Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
ah, andere benaming voor watt, ik dacht al zoiets. en wat betreft de hitte, gewoon proberen zou ik denken, ik was toch niet van plan om er epp mee te gaan snijden, alleen "gamma schuim" en hoogstens depron.
Weer even terug naar de Naan-2. Op de volgende foto's is te zien hoe het model tot stand komt. Alle witte Epp delen zijn met glas belegd. Het hoogteroer is van 6mm Depron en carbon verstevigd. Het totale leeggewicht komt nu uit op 240 gram. Achteraf gezien zit het gewicht aardig goed.
De naam de "Naan" komt van Nanik; mijn vriendin. smile...
Zeker, de Naan-1- vliegt heel goed! Heerlijk om er mee te vliegen! Maar het kan altijd nog beter en dat ga ik uit proberen. De verbetering zit in het nog stijver krijgen van de kist. Ik heb nog nergens kunnen lezen wie dit probleem heeft opgelostn en ik ga die uitdaging aan. Omdat de romp bijvoorbeeld geen "buis"of "doos" profiel is krijg je met Epp te veel doorbuiging en dat is nadelig bij snel vliegen of stunten. Je kan verstevigingen aanbrengen d.m.v. carbon staafjes maar dat gaat tot een bepaalde hoogte. Het tordeer probleem is echter niet goed op te lossen. Tijdens vliegen bijvoorbeeld zie je dan dat het hoogteroer tijdens rollen scheef ten opzichte van de voorvleugels zitten. Om de Epp profielen nog dikker uit te voeren geeft misschien iets meer stijfheid maar het gewicht neemt ook nadelig toe. Het beplakken van een glaslaagje is een simpel en doeltreffende methode om de nodige stijfheid te verkrijgen. Meer stijfheid betekent ook dat je met wind vliegen kan, dus gewoon lekker buiten. Daarbij heb je het voordeel dat je Epp tegen water/regendruppels beschermd is. Ook kan je nadien (verf)kleuren aanbrengen op het oppervlak. Maar we gaan het wel zien want ik ben heel benieuwd hoe de vliegeigenschappen worden van de nieuwe Naan.
Vanmiddag de Naan-2 ingevlogen. Een enorm verschil met de Naan-1. De stijfheid van het model werpt z'n vruchten af. Het nieuwe model is 90 gram zwaarder geworden en komt iets boven de 500 gram uit. In vlucht merk ik weinig van het gewichtsverschil. Het hooveren is 80% beter....hij doet het bijna vanzelf. Wegvallen is er niet bij. Qua vliegsnelheid is de Naan_2 beduidend sneller en heb alle expo met 20% moeten vergroten. Rollen gaat ook 80% sneller...door de stijfheid is het sturen perfect geworden. Je merkt de directe reactie op de stuurbewegingen, geen na-ijlen of zo meer! Echt, ik sta me te verbazen en te verwonderen! Zodra ik weer een filmpje heb zal ik het hier plaatsen.
Even weer terug, een filmpje van de Naan-2. Gefilmd op de vliegclub twente. Helaas een beetje kort gefilmd. Ik ben niet zo gewend op een drukke club te vliegen dus ging allemaal wat voorzichtig....Ondertussen heb ik de motor uitgewisseld voor een 220 watt buitenloper.
Een stukje terug kan je een link vinden naar de bouwplan van de Naan. Ik denk niet dat ik er zelf aan toekom bouwpaketten te maken voor verkoop, is toch nog best veel werk.
oke dat begrijp ik, maar helaas kan ik zelf geen epp snijden en dit is een mooie optie om een goedkope parkmaster te krijgen. ben benieuwd hoe die vliegt. filmpje!!!
Ben erg onder de indruk van je zelfbouw glooeidraad computer snijder.
Daarnaast vliegt die Naan er netjes. Zou wel iets voor mij zijn zo'n model.
(ik heb daar zelf niet het geduld voor om te maken)
Ik heb een Acromaster en Ef Yak, echter kan ik nog niet 3 d vliegen. Een Naan zou wel een leuke tussenoplossing zijn. (epp kan wat meer hebben)
Zou ook wel eens willen weten wat zo iets leeg zou moeten kosten. (wel met alle verstevigingen etc)
Igor,
Hou mij eens op de hoogte, mocht je iets gaan maken laat het me dan even weten.
greetz
Sharky
De Naan1 heeft een vlieggewicht van 400 gram en heeft ongeveer 120W motorvermogen nodig (12A regelaar), de Naan2 150-180W (18A regelaar). Lipo's voor beide modellen: 1000-1300mAh.
Ondertussen ben ik alweer met de Naan-3 begonnen maar deze keer op basis van een heel ander uitgangspunt. Ik vlieg alweer een tijdje met een camera on board ofwel FPV (first person view) Ik was begonnen met een easy star als platvorm. Dat is een leuk beginnerskistje maar begint snel te vervelen qua bestuurmogelijkheden. Eenmaal gewend geraakt aan het vliegen met videobril had ik voor de gein een setje op de Naan-2 geplaatst. Nu kwam de besturing tot z'n recht. Dat is iets waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht. Als je met camera vliegt is het zeer prettig dat je kist strak in de lucht hangt en precies zo reageerd zoals jij dat wilt. Dat doet de Naan! Wind of niet, het kistje schommelt niet of maakt rare ongewenste bewegingen. Omdat het fijn is de camera te kunnen bewegen (pannen) moest ik die beweging uitvoeren met het richtingsroerkanaal. Dat was erg jammer omdat het richtingsroer een groot deel uitmaakt van de besturing. en dat viel nu weg. Voor de nieuwe Naan-3 kan ik met een zenderschakelaar kiezen tussen bedienen van de camera en richtingsroer.
Naan-2 met camera:
Omdat de romp geheel uit epp bestaat en alle kwetsbare electronica bloot ligt ben ik nu een nieuwe Naan aan het maken met een gesloten romp. Ook heb ik de kist uitgebreid met een OSD setup zodat het een brei is geworden van bedrading en electronica. Als laatste ben ik nog opzoek naar een recorder om wat filmpjes te kunnen maken, ik zal ze t.z.t. wel plaatsen.
Hierbij dan een FPV filmpje gemaakt met de NAAN-1. Besturen gaat dus met behulp van een videobril. Sterk punt is dat je super langzaam kan vliegen en over maximale besturing beschikt. Je kan goed obstakels ontwijken zoals boomtakken te zien in het filmpje.
hey robert je haalt je filmpjes wel weer snel van youtube en vimeo want deze werkt ook niet meer.
Ook zag ik ergens bij dat schiphol/ornihopter draadje dat er veel post gewist waren.
beetje irritant
Hey Luppie, ja sorry, dat met schiphol draadje had te maken met het uitwerken van een nieuw patent, mocht niets beschreven worden of plaatjes afgebeeld op internet. Ik verloor mijn vimeo account maar zal later wel een nieuwe aanmaken en de filmpjes uplouden en de linkjes veranderen.