bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door robert14, 5 feb 2007.

  1. jeroen1971

    jeroen1971 Guest

    @Henky:
    GEFELICITEERD met de maiden :)
     
  2. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Hey,

    Moet zeggen dat je hem netjes gebouwd hebt! Leuk dat de maiden goed is gegaan. Is dit je eerste vliegtuig waar je mee vliegt? Zo ja, is dit geschikt om zonder lessen te vliegen , maar al wel een goeie auto ervaring?

    Hier mijn stuurinrichting. Het zal een stukje zwaarder zijn dan het tape in de handleiding, maar toch een stuk steviger (het buis is carbon) en soepel. Het enige puntje wat eventueel bijgewerkt moet worden is het gelijk maken van het richtingroer en kist dat stukje.

    Fototje:

    [​IMG]

    Maurits
     
  3. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hey allen

    bedankt voor de reacties

    @Maurits:

    Nee dit is niet mijn eerste vliegtuig waarmee ik vlieg, Ik heb hier zo'n 9 kisten staan waarmee me broetje en me vader en ik vliegen van zwevers tot arobatic vliegen. Maar dit modelletje waar je nou mee bezig bent is uitermate geschikt om mee te beginnen. Zorg wel dat je het zwaarte punt goed heb liggen. En als je er voor de eerste keer mee gaat vliegen probeer dan eerst een stuk rechtdoor te vliegen en voldoende hoogte op te bouwen, zodra je op goede hoogte bent moet je weer vlak vliegen en probeer je voorzichtig een bocht te maken zonder hoogte te verliezen of te winnen. Dan komt alles wel goed, bij mij was het zo als ik het richtings roer los liet het vliegtuig zich vanzelf weer recht komt te liggen dit komt door de best wel grote V-stelling in de vleugel.

    Ik hoop dat dit voldoende informatie is maar als je nog vragen heb zijn ze altijd welkom natuurlijk.

    Groeten Leon
     
  4. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Oke bedankt. Inderdaad, de kist heeft vrij veel V stelling. Bij mij 8cm vanaf de wingtips. Het bochten maken heb ik zelf wel een idee van met alleen het richtingsroer. Als je alleen het richtingsroer in een bocht gebruikt dan zou de kist ook moet dalen een klein beetje, en dit moet je weer compenseren met wat hoogte, toch? :lol:

    Groetjes,
    Maurits
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    volgens mij wel ja.

    download anders fms even, kun je lekker oefenen :lol:

    http://www.n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/alpha/fms2alpha85.exe
    gewoon opslaan en instaleren. je kunt andere modellen downloaden op internet. het is niet super realistich maar het is een eerste stap :D ik zat laatst met een x-twin op 12518 meter, realistisch??????
     
  6. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    @Henky,

    Zelf heb ik nog geen ervaring met de CG van een vliegtuig. Is hier een regel voor net zoals bij speedboten en hoe werkt dit dan?
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik had het ergens in een boek staan, ik kijk het morgenochtend even voor je na, volgens mij was het iets van steunen onder de vleuigels en dan 10-20 graden met de neus naar voren hangen :D
     
  8. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    hey allen

    Idd Maurits het klopt wat je zij met het bochten maken zodra je met je richtings roer een bocht gaat inzetten zal het vliegtuig meer snelheid gaan maken dus een beetje naar beneden duiken. Dit moet je dan weer compenseren met je hoogten roer, maar als je alles voorzichtig doet is dat maar minimaal.

    - Met de CG is het zo, die bekijk je om met twee vingers onder de vleugel het vliegtuig compleet op te tillen, en te kijken of het recht hangt. Waar je het vliegtuig op moet tillen is ongeveer op 1/3 van de vleugel van voren. Als je dat aan het afstellen bent kan je het vliegtuig beter iets naar voren laten hang dan naar achteren. Als hij teveel naar achteren hangt gaat hij op zo'n kont hangen en dat is niet fijn vliegen. En als het iets teveel naar voren hangt gaat het alleen wat meer snelheid maken maar dat is heel makkelijk te compenseren met het hoogte roer. En voor de rest is het gewoon een paar test vluchten de accu wat verplaatsen en kijken wat het lekkerste vliegt.
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    wat heb je voor setup gebruikt???
     
  10. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    mijn setup:
    -motor: speed 280 met vertraging (maar dat weet ik niet helemaal zeker zou ik even moeten vragen aan me pa)
    -Accu: 3cels llipo accu 750mAh
    -Servo's: 2x hitec HS-55
    -ontvanger: schulze 435
    -regelaar: JETI JES006

    Groeten Leon
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    als ie met een 280 al lekker vliegt moet hij ook wel goed vliegen met een 370 met vertraging :D:D
     
  12. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Jah dan zal ie zeker goed vliegen. Weet je al wat ie vlieg klaar gaat wegen of niet?

    Groeten Leon
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik denk ongeveer 350 gram (hoop ik) :lol:
     
  14. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Omdat het einde dicht bij komt ga ik vast kijken wat voor electronica er in moet. Is een 30A regelaar in combinatie met een speed 300 (met vertraging) op 8.4V (950mha) goed te doen? En weet iemand zo wat voor prop en vertraging hiervoor nodig is?
     
  15. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Een 30A is volgens mij een beetje aan de grote kant. Ik vlieg een speed 280 met vertraging met een regelaar van 8A en erstaat op dat ie zelfs geschikt is voor een speed 300. Wat voor een prop er op moet zou ik zo niet weten.

    Groeten Leon
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    beter teveel dan te weinig Ampere :D
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Gewicht is het grootste nadeel van een te grote regelaar maar dit moet kunnen. :)
    Mooiste set up is laagtoeren cdrom met grote prop en 12A regelaar.
     
  18. henky

    henky PH-SAM

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Ik heb een beetje zitten kijken naar het gewicht van de regelaars van jeti.
    De regelaar die ik heb is een Jeti JES 006 6tot8A en weegt iets van 6gram. Daar in tegen de Jeti JES 030 30A maar die weegt toch wel 30 tot 35 gram, is toch al een groot verschil
     
  19. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Dan lijkt t me verstandiger om een 10A regelaar aan te schaffen ivm gewicht. Ook heb ik nog een vraagje over de servo's, is een 9 grams servo met een stelkracht van 1.5KG bij 4.8V genoeg?

    De vleugel montage met de elastiken zit er inmiddels op, en zit erg stevig. Alleen nog het maken van een landingsgestel en wat details en ik kan de electronica in gaan kopen (zender + ontvanger zijn al gekocht) en de kist verven.
     
  20. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    dat is zeker genoeg!! ik heb een piper van 440gram met 9 gram servo's
     

Deel Deze Pagina