Bouwverslag depron pylon racer :)

Hallo allemaal,

Heb tijdje geleden van depron een pylon racer gebouwd en heb met de bouw foto's gemaakt, dus zal is een verslagje posten :-)

Had voor de pylonracer geen plan gevonden, alleen een klein verslag van iemand die hem ook gemaakt had, dus heb hem van een foto nagemaakt, dat het een beetje eigen ontwerp maakt :-D

Ben begonnen met de vleugel,.. ik d8 95cm span 8)

dsc06342.jpg

Carbon buisje erin (4mm)
dsc06343d.jpg

Rolroeren:
dsc06362z.jpg

Servo erin:
dsc06363d.jpg

Daarna begonnen aan het rompje:
dsc06351s.jpg

dsc06352y.jpg

dsc06353j.jpg

Enne,, BOMUIKJE :-D
dsc06354.jpg

dsc06355q.jpg

dsc06360i.jpg

Motormound:
dsc06356ro.jpg

En de tail, zo had ik hem eerst, was idd veeels te klein:
dsc06357p.jpg

dsc06359q.jpg

De aanstuuring vond ik zelf wel mooi weggewerkt :oops:
dsc06358e.jpg

dsc06361.jpg

En nu is ie:
dsc06694.jpg

dsc06695l.jpg

Fototje van de binnenkant:
dsc06697z.jpg

En het eindresultaat :-D
dsc06696i.jpg

Dat was het dan 8)

Hij heeft al aantal vluchten erop zitten, en hij vliegt best goed :-)
Het enige dat is nog mis is de rudder dus die zal ik er ook nog wel op maken :wink:

Hij heeft power genoeg, hij gaat bijna net zo hard verticaal als recht vooruit, (omdat ik recht voor uit niet volgas vlieg want da gaan de vleugels wapperen :twisted: )

En zweven doet hij ook super!

Mvg jordi

Mooi gemaakt ,kan je misschien niet de vleugel omdraaien wat nu zie je zo de servo zitten (niet dat het leilijk is maar toch) voor de rest erg mooi en knap gemaakt

Ps;wat voor lipo en motor gebruik je ?

Mooi gemaakt ,kan je misschien niet de vleugel omdraaien wat nu zie je zo de servo zitten (niet dat het leilijk is maar toch) voor de rest erg mooi en knap gemaakt

Ps;wat voor lipo en motor gebruik je ?

De vleugel omdraaien,.. is moeilijk, zou wel kunnen maar weet niet of het er mooier op word ;)

Hier de setup:
Motor: 4RC (For Radio Control modelbouw) met 8x4 prop

Esc: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 18-20A ESC $7.15

Lipo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1000mAh 3S 25C Lipo Pack $8.29

Dat is meer dan genoeg power!

Mvg jordi

Het "wapperen" van de vleugel zou je kunnen voorkomen op een aantal manieren:

- minder groot maken
- twee lagen depron gebruiken, eventueel voorzien van 2 staven carbon ertussen (waarmee je direct enigzins een vleugelprofiel zou kunnen maken)
- glasvezeltape erover plakken zoals dat ook bij zagi's gedaan wordt (zoek ff op google voor "taping zagi" ofzo)
- de voorkant van de vleugel meer een V vorm maken, iets minder vleugeloppervlak maar met dit vermogen moet dat makkelijk gaan!

Paar dingetjes die zo in me opkomen (let op, geen kritiek, hooguit puntjes van verbetering!)

- zijn je ailerons verstevigd (balsa, carbon oid)? anders hebben ze op deze lengte weinig nut (omdat depron zo slap is, zeker op dunne stukjes), even een 6x2 latje balsa erachter lijmen (of nog beter, tussen vleugel en aileron) scheelt al enorm
- het lijkt op de foto alsof ik zo in de neus kan kijken, als het enigzins kan om de motor zou je die dicht moeten maken (paar stukjes depron beetje in een neusvorm schuren ofzo), dat scheelt enorm veel luchtweerstand!
- dito voor je vleugelranden (en elevator en rudder), even een beetje "profiel" erin schuren zodat de lucht er vloeiender langs stroomt tijdens het vliegen.

Rest me alleen nog de standaard vraag: wanneer krijgen we een filmpje? :) Ziet er goed uit!

Het "wapperen" van de vleugel zou je kunnen voorkomen op een aantal manieren:

- minder groot maken
- twee lagen depron gebruiken, eventueel voorzien van 2 staven carbon ertussen (waarmee je direct enigzins een vleugelprofiel zou kunnen maken)
- glasvezeltape erover plakken zoals dat ook bij zagi's gedaan wordt (zoek ff op google voor "taping zagi" ofzo)
- de voorkant van de vleugel meer een V vorm maken, iets minder vleugeloppervlak maar met dit vermogen moet dat makkelijk gaan!

Paar dingetjes die zo in me opkomen (let op, geen kritiek, hooguit puntjes van verbetering!)

- zijn je ailerons verstevigd (balsa, carbon oid)? anders hebben ze op deze lengte weinig nut (omdat depron zo slap is, zeker op dunne stukjes), even een 6x2 latje balsa erachter lijmen (of nog beter, tussen vleugel en aileron) scheelt al enorm
- het lijkt op de foto alsof ik zo in de neus kan kijken, als het enigzins kan om de motor zou je die dicht moeten maken (paar stukjes depron beetje in een neusvorm schuren ofzo), dat scheelt enorm veel luchtweerstand!
- dito voor je vleugelranden (en elevator en rudder), even een beetje "profiel" erin schuren zodat de lucht er vloeiender langs stroomt tijdens het vliegen.

Rest me alleen nog de standaard vraag: wanneer krijgen we een filmpje? :) Ziet er goed uit!

Bedankt voor je reactie!

Even wat inlichten ;):)

-De vleugel hou ik deze grote, omdat ik bang ben dat ie minder goed zweeft anders.

-De 2e laag depron zit er al op :) Ik er er een kf airfoil op gemaakt (nummer 2)

-Ik ga mischien de hele vleugel intapen met soort pvc tape, heel dun tape maar dan met een kleurtje, zou hij meer stevigheid van krijgen en heet ie gelijk een mooi kleurtje.

-Met de kf airfoil heb ik gelijk de rand van de vleugel geschuurd dus is al mooi rond :)

-De ailerons zijn niet verstevigd, hij vliegt goed zo, maar als ik hem beter wil laten reageren volg ik je raad zeker op !

-De neus is plat idd.. zitten 4 gaten in, voor de lucht doorstroom (koeling)

-Zit kf op ;) (zal nog wel wat fototjes posten daarvan!)

Oke updatejuu!!!

Dus, ik heb er nu een kf airfoil op gemaakt (kf2)

Hier wat fotootjes daarvan:

dsc06718k.jpg

dsc06720.jpg

dsc06722e.jpg

dsc06721h.jpg

Had ze er nog even opgeplakt met plakband, om te kijken of het goed werkte..
En jaa hoor het werkte super, zweeft nu veel beter en heeft veel meer lift :-D
Alleen als ik volgas geef in niet stuur, maakt ie loop (motor dus nog ff naar beneden richten)

Ennuu.. FILMPJUU!
aKzOEc2NS6I[/media] - Onboard cam depron pylon racer

Dat was het weer.

Mvg jordi

Laatst bewerkt door een moderator:
Na een tijdje even een update van mijn kant...
We zijn begonnen met het maken van tekeningen! Helaas zijn ze nog niet perfect maar je kan er wel wat van maken..

Nu wilde ik er ook wel 1 gaan maken, maar dan wel iets anders.
Ik heb dus niet helemaal de tekeningen aangehouden maar het idee is hetzelfde.

Setup is:
1400KV 49 Gram
Klap prop 8*4
Een te grote ESC 20A had genoeg geweest...
3 keer 9 gram servotjes
1050 mah 3S LiPo

De romp is een stuk smaller en daardoor past het alemaal maar net...

cimg5337.jpg

cimg5338r.jpg

Voor het roer heb ik eens wat anders geprobeerd.. meestal schuin in 1 kant af en plak ik het vast met plakband..

cimg5339.jpg

Nu heb ik het een schanier gemaakt met een stukje ijzerdraad en een kunstof buisje.

cimg5340.jpg

cimg5342.jpg

De vleugel wilde ik verwijderbaar hebben zodat het makelijk vervoerd kan worden.. en dan hoeft er geen extra luik in om de accu te wisselen.

cimg5469.jpg

Achter op de vleugel zet ik het vast met een boutje...

cimg5466.jpg

En voor een pen gat verbinding.

cimg5468.jpg

Aileron aansturing heb ik nog redelijk weg kunnen werken, helaas moest de servo wel door de vleugel.........

cimg5465.jpg

cimg5461j.jpg

cimg5463j.jpg

cimg5460b.jpg

Volgende week op de meet in Cabauw hebben we er als het goed is 3 vliegend, gaat leuk worden dus

Mooi ding!!!
Waar zijn de tekeningen te vinden??? :D
als ik dan nog eens tijd heb! :banana:

Back