bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Maurits zei:
Probleem is gevonden: de accu's :lol:

Ik had mijn volle GP3300 P&M 7.2V van mijn auto erop aangesloten en dit draaide als een zonnetjes. Daarna heb ik m'n Sanyo 900 8.4V erop aangesloten en dit draaide een stuk minder hard ondanks dat deze 8.4V is. Ik ga nu op zoek naar een beetje goedkope 2cel lipo.

Had ik dus toch gelijk:)
Is het mogelijk om ook nog eens te proberen met de 1540 KV motor die je eerst had?
deze dus: http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html

Ik heb namelijk zelf namelijk die motor gekocht en wil nu wel weten of die motor toch ook mogelijk is. Zelf kan ik het nog niet proberen omdat mijn vliegtuig nog niet af is en ik er pas volgend weekend aan verder kan :(

@Adrie de H

Je bedoelt de motor is testen met 8.4V en met 7.2V? Dit wil ik graag proberen voor je, maar ik denk toch dat de motor zowieso te licht is, omdat ik RCtechnics geinformeerd had over deze motor en het probleem. Hier het antwoord:

De gekozen motor is ideaal voor kleine depron modellen, maar minder/niet geschikt voor dat vlieggewicht.
De maximale trekkracht zal op een 11.1V lipo rond de 300 gram liggen en dat is net genoeg om te vliegen.
Jij gebruikt een lagere spanning, dus je haalt nooit het maximale wat erin zit.
Je zou nog een grotere prop kunnen proberen (lage spoed) met het gevaar dat de motor (+regelaar) verbrand.
Een iets grotere motor is waarschijnlijk interesanter http://www.rctechnics.eu/bm240821-brushless-outrunner-1400kv-p-1446.html

Groetjes,
Maurits

Maurits zei:
Probleem is gevonden: de accu's :lol:

Ik had mijn volle GP3300 P&M 7.2V van mijn auto erop aangesloten en dit draaide als een zonnetjes. Daarna heb ik m'n Sanyo 900 8.4V erop aangesloten en dit draaide een stuk minder hard ondanks dat deze 8.4V is. Ik ga nu op zoek naar een beetje goedkope 2cel lipo.
En jij maar denken dat een grotere motor wonderen verricht als je accu het niet trekt.
Doe jezelf een plezier en koop een universeelmeter dan kan je meten waar je mee bezig bent.
Nu dus nog maar een keer welke accu ga je gebruiken? :)

Maurits zei:
@Adrie de H

Je bedoelt de motor is testen met 8.4V en met 7.2V? Dit wil ik graag proberen voor je, maar ik denk toch dat de motor zowieso te licht is, omdat ik RCtechnics geinformeerd had over deze motor en het probleem. Hier het antwoord:

De gekozen motor is ideaal voor kleine depron modellen, maar minder/niet geschikt voor dat vlieggewicht.
De maximale trekkracht zal op een 11.1V lipo rond de 300 gram liggen en dat is net genoeg om te vliegen.
Je zou nog een grotere prop kunnen proberen (lage spoed) met het gevaar dat de motor (+regelaar) verbrand.
Een iets grotere motor is waarschijnlijk interesanter http://www.rctechnics.eu/bm240821-brushless-outrunner-1400kv-p-1446.html

Groetjes,
Maurits
Maurits dat testen van die motor doe je voor jezelf en niet voor Adrie de H.
Misschien is die motor aan de lichte kant maar test hem eerst eens met een goede lipo dan krijg je echt 8V belast.
Ik ben er van overtuigt dat je kunt vliegen met die kleine motor en regelaar als je hem goed koelt.
Dat neemt niet weg dat die grote motor en regelaar beter geschikt is. :wink:

Maurits zei:
Zal ik is meten. Mijn accupakket bestaat ook uit AAA's dus wie weet ligt het daaraan.

