bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

dirk57 zei:
Bedankt voor de reacties, maar het moet nog blijken of ie ook leuk vliegt. :roll:
hoop het voor je,

ik heb inmiddels de eerste electronica binnen. ik heb tot nu toe een motor, regelaar servo en een 2 ni-hm packs van 9.6 volt. .

nu nog een zenderset en 1 servo en ik ben RTF :D

gisteren even lekker gevlogen (xtwin), maar jammer genoeg nog niet met mn derpon modelletje :( . ,maar ik heb nog even een vraagje: ik heb keuze uit twee motoren die ik hier nog heb liggen. een 370 en iets in de richting van een 300. welke zal ik erin gooien??? ik denk dat ik eerst de speed 370 erin gooi en als ik dan n og genoe kracht over heb kan ik altijd nog de speed 300 erin doen.

ik ga vandaag stuurstangen ophalen :D:D (i love school)

Ik ben nu klaar met bouwen, en moet de electronica gaan bestellen. Ik heb hem van 6mm depron gemaakt en hij weegt incl. stuurstangen etc. 180 gram, leeg.
Ik heb de volgende setup in gedachten:

motor: bm2409 18A 61g http://www.rctechnics.eu/bm240918a-brushless-outrunner-1080kv-p-82.html
servo: towerpro 9g 2x 18g http://www.rctechnics.eu/micro-servo-gram-towerpro-p-642.html
regelaar: 18a Eco bl esc 21g http://www.rctechnics.eu/economic-brushless-p-378.html
ontvanger: pico 5/6: 14g (heb ik al)
Accu?

Ik kan dan nog kiezen tussen een 2 of een 3 cells lipo pakket, wat vinden jullie van deze setup, en welke accu zou ik er het best bij kunnen pakken (het liefst 1 met een beetje redelijke vliegtijd)

Suggesties voor een andere setup zijn ook welkom!

robert14 zei:
gisteren even lekker gevlogen (xtwin), maar jammer genoeg nog niet met mn derpon modelletje :( . ,maar ik heb nog even een vraagje: ik heb keuze uit twee motoren die ik hier nog heb liggen. een 370 en iets in de richting van een 300. welke zal ik erin gooien??? ik denk dat ik eerst de speed 370 erin gooi en als ik dan n og genoe kracht over heb kan ik altijd nog de speed 300 erin doen.

ik ga vandaag stuurstangen ophalen :D:D (i love school)

370 is te veel,300 is meer dan genoeg :wink:

wat is het gewicht ?

Met 2 cells trekt ie 15, met 3 cells 18, maar is deze setup verder geschikt voor dit vliegtuig of kan ik beter lichter/zwaarder gaan, en welke accu's moet ik kiezen????

hmm voor zo een kistje (als hij niet teveel weegt) zou een speed 300 toch voldoende moeten zijn,achja,je hebt ooknog een 370 dus kijk maar :p

kawavinni zei:
Met 2 cells trekt ie 15, met 3 cells 18, maar is deze setup verder geschikt voor dit vliegtuig of kan ik beter lichter/zwaarder gaan, en welke accu's moet ik kiezen????
Ik neem aan dat je ampere bedoelt. :?
Bij 7V 10A heb je al vermogen genoeg en bij rustig rondjes vliegen zit je op ongeveer 4A.
Motor kan wel maar is zwaarder als nodig.
3 cellen is zinloos hij vliegt prima met grote prop laag toerental.
Accu tussen 800 en 1500mA lipos. :)
Nuttige info? :wink:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewforum.php?f=68

ik heb de kist van mij net even gewogen :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ..........................................

140 gram zonder landingsgestel maar verder compleet, die van mij hangt nu aan het dak.

kawavinni zei:
handig linkje cdrom flyer! Ik heb de spullen besteld maar heb een ander motortje genomen, de 1400kv fietsbel: http://www.rctechnics.eu/bm240821-brushless-outrunner-1400kv-p-1446.htm
Dit is het motortje dat me door rctechnics is aangeraden

Ik heb deze prop gekozen, de gws 9x4.7 ik ga zo even kijken of het ongeveer de goede is.
Die prop moet wel kunnen maar niet boven 8.4V en dan wel een forse accu. :)

robert14 zei:
ik heb de kist van mij net even gewogen :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ..........................................

140 gram zonder landingsgestel maar verder compleet, die van mij hangt nu aan het dak.
Vertel het maar wat hij weegt.
Ik zal het niet verder vertellen. :wink:
Heeft hij nu gevlogen. :?

Ik was eigenlijk van plan de lipo van mn heli te gebruiken, een 3 cells 1250mah lipo accu, moet ik dan een grotere prop met een kleinere spoed nemen?

kawavinni zei:
Ik was eigenlijk van plan de lipo van mn heli te gebruiken, een 3 cells 1250mah lipo accu, moet ik dan een grotere prop met een kleinere spoed nemen?
Met 3 cellen krijg je een hoog toerental en om de stroom niet te hoog te laten worden moet je naar een KLEINERE prop en ook geen grotere spoed omdat je een langzaam vliegtuig hebt.
Je hebt een motor met lage 1400Kv dus met een juiste prop is deze lipo uitstekend.
Wat is het vliegklare gewicht met deze accu?
Als we dat weten dan is het makkelijker adviseren. :)
Volgens mij kom je uit op een 8X4 prop.
600gram trekkracht bij 13A en dat is dus meer dan genoeg. :wink:

Mijn Citabria is nu ook eindelijk vliegklaar. Ik heb hem gemaakt uit 6 mm depron en die weegt net iets minder dan 350 gram. Ik weet nog niet hoe die vliegt. Ik wilde dat vanavond proberen, maar toen ik hem een stukje liet rijden werd hij al omvergeblazen door de wind dus heb ik verder ook maar niet meer geprobeerd. Hopen dat het volgend weekend minder waait :lol:

het vliegtuig gaat met een 3cells 1250mah lipo erin, inclusief alle electronica ongeveer 390gram wegen.

zonder de lipo ongeveer 275 gram.
Mvg, Vincent

390gram dus dat gewicht moet je met 600gram trekkracht de lucht in krijgen.
Onbeperkt verticaal dus met minder als half gas vliegt hij al.
Wees er op voorbereid dat de motor downthrust moet hebben anders wil hij met flink gas meteen stijl omhoog.
Door de brede romp gaat er wel wat trekkracht verloren maar in theorie gaat dit vliegen.
De rest hangt van de piloot af. :)

Back