bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Ik heb nu de vleugelversteviging gemaakt zoals het hoort, maar is er nog een regel waar je het punt moet bevestigen op de vleugel? En is er een vertraging nodig voor de BL 1540kv-p motor?

Adrie de H zei:
Omdat dit mijn eerste vliegtuig word weet ik niet precies hoe ik de motor moet monteren. Mijn voorkeur gaat uit naar deze motor: http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html

Moet ik hiervoor ook nog een steuntje mee bestellen, of hoe bevestigen jullie de motor aan de rest van het vliegtuig? Heb ik verder ook nog iets nodig om de propellor (8X4.3) op de motor te monteren of is het net als bij de staartrotor van een microhelicopter kwestie van er opschuiven en een beetje secondelijm?

Hoe bevestigen jullie de accu in het vliegtuig? Ik gebruik dezelfde accu (3s1p) namelijk ook in mijn microhelicopter, dus het is niet handig om er veel op te plakken.

En mijn laatste vraag: misschien een beetje oftopic, maar ik heb een 4 kanaals zender. Kan ik deze zender ook gebruiken in combinatie met een 6 kanaals ontvanger?

Ik gebruik de prop adapter [3.0mm] van RCtechnics voor het goed monteren van de prop. Ik bevestig de motor door de motorplaat/mount aan de voorkant van hout te maken en daar de motor op de schroeven, het hout is 1.5 mm vliegtuigtriplex. De 6 kanaals ontvanger kan je gebruiken, de overblijvende 2 kanalen werken dan alleen niet maar de ontvanger moet natuurlijk wel de zelfde frequentie hebben als je zender en als je zender AM is je ontvanger ook, zender FM je ontvanger ook :wink:

Zelf heb ik net een bestelling gedaan bij RCtechnics, waarbij ook de BL 1540kvp motor zit en 2 servo's, prop+adapter en regelaar :wink:

cdrom flyer zei:
Nuttige link maar die had je al natuurlijk.
http://www.tornlogic.com/avov/stsbg.pdf
Een brushless motor draait laag toerental met veel koppel dus in dit geval geen vertraging nodig.
1540Kv betekend 1540Xaantal volts van de accu=onbelast toerental. :wink:

Oke bedankt, dat van het K.V wist ik al, heb een tijdje aan boten gedaan en daar praten ze over t.p.v :wink: Maar is er een of andere regel die zegt waar je het bevestigingspunt op de vleugel moet monteren, of kun je dit gewoon precies in het midden van de vleugel doen?

Ja op het punt waar lift van de vleugel aangrijpt of iets daarvoor ivm flutter dus niet in het midden maar ongeveer op 1/3.
Dus waar de lift de minste torsie van de vleugel veroorzaakt.
Met een delta word dat wat moeilijker. :wink:

kan helaas geen foto's uploaden omdat ik nu zonder internet zit thuis (livebox kapot :lol:) maar ik zit nu ff op school. ik heb de vluegel nu af ik ik moet alleen nog een landingsgestel maken, electronica erin en stuurstangen. maar waar halen jullie je stuurstangen :?::?::?::?:

Stuurstangen haal ik gewoon bij de modelbouwzaak, waar ze speciaal dun maar sterk ijzerdraad hebben met een soort van hard teflon buisje eromheen.
Ben zelf nogal precies vandaar dat ik een hele nieuwe vleugel heb gemaakt en de verstevigingsstangen zoals het hoort heb gedaan. Nu alleen nog de electronica inbouwen en ik ben klaar voor mijn eerste vlucht/vliegtuig.

Foto's:

Het bevestigingspunt zit op 1/3 van de vleugel net na de bolling van de vleugel.

@cdrom fliyer
Beide linkjes zie er vij "waardeloos" uit.

RC Modelracing verkoopt alleen RC Autotjes (vanuit huis voorzover ik kan bekijken, dus geen echte winkel) en A&R Modelbouw in Hoogeveen doet alleen in statische (plastic bouwpaketjes) modellen.

Ik ben bang dat je voor een echte (vliegtuig) RC zaak naar Almelo of Groningen moet ......

Ik gebruik zelfgemaakte propsavers voor 3mm as en 5.5mm binnen diameter prop.
Ik heb bij RC techniek gekeken maar kan de juiste propsaver ook niet vinden. :?
Probeer eens met hun te Emailen.

Oke k ga in het weekend kijken bij de modelbouwwinkel in de buurt hebben zij de adapters niet maak ik zelf wat. Hier een paar foto's van hoe het er nu bij staat :D

Heb je de motor al getest?
Zo niet dan moet je de motordraden misschien nog verwisselen. :wink:
Handleiding ESC doorgelezen.
Plaats van de accu bepaald om zwaarte punt goed te krijgen.?
Motordomp instelbaar?

Back