@Adrie de H
En op hoeveel volt vlieg je met Lipo's?
Dus je dacht het ook al :?
Maar je moet het zeker weten :wink:
Koop een 1000mA 20C lipo als je genoeg vermogen wilt en ook voor je lichtere setup een lekker lichte accu wilt hebben.
Of een 1500 als je meer capaciteit wilt maar dat is duurder en niet zo geschikt als je bij voorbeeld een Tiger moth als volgende vliegtuig wilt. :)

Iemand enig idee hoe ik deze het beste aan de onderkant van de kist kan maken? Had hem er op zitten maar met een crash gaat het er zo af en trok het een stuk depron mee. Hij is 55 gram en is van ijzer. Weet niet of dit TE zwaar is maar samen kwam dit op een gewicht van 450gram aan vliegtuig vliegklaar. Hij is vrij breed maar dit leek mij stabiel met landen en vekleind ook de kans op een afgebroken vleugel.

hmm,triplex plaatje vanboven vastmaken met lijm aan het landingsgestel,en dat plaatje lijmen aan het vliegtuig

Bij een beetje harde landing breekt dit er zo af, en dan zit je met een belijmd plaatje op het depron wat je er nauwlijks afkrijgt. Het ijzer is vrij lastig te lijmen en heeft ook weinig oppervlak bij het bevestigings gedeelte.

cdrom flyer zei:
Maurits zei:
@Adrie de H

Groetjes,
Maurits
Maurits dat testen van die motor doe je voor jezelf en niet voor Adrie de H.
Misschien is die motor aan de lichte kant maar test hem eerst eens met een goede lipo dan krijg je echt 8V belast.
Ik ben er van overtuigt dat je kunt vliegen met die kleine motor en regelaar als je hem goed koelt.
Dat neemt niet weg dat die grote motor en regelaar beter geschikt is. :wink:

Ik weet dat deze grotere motor voor dit vliegtuig beter geschikt is, maar ik ben benieuwd of er met die kleinere motor ook te vliegen valt omdat ik deze ook gekocht had. Mijn bedoeling van dit vliegtuig is om gewoon een beetje rustig rond te kunnen vliegen. Hooveren en stunten en dergelijke hoeft helemaal niet. als ik wil hooveren pak ik wel mijn microheli :lol: Daarom hoeft de motor voor mij ook niet zo heel sterk te zijn :wink: . Als hij maar een beetje fatsoenlijk de lucht in komt is het al goed.

Die kleine motor doet dat ook wel maar het blijft een vliegtuig met een grote romp met veel lucht weerstand.
Dat heeft als nadelig effect dat hij met gas dicht heel snel hoogte verliest maar dat zal je wel merken.
Met een platte romp vliegt hij volgens mij veel beter maar je wilt deze natuurlijk eerst eens in de lucht zien. :)

Ik heb een onderstel van 2mm staal. :)

Hier meldt zich een nieuw lid van het STS squadron...

Met een klein modelletje, wingspan 66 cm, geheel uit 3mm depron. Nog niet mee gevlogen, maar wel vliegklaar.

Vleugel afneembaar, motorkapje ook (met magneetje) om gemakkelijk de accu te kunnen verwisselen.

Totaal gewicht 145 gram incl 600mAh 2s lipo en het bekende 1540kV motortje. Dat is ca 18 gram/dm2 vleugelbelasting. Geen landingsgestel, wel plan voor floats als ie lekker vliegt. Ik laat het hier weten als ik ermee gevlogen heb.

Dirk

stsvp5.jpg

Heel mooi gedaan.
Je zit op dezelfde golf lengte als ik.
Ik heb een Lazy Bee spanw 60cm 160gram startklaar staan.
Hij heeft al een keer gevlogen met een 1000mA lipo volgas 3A maar blijft met minder als 1.5A in de lucht.
Ik heb er nu een 560mA in en heb 3mm depron onder de vleugel gelijmt om een vol profiel te maken.
De hele vleugel zit met twee magneten vast aan de romp en dat werkt perfect.
Ik wacht nu op mooi vliegweer. :)

Ik zie alleen een kruisje ipv de foto :? Maar met een buiklanding raakt de propellor toch de grond als hij ook maar een klein beetje wat naar voren helt?

Oh, foto.modelbouwforum ligt eruit, heb 'm maar even op imageshack gezet.

Bedankt voor de reacties, maar het moet nog blijken of ie ook leuk vliegt. :roll:

Buiklanding geen probleem, heb nooit anders gedaan want mijn "vliegveld" is hoog/grof gras waar wieltjes geen zin hebben. Motor uit en vlak voor de landing even optrekken. Nog nooit een prop gebroken op die manier. Ook dankzij de propsaver w.s.

Dirk

Back