Bouwverslag: De Halifax 1:35 Constructo.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Daniel 1983, 5 feb 2015.

  1. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is een interresant artikel hans, Blijkbaar had ik idd de planken gewoon op volle lengte kunnen gebruiken, Dat heb ik nu bij elke 3de plank gedaan, toch ben ik voor het zicht blij dat ik de overige planken allemaal opgedeeld heb :)

    [​IMG]

    Een begin van het dek :)

    [​IMG]

    De kiel tot dusver :)

    [​IMG]

    Het totaalplaatje :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik beplank byna altyd op volle lengtes en afhankelyk van de plaats , en vorm van het object.
     
  3. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Momenteel gebeurt er weinig op de werf, maandag ga ik weer aan het werk en zal ik een paar weken afwezig zijn, dus momenteel alvast een beetje aan het voorbereiden daarop :???:

    [​IMG]

    Zoals te zien, is de beplanking van het dek nog in volle gang :wink:

    Op de voorgrond ligt de toekomstige Disselstok te drogen, daar gelijk achter ons roer, waar we de roerspil voor gemaakt hebben, en bevestigd, dan staat er in de handleiding "bevestig het roerbled met de scharnieren" ?!?!?! welke scharnieren ? "aan de achtersteven".... eh ja.... de bedoelde scharnieren zijn zijn metalen stripjes, en that's it....

    Om dit op te lossen, heb ik in de lengte van het roer aan de kant waarmee hij tegen de achtersteven aankomt een groef gemaak waar ik een stuk koperdraad van 1.5 mm, half in kan laten verzinken, met de nodige inkepingen in het roerblad zodat de "scharnieren" van de achtersteven eromheen geslagen kunnen worden, als alles mooi op zijn plek zit, zal ik ook hier nog even een wat duidelijker fototje van posten :)

    om het gat voor de roerspil te boren, heb ik een boordje van 3 mm, in de lengte op de achtersteven geplaatst, en deze handmatig net zolang doorgedraaid tot ik boven het dek weer uitkwam, dit omdat ie schuin door het schip heenmoest.... hoe krijg je dit ook gemakkelijk voor elkaar ?!?!?! :confused: dit werkte ook wel, maar, het duurt een tijdje, daarna, heb ik hem van bovenaf met 5 mm (de uiteindelijke maat die het zijn moest doorgeboord.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Toch nog snel even een foto'tje van het roer.

    [​IMG]

    Ben er best tevreden over :) heb hem in donkere olie gezet, nu maar wachten tot hij droog is :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt roer daniel
     
  6. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Lalalalá :banana:

    Hey Timber, Dank je, ik ben er ook erg blij mee, ow wat zag ik tegen die bevestiging van het roer op, maar.....

    [​IMG]

    Tádááá !!! Het roer zit eraan !!! :celebrate:

    [​IMG]

    De Helmstok heb ik nog niet vastgezet, enkel er even ingeschoven, ik wil eerst het dek klaar hebben voordat ie beschadigt ofzo, ik had de Helmstok aan het einde graag weer wat op willen laten lopen, maar het hout is nogal stug, en de vorige is daarbij helaas gebroken, dus dan maar zo :)

    De dag was weer goed, tegen alle verwachting in :worship:

    Ik wens iedereen nog een fijne avond en.... uiteraard :proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit, ziet strak uit met dat roer er aan .
     
  8. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
  9. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Dank jullie wel :)

    Datzelfde artikel had A3 me ook doorgestuurd van de week Rob, maar liever een keer te veel als te weinig :wink: Dat is idd een erg fijn en compleet artikelt over dit onderwerp :)
     
  10. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Jongens, voorlopig even geen update meer van mij...

    Morgenvroeg vertrek ik naar mijn andere boortje uit staal, 85m. schaal 1:1, daar zal ik de komende 6 a 7 weken wel blijven ook, misschien dat ik tussendoor nog even kans zie, om te spieken hoe het met jullie projecten ervoor staat, maar helaas kan ik de mijne niet meenemen.

    Ik wens jullie alle best, en hopenlijk tot gauw :)
     
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Behouden vaart Daniel
     
  12. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Werkse :D
     
  13. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    TIP ??

    Hoi Daniel,

    Waarschijnlijk ben je al onderweg maar er schoot mij vanmorgen iets te binnen die misschien in je spaarzame vrije momenten aan boord wat leerzame leesstof kan bieden.
    Als je op onderstaande link klikt kom je op een site van DeAgostini waar in 120 + 30 delen, de door hen in 2011 uitgegeven bouw van de “Victory” in het Nederlands nauwkeurig staat omschreven en veel leerzame momenten heeft.

