alleen dan met schuurpapier, en niet over de hele lengte (en dan te bedenken dat ik gewoon een schaaf heb liggen in de schuur, die ik zo ff op de kop in mijn bankschroef had kunnen zetten) :rolleyes::hammer:

    Meestal neem ik zo s'avonds voor het slapen gaan een biertje... of 2 :p

    Maar niet vandaag.... vandaag heb ik wat te vieren, en trakteer ik mij op een glaasje whiskey, WANT..... Mijn romp is DICHT !!! :D :celebrate:

    Hij is nog niet afgewerkt, had geen tijd om te schuren ed, daar gaan we morgen mee verder :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met mijn excuses aan mijn buren dat ik niet om 10 uur gestopt ben met mijn gehamer (mijn hobbykamer grenst naast hun slaapkamer :rolleyes: )

    Ik wens u allen nog een fijne voortzetting van de avond, een goede nachtrust en voor nu een welgemeend PROOST !!! :celebrate:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    gefeliciteerd het is een mooie romp geworden voor een eerste schip.

    grt timberwolf
     
  10. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Hoi Daniel,
    nog even een kleine aanvulling, soms gebeurt het dat het schaven niet zo goed wil en "hakkerig" gaat, je zult dit vast wel eens bij het normale schaven gemerkt hebben, je gaat dan tegen de draad of vleug in en is herkenbaar dat er niet zo'n mooie krul komt.
    Niet doorgaan maar het latje 180 graden draaien en opnieuw proberen, en O ja met je rechterhand niet niet in een keer doortrekken maar twee keer overpakken anders gaat het latje "flubberen".
    Het ziet er voor een beginneling veelbelovend uit.:p, Succes

    gr.A3
     
  11. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    gefeliciteerd, ziet er strak uit :cool:
     
  12. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dank jullie wel :)

    Dat zijn goeie tips A3, dat scheelt een hoop dergelijke zaken van tevoren te weten, mijn dank is groot, en mijn volgende scheepje zal hier zeker baat bij hebben :)
     
  13. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag weer flink aan het schuren geweest, en de kielbalk op maat gemaakt, de meegeleverde balk die hiervoor bestemd was, was 1 a 2 mm te dik.... en ik kwam erachter dat mijn schaaf niet in mijn schuur ligt, maar bij een maatje in Rotterdam.... dat is een beetje ver rijden, dus..... Schuren maar !!!

    Fotos van de romp plaats ik later wel, als er wat meer aan gebeurd is (moet een beetje aan het aantal fotos gaan denken dat ik plaats, 100 is max geloof ik ? )

    Daarna een beetje geoefend en gespeeld met houtplamuur... en jawel, weer schuren :rolleyes:

    Mijn plan was, om nu aan de dekbeplanking te beginnen, maar mijn motivatie hiervoor lag een beetje laag (mischien dat ik er vanavond nog aan begin) dus maar een beetje rommelen, en voor je het weet ben je met het geschut bezig :rolleyes: Natuurlijk heb ik nog geen Brass black in huis, maar ach, dacht ik zet vast een wagentje in elkaar... kan ik er een loopje op leggen, ziet er leuk uit... toch ? en om eerlijk te zijn, Timberwol, daar moet ik je toch gelijk geven, dat ziet er idd best mooi uit :D

    hier 2 fototjes :wink:

    [​IMG]

    Ter vergelijking een shaggy voor de maatverhouding ernaast :wink:

    Ok.... ik hou best van priegelwerk ed....

    Maar op het moment, dat je in een stukje hout van 8 x 2 x 2 mm een gaatje moet boren, uiteraard ook nog eens in de lengterichting van 1.5 mm, dan begin ik hier toch wat vraagtekens bij te krijgen... :confused: uiteindelijk is het me dan toch gelukt :D

    En.... !!!!!

    [​IMG]

    Het resultaat van 3 uur werk, en 17 onderdeeltje :D

    de maten zijn 3 x 1.6 x 1.6 cm :Mrgreen:

    Voor nu : :proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - welkom in de wereld van de modelbouw!
     
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt kanon, mooi kleur messing .

    als je lid wordt voor 17 euro per jaar dan kan je ongeveer 750 foto s plaatsen .

    grt timberwolf
     
  16. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dank je Timberwolf :)

    En ja die 17 euro is idd mischien nog welleens de moeite om over na te denken
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Goede instelling Daniel, eerst zelf proberen en kom je er niet uit dan op het Forum vragen, er zijn genoeg
    "Masters" die je lijntje volgen en die je met raad en daad bij willen staan.

    A3
     
  19. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Daar zal ik eind van de maand gelijk even werk van maken Timberwolf :) Ik moet eerlijk zeggen dat zelf los van de extra opslagruimte e.d. ik het forum en de feedback erg fijn vind en daar mag ook best wat tegenover staan :)

    Momenteel ben ik begonnen met het beplanken van het middendek, "volgens het boekje" lange latjes precies op maat maken, en ertussen plakken..... volgens mij, de mooi op maat gemakte plankjes in stukjes knippen, en een mooi verbandje erin leggen :rolleyes:

    Mijn telefoon is helaas net uitgevallen (batterij leeg) dus die hangt ff aan de lader, en een fototje zal later nog volgen :wink:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ken je het boek van Zu Mondfeld - Historische scheepsmodellen? Daarin staat o.a. mooi omschreven hoe een dek op een juiste wijze beplankt kan worden. Daarnaast heeft forumlid *Klaas* (ook bekend als Germt) een topic geschreven over hoe een dek te beplanken: dek-beplanking
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015

Deel Deze Pagina