Bouwverslag dg 600

Hier het begin van het verslag van de bouw van de dg 600. Deze word dik 5 meter. (5,10m om precies te zijn.)

DSCN2357.JPG

De ribben voor de versterking van de vleugel. De vleugel zelf is een styropor kern en deze wordt ingedekt met abachi en glasmat.

DSCN2413.JPG

DSCN2414.JPG

Het hoogteroer. Hier komen twee servo's in voor het hoogte. Dit hebben we zo gedaan omdat het dan makkelijker van de romp is aftehalen.

DSCN2419.JPG

DSCN2423.JPG

De tekening van het eerste gedeelte van de vleugel (romp kant). Onderaan de tekening is het eerste gedeelte van de ligger.

DSCN2425.JPG

De tekening van de vleugelpen bevestiging in de vleugel. Deze moet nog worden aangepast, omdat de pen wat aan de dunne kant is. Hoe we dit veranderen, weten we nog niet, omdat je met de v-stelling zit en we de ribben eigenlijk niet dichter bij elkaar willen hebben. Ideeen?

DSCN2428.JPG

De ribben en het eerste gedeelte van de ligger. Het eerste gedeelte van de ligger wordt gemaakt van twee lagen triplex met daartussen een laag koolstof. Vanaf de helft gaat het over in twee lagen balsa met daartussen glasmat. Over dit geheel heen komt nog een koolstof kous.

DSCN2430.JPG

Het spant voor het richtingroer.

DSCN2432.JPG

Het spant met de positie van de servo.

Tot zo ver het eerste gedeelte van het verslag. We gaan nu eerst verder met vleugelbevestiging. Dit moet eerst bepaalt worden voor we verder kunnen.

Egbert

Daar waren wij dus ook al een beetje bang voor. De v-stelling is zoals het nu op de tekening staat hetzelfde als de "echte" dg 600. Deze gaan we minder maken en dan kan de vleugelpen ook meteen dikker.

Gr Egbert

Ik vind dit soort bouwdraadjes erg leuk om te volgen. Post dus zo veel mogelijk foto's daar hebben we wat aan.

Even een vraag zie ik het nou goed dat in het stabilo de servo's niet symmetrisch ten opzichte van het midden geplaats worden?? Wat is daar de reden van??

@ Ron

De servo's zitten inderdaad niet symmetrisch in het stabilo. Dit is gedaan omdat de servo's aangestuurd worden door 1 uitgang van de ontvanger. Als je ze dan symmetrich in het stabilo zet sturen ze in tegengestelde richting. Dus dan gaat 1 up en 1 down. De stuurstangen zitten wel symmetrisch. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is zo wat moeilijk uitleggen.

Gr Egbert

Begrepen,

Ik zou toch kijken of er geen andere manier is, bijvoorbeeld de servo reversen. Dat voorkomt dat de gewichtsverdeling ook a-symetrisch wordt.

Groet

Ron

Egbert,

Er zijn koolstofpennen in de handel met een v-stelling erin.

Hierdoor kun je de bus in de vleugel horizontaal houden, waardoor je sterkte creert tegen uitbreken van de bus.

Als je een koolstof pen gebruikt raad ik je aan ook een koolstof bus te gebruiken. Je hebt anders grote kans op kerfwerking bij de overgang van pen naar bus. ( dit heeft mij een wedstrijd en model gekost ;-) )

Ik liet de bus 10 mm uit de vleugel steken en deze was dan weer pas in de romp.

Dit werkte perfect...

@Ron
Ik denk dat het gewicht verschil nihil is en dat dit niet merkbaar is. En zoals Bertus als zei, hoe minder elektronica ertussen des te minder kans dat er wat stuk gaat.

@Jeroen
Ik denk niet dat een v-stelling in de pen nodig is, omdat de v-stelling nu veel te groot. Dit gaan we aanpassen. Bij de volgende foto's is dit veranderd.

@Bertus
Helaas weten we het ook nog niet precies hoe we de rolroeren gaan doen. Het enige wat ik nu al weet is dat ik iedere rolroer en flap met 2 servo's wil aansturen. Dit in verband met de grote lengte en zeer kleine breedte van de roeren. Misschien heeft iemand hier nog goede ideeen over?

Verder vind ik het leuk dat er al behoorlijk veel belangstelling voor dit bouwproject is.

Gr Egbert

Egbert,
Dit is een mooi project !
Ik heb zelf een dg600, maar deze heb ik niet moeten bouwen, enkel moeten "uitrusten". Een paar foto's ervan kan je hier zien.