    Als je de link aanklikt kom je op een site die begint bij Deel 1 en doorgaat tot Deel 150; om te beginnen klik je op: Deel 1 “Bouwhandleiding downloaden” >>>deze wordt nu TIJDELIJK in PDF bestand gedownload zodat je hem door kan lezen.
    Heb je hem doorgelezen dan klik je in de bovenbalk van je scherm de tijdelijke download gewoon weer weg en scroll door naar deel 2.
    (belangrijk: er wordt dus niks op je harde schijf gedownload, maar het is een TIJDELIJKE PDF (alleen maar lezen) bestand.
    Nog een tip: als je op het tijdelijke bestand bent, dan met je muis even naar rechtsonder gaan en er verschijnt er een “PopUp” om in te zoomen >> iets prettiger lezen.

    Link: https://www.deagostini-bestellungen.de/hmsvictory-model-com/gtb_bouwonderdelen.php

    Succes en werkse

    A3
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2015
  14. Sikuku

    Sikuku

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Kan er mij iemand uitleggen waarom de foto's in deze topic niet meer werken?
    Ik ben nieuw in het bouwen van modelbouw en was deze topic aan het volgen als een leidraad om mijn beplanking op af te stemmen. De foto's zijn jammer genoeg niet meer zichtbaar voor mij, hebben jullie hetzelfde probleem?

    Als ik het ook even mag vragen, als er nog mensen zijn die handige tips/duidelijke foto's hebben qua planking zijn deze welkom.
    Ik probeer op het internet een guide te vinden van de Halifax maar kan weinig vinden jammer genoeg..
    Ik ben aan het begin van de beplanking maar heb hier zéér weinig ervaring in :).

    Alvast bedankt voor de nuttige informatie.
     
  15. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hallo, ja, we hebben allemaal hier last van. Ik heb het voorgelegd aan de moderator en er schijnt aan gewerkt te worden. Ik weet wel dat één van de moderators nu met vakantie is dus wellicht even geduld.
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je wat aan een foto van het schip?

    Halifax by Hans.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Sikuku

    Sikuku

    Lid geworden:
    28 apr 2015
    Berichten:
    2
    Hey Hans,

    Ik zoek eerder foto's die iets meer in detail zijn qua beplanking van de voor & achterzijde :).
     
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb ik helaas ook niet voor je :(
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    misschien heb je iets aan deze YOUTUBE Link:
    wel even op het blokje rechtsonder drukken "volledig beeld" en de reclame op het kruisje wegdrukken
    A3
     
  20. Daniel 1983

    Daniel 1983

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Flevoland
    Een goedeavond allemaal,

    zoals gezecht ik ben er niet vaak en heb helaas weinig tijd, hierdoor heefd mijn projectje een half jaartje stof liggen vergaren, ik ben zelf bijna cotinu aan boord geweest, en de momenten dat ik vrij was op festivals doorgebracht, en ben eergister teruggekomen van een roadtrip door Engeland en Schotland, en morgen gaan we weer aan de bak, zoals jullie zien, zit hier een gaatje van 2 dagen, 2 dagen die ik wel besteed heb aan het afstoffen van mijn scheepje, en het creëren van nieuw stof :p

    eerst eens een fototje van hoe we het scheepje hadden achtergelaten :

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst zijn we dus maar verder gegaan met de beplanking, de boorden, en het dolboord (Damn wat heeft dat een gevloek opgeleverd aan de kop van het schip), ook zijn we begonnen aan de Baupres en de Davids, en uiteraard hebben we ons weer eens groen en geel geschuurd, A3, bedankt voor de video, die is me goed van dienst geweest en zal dat ongetwijfeld nog vaker zijn :D

    Nog niet alles is helemaal afgewerkt en bijgeschuurd maar de foto's geven een beeld van wat ik gedaan heb afgelopen dagen, en hoe de boel er u bijligt :) :

    Mijn werkplaatje, altijd fijn om hier weer even te zijn :D

    11987083_951825738210035_7602394325511050075_n.jpg

    En dan nu...... Resultaten !!!!

    12004690_951825758210033_5595031727208874573_n.jpg
    12004690_951825814876694_4371439775466647232_n.jpg

    11995737_951825931543349_8166714109051433500_n.jpg

    Helaas zal mijn bootje nu weer een tijdje stof gaan happen, maar we zijn weer wat verder, en ik hoop zsm weer een updaye hier te kunnen geven :)

    Sikuku, misschien kun je de foto's wel bekijken op mijn profiel ? e aders plaats ik hier een paar nog een keer voor je, al denk ik dat je ze niet meer nodig bent ;)

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina