Bouwverslag DG-500 MPX 4 meter

Foliën:

SV500005%20%282%29.JPG

Morgen verder met Stabilisator en hoogteroer.

Nog een meelezer.
Soms krijg je even wat minder reacties, maar zoals je ziet volgen we het wel. Probleem is dat je niet zoveel vragen hebt om over te discussieren.

Dan gaan we rustig door, zit nog een beetje te twijfelen of ik de standaard stickers ga gebruiken of toch zelf iets maken.. eerst eens inlezen hoe dat in zn werk gaat.

Vanavond even verder foliën en dan de romp een keertje aan de kant en de aileron servo's inbouwen. (HS-85BB toch geworden)

En uiteraard na reacties van jullie allen toch maar snijden in de vleugel om de remkleppen servo's te plaatsen.
Geen centrale aansturing dus.

Mochten er al ideeën zijn voor de esc en motor, hou ik me aanbevolen. Liefst te koop bij lindinger. Mijn hof leverancier, haha.

Groet,
Kevin

Lees dit draadje eens vanaf post #92.

Uitgangspunten:
- 100 Watt per kg is absoluut minimum
- motorrendement op 80% of hoger (anders moet de motor erg veel warmte kwijtraken).
- Spoedsnelheid van de prop pakweg 2x de cruisesnelhed (*) van je vliegtuig, dan ga je met ongeveer 1,5x die cruisesnelheid stijgen (stijgen moet uit snelheid komen, niet uit takelen aan de prop, is niet efficient).
- meer dan 5 (6) gram stuwkracht per Watt (of meer) is goed.

Ga nu eens stoeien met eFlight.

(*) Cruisesnelheid bereken je zo:
De formule voor vliegsnelheid luidt:
V = Wortel( (1/2 x Cl x rho x S) / L)
L = de liftkracht (N (Newton), neem het gewicht van je kist x 10)
Cl = het liftgetal (neem 0,6)
rho = een constante die geldt voor lucht op een bepaalde hoogte (neem 1,23)
V = de snelheid (m/s)
S = het vleugeloppervlak (m2). Meet en reken zelf even je vleugeloppervlakte uit (zonder stabilo!)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dirk,

weer een heldere uiteenzetting, ik ben even met je formule in Excel aan het stoeien en kom er niet helemaal uit. Wat doe ik fout. Dit is een tekst kopie van hetgeen in Excel staat

Gewicht van je kist in kg 4,0
L Liftkracht (in Newton 40,0
Cl Liftgetal 0,6
rho rho (constante voor lucht) 1,23
S Vleugeloppervlak (in m2) 0,8
V Cruisesnelheid 0,085906926 m/s

De formule ziet er als volgt uit:

=VWORTEL((0,5*Cl*rho*S)/L)

Dan is de uitkomst: 0,085906926 m/s en dat is 0,309264935 km/h, beetje weinig. Nogmaals, waar doe ik het nie goe nie . . .

Groet,

Jacob

Vanavond weer lekker bezig geweest.

SV500004%20%282%29.JPG

SV500005%20%283%29.JPG

SV500006%20%283%29.JPG

SV500007%20%283%29.JPG

Valt nu eigenlijk pas op hoe vergeeld de romp is geworden, na heel wat jaartjes stil liggen...

Hoeveel jaar?? geen idee, misschien wel rijp voor de Vintage Glider Group.

SV500008%20%283%29.JPG

SV500009%20%284%29.JPG

Tot zover.

.

Kevin,

Komt er nog een pen/staaf in de romp aan de voorzijde tussen de vleugelaanvormingen?
Voorkomt samendrukken van de romp bij een onbedoeld steviger landing.

Groet,
Gerben

Ja, heb ik bij mijn ASW ook aangebracht. Anders kraak je echt je romp.
Verder zit ik te kijken naar je servotray; denk er even om dat je ook je aandrijfaccu nog kwijt moet! Bij mijn ASW krijg ik het zwaartepunt bijna niet goed, de aandrijfaccu moet helemaal naar achter (tussen de vleugels) en dan heb ik ook de servo's nog een stuk verder naar achter staan.

Voor een setup; ik denk nog steeds dat wat ik gebruik ook in jouw geval prima zou werken.