Ik heb destijds een paar 3-views van de dg600 opgesnort, en hier zijn ze, misschien heb je er iets aan. De een grotere versie van de 3-views kan je hier en hier downloaden.
normal_600.jpg
normal_dg600-1.jpg

Ik weet niet hoeveel V-stelling je nu hebt ingebouwd, alvast staat op het 3-view een V-stelling van 2° per vleugel, dus 4° in het totaal.

Verder stel ik me ook een aantal vragen: waarom 2 servo's voor het aansturen van het hoogteroer? Dit is extra gewicht in de staart. Bij mijn DG zit de hoogteroerservo in het kielvlak. Ik dacht dat Bertus dit ook zo heeft in de ASH. Je DG is op 1/3, dus er is zeker plaats genoeg om er een redelijke servo in kwijt te raken.
Als je dan toch gaat voor de twee servo's, dan heb je volgens mij eerst een paar keuzes te maken: plaats je analoge servo's, dan moet je ze inderdaad plaatsen zoals jij ze getekend hebt. Wel moet je volgens mij je hoogteroer in twee gaan delen, zodat de analoge servo's elkaar niet kunnen tegenwerken. (volgens mij lopen twee analoge servo's nooit mooi synchroon). Ga je voor twee digitale servo's, dan kan je deze mooi programmeren, en dan kan je ze reversen, en je hoogte in één stuk laten, maar zoals eerder gezegd, ik zou kiezen voor één analoge servo in je kielvlak.

Je richtingsroerservo zit vast aan de binnenzijde van het spant dat je waarschijnlijk mooi in het kielvlak gaat kleven. Als die servo ooit sterft, dan gaat je dit spant moeten slopen om aan je servo te kunnen. Dit zou zeker zonde zijn. Je kan hem misschien bereikbaar maken via het wiel?

Rolroeren en flaps elk gaan aansturen met 2 servo's lijkt me toch wel wat overkill. Hier ook hetzelfde probleem als met je hoogte. Het synchroon lopen van de servo's is wel heel belangrijk. Als dit niet het geval is, dan zullen er steeds een aantal servo's stroom vreten, zonder dat je stuurt. Je batterijen zouden dan wel erg snel leeg kunnen raken.

De krachten die op een dergelijke zwever komen, zijn niet gering, maar toch ook weer niet zo extreem. Tenzij je er full acro mee wilt doen, maar daar lijkt me deze niet echt geschikt voor. De servo's hoeven m.i. dan ook niet zo zwaar te zijn.
De setup van mijn DG wil ik je graag meegeven:
* richting: FS250T (5,5kg, plaatsing vlak achter intrekbaar wiel, pull pull)
* hoogte: HS85MG (3kg, plaatsing in kielvlak)
* flaps: 1x HS125MG 1x HS5125 (3kg, op Y-kabel, 1digitale omwille van reverse bij gebrek aan kanalen)
* Ailerons: HS125MG (3kg, 1 per aileron)
* remkleppen: HS85mg (3kg, 1 per remklep)
* wiel: HS75BB (6.5kg, 180°servo)
* trekhaak: HS85MG (3kg, wanneer je een gewone sleephaak plaatst moet je hier toch 5-8kg servo voorzien)
In de 18m versie is deze DG toch ook al 4.80m. Ik heb nog geen problemen gekend door te zwakke servo's.

Welk vleugelprofiel heb je gebruikt?

Er is toch wel een goede reden voor twee servo's voor je hoogteroer.
Als deze functie uitvalt wordt het toch wel erg spannend. :wink:
Wel je roer in tweeën delen zodat de servo's elkaar niet kunnen tegenwerken.
Zo doe ik het in ieder geval in mijn ASH26 (4,5m).

Bertus,
Als het om de veiligheid gaat, dan is twee inderdaad beter dan één (met ontdubbelde hoogte wel te verstaan). Maar het is een persoonlijke keuze die men moet maken.
Het incident met de ASH van Richard bleek veroorzaakt door het gebruik van 5 cellen, die vers geladen waren. Die miniservo's kunnen wel 6V hebben, maar bij 7,5V kunnen ze er wel eens bruusk mee ophouden. (normale servo's kunnen daar immers ook niet zo goed tegen). Die 5 cellen is zeker goed, maar verlaag het voltage zeker steeds naar 5.5V.

