Bouwverslag de Wiesel

Hallo,

Ik zit normaal in de auto's maar ik had al plannen om een boot te bouwen.
Nu heb ik dat maar eens gedaan.

Hier de foto's

DSC00084.jpg

Hier boven zie je de 10 spanten.

DSC00087.jpg

DSC00086.jpg

DSC00085.jpg

Hier zit hij al in elkaar maar zonder lijm, om te kijken of alles lekker past.

Nou normaal zit ik ook altijd in mijn auto hoor;) ;) ;)
Maar als dat je eerste race boot is ziet het er niet slecht uit hoor
Mvg
Frederik :D :D :D

Hoi stefan,

je model ziet er al goed uit.;) er zijn al een heleboel wieseltjes. Volgens mij stamt het model uit de jaren 70´dacht ik. Veel plesier met bouwen. Als je vragen hebt gwn vragen. veel plesier met je boot;)

tim

Dit is inderdaad me eerst boot.
Ik heb wel een vraagje ja :)

Wanneer zou ik alles in elkaar lijmen, want ik heb de schroef,as,koppeling,roer nog niet.. doe komt over een maand ongveer bij mijn lokale modelbouwzaak..
of moet ik eerst alle bodemdelen maken en kijken of ze goed passen, of gewoon wachten tot ik de schroef as enzo heb.

Hoi stefan,

Je kan het beste eerst de romp beplanken met houten strookjes. dan zou ik het grof plamuren met deze plamuur

je kan ook ander soort plamuur gebruiken. maar sommige kunnen gaan barsten als je de kant raakt. Als de romp grof is geplamuurt kun je de as gaan plaatsen. Als die gelijmt kan je de motor gaan plaatsen. Iemand op mijn modelbouw afdeling bouwt ook een boot van hout. link:de Grote Stern
Als je daar een kijkje neemt snap je het gelijk hoe je de romp moet maken. Als lijm kan je bijv. houtlijm of uhu acrylit gebruiken dat je moet mengen met wit poeder. Als je nog vragen hebt moet je het vragen.

tim

Ik geloof dat je g4 of epoxy etce eerst toch moet aanbrengen voor dat je gaat plamuren?

Ziet er goed uit! (en je zeg et ook niet effe:p:p)

dan zou ik het grof plamuren met deze plamuur
Hoe kom je nu bij zo'n advies :confused:
Als ik naar de foto's kijk moet het volgens mij iets van een speedbootje worden? (Bij de naam Wiesel had ik echter associaties met de schnellboot van Graupner, maar gezien de spant vorm verwacht ik niet dat het deze Wiesel word, maar dit terzijde)
Volgens mij speelt bij dit soort bootjes altijd het gewicht mee, en dan komt het advies "grof plamuren".
Bouw je rompje zo strak mogelijk, dan bijvoorbeeld in de G4 zetten en/of laagjes glasmat.
Als je dit netjes doet kan je zo min mogelijk plamuren (liever helemaal niet).

Hoi adam,

Ik bedoelde met grof plamuren dat de goede vorm van de romp er dan al in zit dan kan je veel beter plamuren waar ongeveer de as moet komen anders moet je er om heen plamuren en dat komt dan slecht diep in de spleet. Maar het is maar een tip hoor. hij hoeft het niet te doen. Als de as en de roer er inzit dan kan je helemaal glad plamuren. Maar je kan ook een glasmat over de romp aanbrengen en dan met epoxy. Maar mag onder de glasmat dan wel of geen polyester zitten want dat wist ik niet zeker. Maar stefan je kan beter wat adam zegt een glasmat erover aanbrengen en dan is het ook goed.

tim

Wiesel

Ik ben inmiddels aan de vierde wiesel bezig , de gebruikte balsa is 2mm ik heb aan de buitenzijde een latje gelijmd van achtersteven naar de neus toe , dit geeft meer stabiliteit tijdens het beplanken .
lijmen is een combinatie van 10 sec en watervaste houtlijm .
Eerst schuren , daarna in de G4 zetten plamuren en dan de onderzijde bekleden met glasmat.
Ik heb de schroefas later geplaatst .
Bootjes zijn stabiel en snel maar stuurervaring is wel noodzakelijk.
Ik beleef er veel plezier aan .

De tape en lijmtangen zijn eraf. ik had hem op tafel geklemd zodat hij mooi recht kon blijven.

Alle kieren zijn mooi dicht, op sommige plekjes toch kleine kiertjes maar dat heb ik gedicht met wat houtlijm en zaagsel.

Daar ben ik weer en deze keer met een update !!!!

DSC00090.jpg

DSC00088-1.jpg

De binnenkant staat nu in de grondverf.. De bodem komt er binnenkort ook op. en dan de rest.

Groeten :)

Back