Towerpro BM3520 brushless outrunner. Deze motor weegt 237 gram, heeft een kV van 670 rpm/V en levert maximaal 700W. Motor aangestuurd door een Himodel 70A ESC. Propellor 14x7 Aeronaut CAM folding op een 45mm Graupner Precision spinner. Ik gebruik er 4s1p 3000 en 4000mAh accu's in. Voorde boordstroom een Himodel 5A UBEC.

Jacob,

Ik heb de formule verkeerd omgewerkt. :hammer::oops:

moet zijn: V = wortel( (2.F) / (Cl.rho.S) )

Dan krijg je V = wortel ((2 x 40) / (0,6 x 1,23 x 0,8))
En daar komt 11,64050493 m/s uit.
Afronden op 11,6.
maal 3,6 = 41,9 km/h

Gr. Dirk

Leuk excel-sheet.
Houdt in je achterhoofd dat met name bij vertraagde binnenlopers de rendementen flink hoger kunnen worden.
Ik heb net hier ook even gerekend met eFlight aan een motor.
Ik kwam uit op een vertraagde Kontronik met 67 Watt met pakweg 700 gr trekkacht voor een 1200 gram kistje. Dat gaat niet hard omhoog, maar wat een efficientie!!

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kevin,

Komt er nog een pen/staaf in de romp aan de voorzijde tussen de vleugelaanvormingen?
Voorkomt samendrukken van de romp bij een onbedoeld steviger landing.

Groet,
Gerben

Ja zeker komt hij er nog in. Staat zo ook in de handleiding dus die volg ik maar netjes.

@ Arjan: De servotray is de standaard die in de kit zit, deze ga ik zeker halveren. Aangezien ik toch de retract servo directer wil aansturen, tussen de 2 spanten in.
Dan hou ik nog een halve servotray over. Misschien een idee om dan de accu eronder te plaatsen. tegen de spant van het wiel? Of zou het nog te ver naar voren zijn?

Vanavond weer lekker bezig geweest.

Valt nu eigenlijk pas op hoe vergeeld de romp is geworden, na heel wat jaartjes stil liggen...

Hoeveel jaar?? geen idee, misschien wel rijp voor de Vintage Glider Group.

Tot zover.

Laatst bewerkt:
Dan hou ik nog een halve servotray over. Misschien een idee om dan de accu eronder te plaatsen. tegen de spant van het wiel? Of zou het nog te ver naar voren zijn?

Dat is natuurlijk erg afhankelijk van hoe zwaar de staart is maar bij mijn ASW zit de accu net achter waar bij jou het achterste wielspant zit. Dus echt in de romp, onder de vleugelverbinder. De hele cockpit is bij mij qua elektronica leeg want de servo's zitten ook achter de stoel van de piloot. Die piloot en de cockpit zijn overigens geheel van depron en vederlicht. Een mooie schaalcockpit en -piloot zou bij mij betekenen dat ik flink lood in de staart zou moeten doen.

Dat viel mij ook al op, maar ik wist niet dat dit een hele oude kist betrof. De vraag is even of je hier iets aan zou willen doen. Opschuren met 2000 waterproof zou wellicht kunnen helpen. Het zou ook kunnen dat de verkleuring veel dieper zit en dan zou opnieuw spuiten de enige optie zijn denk ik. Of de afwerking weer net zo strak wordt als dat hij nu is? En het extra gewicht wat je hierdoor krijgt is wellicht ook niet wenselijk. Zo laten kan natuurlijk ook :)

Dat viel mij ook al op, maar ik wist niet dat dit een hele oude kist betrof. De vraag is even of je hier iets aan zou willen doen. Opschuren met 2000 waterproof zou wellicht kunnen helpen. Het zou ook kunnen dat de verkleuring veel dieper zit en dan zou opnieuw spuiten de enige optie zijn denk ik. Of de afwerking weer net zo strak wordt als dat hij nu is? En het extra gewicht wat je hierdoor krijgt is wellicht ook niet wenselijk. Zo laten kan natuurlijk ook :)

Alle naden zitten nog netjes op de romp, dus schuren wordt het zoiezo.
En netjes spuiten, wordt hij wel weer lekker maagdelijk wit.

Denk trouwens dat ik de andere servo tray ga gebruiken voor mijn hoogte en richting aansturing.

Op de foto de rechter servo tray. Deze komt dan boven het wiel te zitten. En onder de vleugelverbinder. Maak hem (met 2 dwarsliggers) wel uitneembaar.

DSC05930.jpg

Back