@ Evert
Bedankt voor de 3d aanzichten, hier kan ik nog wel wat informatie uithalen.
1 van de redenen dat ik op hoogte twee servo's wil hebben is zoals de anderen ook al aangeven de extra veiligheid die er in zit. Dus als 1 uitvalt, om wat voor reden dan ook, dan is er misschien met de andere servo nog wat te redden. Er komen twee digitale servo's in, dus het is inderdaad nog een goede optie om 1 om te draaien met een programeer apparaatje. Ik ga het hoogte uiteraard uit twee delen maken, anders heeft de tweede servo geen enkele zin.
Ik vind het idee van het richtingroer goed en ik ga proberen om hier iets op te maken.
Ik vind de ailerons en flaps wel erg lang om met 1 servo aan te sturen. Deze hebben beide een lengte van 1.20 m. Ik heb dus maar 1 aileron en 1 flap per vleugel. Ook zijn ze behoorlijk smal waardoor het niet makkelijk wordt om ze torsie stijf te maken. Om dit probleem op te lossen heb ik voor twee servo's gekozen. Dit worden ook digitale servo's, dus wat dat betreft moeten ze precies parralel kunnen lopen. Zijn er mensen die ervaring hebben met 2 servo's op 1 roer? Wat zijn hier de voor en nadelen van?

Het profiel voor de vleugel is HQ 3/13.

De nieuwe tekening van de ligger is klaar. Deze ziet er nu zo uit.

DSCN2437.JPG

DSCN2444.JPG

De v-stelling is veel kleiner geworden, waardoor het veel makkelijker is om een dikkere pen te gebruiken. Op de tekening is deze nu 16 mm.

Gr Egbert

2 servo's op je hoogteroer.

Als je dit voor de veiligheid doet is dit natuurlijk prima.

ter overweging : Hoe vaak heb jij al gehad dat een nieuw goed kwaliteits servo stuk ging ?

vraag : je buis komt die tussen het triplex te liggen?

Jeroen,
Al te vaak is er bij mij een kwaliteitsservo gesneuveld.
Meestal door dommigheid. Tegen richtingsroer aangelopen is er ééntje van. Door namaak multiplex stekkers te gebruiken kortsluiting gekregen waardoor de servo aan zelfontbranding dacht is een ander. Dit laatste is me trouwens voorgevallen op mijn DG600. Gelukkig stond de waterkraan niet veraf, en was er op de servo na geen schade aan de vlieger.
Zelfs super-kwaliteits servo's kunnen hier niet tegen op :lol:
Dus alle servo's moeten eigenlijk op eenvoudige wijze bereikbaar zijn.

Maar kwaliteitsservo's die in vlucht stuk gaan heb ik eerlijk gezegd ook nog niet vaak gezien.

Ik heb wel eens een goede kwaliteits servo stuk gehad. Dit was tijdens een wedstrijd. Gelukkig gebeurde dit vlak voordat het model de lucht in ging, waardoor er geen verdere schade is ontstaan. Dit zal wel nooit weer bij mij voorkomen, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere en voor het gewicht hoef ik het bij deze zwever niet te laten.

De buis wordt ingevreesd tussen het triplex. Hier komt daarna een koolstof kous omheen.

Van het bouwen komt deze week helaas niet echt veel, want ik moet de hele week overwerken.

Gr Egbert

Toch maar weer even een kleine update.
De Ligger is voor het grootste gedeelte gemaakt. Deze ligt nu te drogen. Ook is het spant voor het richtingsroer klaar. De servo is via het wiel los te draaien en zo is de servo eruit te halen. Het is niet echt makkelijk, maar het gaat.

DSCN2456.JPG

DSCN2457.JPG

Het spant voor het richtingsroer.

DSCN2461.JPG

DSCN2464.JPG

De ligger. Twee lagen hout met koolstof ertussen. Het eerste gedeelte is triplex en verder is het balsahout. Later komt hier een koolstofkous omheen, maar dan moet ik eerst mijn vleugelpen hebben. Ik ga hiervoor nu een 16 mm koolstofbuis voor gebruiken.

Gr Egbert

Als ik de laatste 2 foto's van het richtingsroer bekijk krijg ik het idee dat er iets niet helemaal klopt. Volgens mij zit het spant niet ver genoeg naar binnen om een holscharnier te verkrijgen. Nu heb je nog steeds aan beide zijden van het roer een grote luchtspleet die voor extra en onnocige weerstand zorgt. Ook heb ik het idee dat het richtingsroer te hoog uitkomt, maar ik weet niet of er in het hoogteroer een inkeping moet komen voor dat richtingsroer.

Back