bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Aaaah das een goed idee... nog niet eens aan gedacht.

Dus gewoon een paar sukken depron in het midden tegen elkaar aanplakken, dan de gehele vleugel maken,
daarna in het midden in 2en snijden, dan vervolgens beide schuin af schuren ?

Mooi, dat moet ik bij de volgende maar eens proberen

Lachen vliegtuigje he.
Raad deze zeker aan voor beginners. De ontwerper op RCgroups heeft ook zeer
duidelijke build guides!
Ben nu bezig met de Big Nasty van STS.Moet je maar is kijken is ook een leuk ding!

Heb deze ook gebouwd met floats.
Ik had als set up:

fietsbel
17A regelaar
3s 1000 Lipo
Gws 10x4.3

Vloog als een gek! Is een heel goed stabiel vliegtuig.
Alleen in de plannen staat een perfecte manier voor de vleugel hoor!

Zeker de V-stelling van de vleugel zorgt voor veel stabiliteit.

Ik had dat wel nodig gezien dit mn eerste watervliegtuigje was!

Veel plezier er mee!

gti_killer zei:
Lachen vliegtuigje he.
Raad deze zeker aan voor beginners. De ontwerper op RCgroups heeft ook zeer
duidelijke build guides!
Ben nu bezig met de Big Nasty van STS.Moet je maar is kijken is ook een leuk ding!

Heb deze ook gebouwd met floats.
Ik had als set up:

fietsbel
17A regelaar
3s 1000 Lipo
Gws 10x4.3

Vloog als een gek! Is een heel goed stabiel vliegtuig.
Alleen in de plannen staat een perfecte manier voor de vleugel hoor!

Zeker de V-stelling van de vleugel zorgt voor veel stabiliteit.

Ik had dat wel nodig gezien dit mn eerste watervliegtuigje was!

Veel plezier er mee!
Het is me niet duidelijk welk vliegtuig je precies bedoelt.
Je haalt een paar vliegtuigen van de zelfde ontwerper door elkaar. :?

Peter-Jan zei:
Senne zei:
ik heb nog 1 vraagje, wat gebeurt er als je een lipo gebruikt met te weinig C??????

dan valt je motor uit (meestal ook nog in de lucht :roll: )

Vaak gaat je LiPo ook nog naar haaien.
Ik geloof zelfs dat je je regelaar er op kan doorbranden.

Zoals ik een stuk terug ook al heb gezegd is het idd slecht voor de lipo, maar dat je regelaar door een lipo met een te kleine capaciteit door kan branden is onzin. De enige manier waardoor dat zou kunnen gebeuren is dat door de overbelasting de accu vlam vat en daarmee het hele vliegtuig (met de regelaar er in) afbrand, maar de kans daarop is wel heel erg klein :wink:

gti_killer zei:
www.tornlogic.com/avov/stsbg.pdf

Deze heb ik gebouwd en vond ik een mooi toestelletje.

Ben nu bezig met de Big Nasty.
Deze is ook ontworpen door ''waterdog''.

Klopt toch?
Dat is de STS die je gebouwd hebt.
Daar gaat dit draadje over alleen noemen we hem anders maar dat maakt niet uit. :wink:
De STC is hetzelfde maar met een platte romp.
De Nasty is een groot 3D vliegtuig(heb ik vliegklaar tuis staan).
De Big Nasty heeft een volle romp/vleugel en ze zijn allemaal ontworpen door Waterdog en die maakt hele mooie filmpjes van al deze modellen. :)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=354237

cdrom flyer zei:
Zijn heel mooie vleugels maar met symetrisch profiel(bovenkant gelijk aan onderkant).
De mijne heeft een Clark Y profiel dus bol van boven en vlak van onderen.
Ik kan niet goed zien welke jij hebt.
Ik maak zulke vleugels met een knik in het midden door een dikke rib in het midden te plaatsen om de twee vleugel delen schuin af te kunnen schuren en tegen elkaar te lijmen. :)
mischein kan je ook de onderkant van 6mm depron maken en de bovenkant van 3mm???

ik ga morgen de lipo bestellen. het wordt een 2s 1300mah 10/15C en een simpel ladertje van €12.
dan ben ik RTF en kan ik hopelijk snel mijn maiden maken.

robert14 zei:
mischein kan je ook de onderkant van 6mm depron maken en de bovenkant van 3mm???

ik ga morgen de lipo bestellen. het wordt een 2s 1300mah 10/15C en een simpel ladertje van €12.
dan ben ik RTF en kan ik hopelijk snel mijn maiden maken.
Onderkant 6mm voegt alleen maar overbodig gewicht toe maar als je niets anders hebt kan het wel.
Andersom is dan wel beter.
2s 1300mah 10/15C is mooie compromis tussen gewicht en capacitijd voor dit vliegtuig. :)

zo, ik heb voor de grap eens deze kis van balsa gemaakt, hij is nog niet helemaal af, hier een foto:
ik heb hem met mijn hand vast omdat de vleugel delen nog los zijn en er niet op zitten en de stabilo is er ook nog niet op:

dsc05276zj9.jpg

dsc05277lv1.jpg

het gewicht van de romp/stablio/vleugels is totaal: 42gram.

het lijkt of er voor de vleugel een gat zit maar dat is een raampje met plastic.

ik heb dit voor de grap gemaakt omdta ik benieuwd was of dit model ook inplaats van depron ook van balsa gemaakt kon worden, het lukt dus wel met wat aanpassingen.
:D

Groetjes
Bart

ga je dan ook nog bolling in de vleugel brengen? Zoja hoe, dmv stomen ofzo?

kawavinni zei:
ga je dan ook nog bolling in de vleugel brengen? Zoja hoe, dmv stomen ofzo?

ja dat ben ik nog van plan, ik ga het balsa nat maken en om een blik vast tapen zo krijgt hij een mooie bolling.

Hij zei 42 gram (komt natuurlijk nog wel wat bij), maar hoe groot is hij ..... spanwijdte en koorde (=breedte vleugel) .... als de spanwijdte 60cm is dan is het al snel "loodzwaar" ..... (tenzij je er een onbestuurd rubberaangedreven modelletje van wilt maken)

ik was eigenlijk niet van plan om er een motortje in te doen, maar wat niet is kan nog komen, dus ik kijk wel even, vond het in iedergeval leuk om te maken:P:D

barthezzo zei:
ik was eigenlijk niet van plan om er een motortje in te doen, maar wat niet is kan nog komen, dus ik kijk wel even, vond het in iedergeval leuk om te maken:P:D
Als je een poging wilt doen om dat te laten vliegen maak hem dan wat groter om niet de echte mini spullen te hoeven gebruiken.
Je zou 1mm balza kunnen gebruiken om hem licht genoeg te maken en makkelijker de ronding in de vleugels maken met een paar spanten.
Hij zal dan wel breekbaar worden maar vliegen moet kunnen. :)

Back