Bouwverslag de Wiesel

Weer een update 22-01-2009 !!

Hier de foto's

DSC00091.jpg

DSC00092.jpg

DSC00093.jpg

De onderkant in de grondverf.

DSC00094.jpg

DSC00095.jpg

Dat was het weer.

Binnenkort weer een update

Nog tips ? :)

Groeten Stefan :)

Zo ik ben weer water verder, De bodem bijna af.

DSC00096.jpg

DSC00097.jpg

Voor de zomer of de warme zonnige dagen wil ik hem vaarklaar hebben maar dat gaat wel lukken :)

Straks eerst in vorm schuren en dan epoxy of iets dergelijks dan plamuren en dan schilderen!
IS zeer goed voor rest!
* ken ook ander volgorde denk ik...

Hej Koen,

Bedankt voor de tip, Ik doe eerst alles mooi rond schuren jah, daarna wat plamuren en schuren ook mooi glad, eventueel nog een keer plamuren en schuren, dan grondverf, en dan verven.
Of zal ik eerst schuren, dan grondverf,schuren,plamuur,schurem, grondverf, verven ?

Ik zal waarschijnlijk ook een Wiesel beginnen bouwen binnen een week ofzo, ik heb een pdf gevonden met een artikel over de bouw,
inclusief de plannen en bouwbeschrijving, maar nu heb ik nog even een vraag over de afwerking:

is het voldoende om na het aanbrengen van de bodem, alles te plamuren, een grondlaag te geven, en daarna te schilderen?
Ik lees namelijk soms dat er wordt verstevigt met epoxy, of glasvezel?

Welke motor plant u trouwens te gebruiken, Stefan?

Hallo Tamaniac,

Ik heb gister glasvezelplamuur gehaald van albastine, wie heeft er ervaring mee ?
epoxy enzo gebruik ik zelf nog niet, ik moet eerst zien of ik meer boten ga bouwen.

Ik ga de Tamiya sport tuned gebruiken omdat ik dat allemaal over heb.
Zal ooit wel eens wat beter in komen :)

Dus enkel plamuur op de bodem zou een stevig geheel moeten opleveren, ok.

En in het bouwverslag lees ik dat er 2 mm hardbalsa nodig is? Zelf heb ik al het een en ander liggen, bv dikte 1,5 mm,
is het normaal dat deze gewoon met een schaar geknipt, of met een cuttermes gesneden kan worden, of zou ik de verkeerde soort balsa hebben?
Wat ik liggen heb is namelijk nogal schuim-achtig als ik de structuur zou moeten omschrijven, of is dit typisch voor balsahout?
Het zijn planken van 10cm op 100, met een roze belettering op het einde...

Poe is zou het niet weten, je kan het gewoon snijden lijkt mij het beste,
Ik heb 3 mm gamma triplex gebruikt.
Dus ik durf het niet te zeggen.

Ik denk dat het wel handig is om epoxy/glasmat te gebruiken. Je hebt een optimale bescherming van het balsahout, want balsa is vrij poreus. Verder is het wel zo handig dat als je een keer met je bootje op een golf klapt, dat dan niet de onderkant aan stukjes ligt, balsa is een vrij zwak materiaal. Epoxy hoeft helemaal niet duur te zijn hoor: Mr.Boat - epoxy - hars - harder . Dit is de goedkoopste zaak die ik tot nu toe gevonden heb.

daar ben ik weer met een update van 25-01-2009 !!

De hele onderkant is beplankt, de punt die moet nog gedaan worden.
De uitstekende latjes worden nog verwijderd, daar moest een stuk opgevuld worden om hem dicht te maken precies zoals op tekening, maar als ik niet naar de tekening had geluisterd dan had ik de latjes breden gemaakt en hoefde ik dat niet te doen, maargoed dat heb ik ook weer geleerd voor de volgende keer :)

Foto's hoe hij er nu bij ligt.

DSC00098.jpg

DSC00099.jpg

DSC00100.jpg

DSC00101.jpg

Heb je tips of comentaar post ze maar, daar leer ik alleen maar van :)

Groeten Stefan

Voor de hele boot, werkt prefecht hoor. of het zwaarder is als balsa weet i kniet maar wel sterker.. en zwaar valt ook wel mee hoor.

Zo de bodem is compleet klaar met de punt en al gelijmd.
Ik zal morgen even foto's maken, en dan lekker schuren en plamuren :)

Was dit enkel voor de spanten, of heb je ook triplex gebruikt voor de bodem en de andere gebogen delen? En is triplex niet zwaarder dan balsahout?
Balsahout is een van de lichtste houtsoort!
Word voor vliegtuigen, boten etce gebruikt.
Onder andere dat het zo licht is en makkelijk verwerkbaar.
Maar wel kwetsbaarder dan triplex.

Ben benieuwd heb je die uitstekende rander er afgehaald??

Mijne staat nu al in de grondverf straks nog keertje voor het dek en beetje bij verven:p

Ik heb net alle spanten afgedrukt en uitgeknipt (serieus werkje om alles op ware grootte af te drukken op A4 ;)), dit weekend zal ik beginnen in hout.
Waarschijnlijk ga ik het skelet in triplex maken, en de rest in balsahout, is het zinvol om een aluminium "motorplaat-spant" te gebruiken?

jah de randen zijn er af, en de punt is ook af. zal zometeen even een foto maken :)
Ik denk dat een alu mtorsteur niet nodig is ..

Back