Bouwverslag dg 600

Theo,

Zo'n scherp oog......
Formidabel..., goed opgemerkt.....

Ben je misschien opticien van beroep ? :wink:


Groeten
Steffe
 
Het is inderdaad zoals Bertus al opmerkte. Het spant zit nog los. Als het spant op zijn plaats zit is er helemaal geen kier meer. We hebben het daarom even iets naar achteren gezet zodat het op de foto duidelijk wordt hoe het zit. Ik had het even bij de foto moeten zetten, maar ik ben blij dat jullie zo goed opletten. :D
Het richtingsroer zit op de goede manier. Er komt inderdaad een inkeping in het hoogteroer voor het richting.

Gr Egbert.
 
Hallo,

Ben Bertus al aan het volgen maar dit draadje ga ik ook in mijn favorieten zetten.
Kan nog een hoop leren, het is al weer 20 jaar geleden dat ik met een Robbe Argo heb gevlogen, maar het begint weer te kriebelen.

Klasse, vooral zo door gaan. :D
 
hoi egbert,

behoorlijk groot project die dg600! 5 meter, yeah!

hoe is t verder bij visser? 8)

groet wouter
 
Zo weer eens even een kleine update. De bevestiging van het hoogteroer is gemaakt. Helaas is de romp niet helemaal recht. Als we het hoogte er zo opzetten zit het geheel wat scheef. Gelukkig was dit snel verholpen.
normal_DSCN2508.JPG

Het ding wat boven het stabilo uitsteekt is een stuk tape wat op het pennetje zit van het richtingsroer.

De servo's zitten ook al in het hoogteroer en deze hebben we ook al ingedekt. Het hoogteroer ligt nu te drogen.
 
Het hoogteroer is zo goed als klaar. Deze is nu helemaal ingedekt en pas gemaakt. Helaas was de kern van het hoogteroer behoorlijk scheef gesneden. Hier kwamen we achter tijdens het uitrichten. De Koorde op de tip scheelde bijna 2 mm per helft.

DSCN2516.JPG


De aansturing voor het richtingsroer is bijna klaar. Deze wordt zo gemaakt dat je geen aansturingen ziet, dus de aansturing zit binnen de romp.

DSCN2519.JPG

DSCN2522.JPG


Voor eventuele reparaties is de servo van het richtingsroer van onder te bereiken, via het gat van het wiel.

DSCN2513.JPG
 
Weer een update:

Het grootste gedeelte van het intrekbaar wiel is klaar. Alleen het houtje wat nu tijdelijk in het midden zit wordt nog vervangen door een kuntstof blokje. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is op de foto's.



DSCN2525.JPG


DSCN2526.JPG


Nu heb ik nog een vraagje. Hoe sturen jullie de luiken aan die in de romp zitten. Wordt deze door het wiel naar buitengedrukt en door een veertje weer terug getrokken? Of zijn hier andere oplossingen voor? Een foto hiervan is heel erg welkom, een goede uitleg natuurlijk ook. :lol:
 
ook in het 1:1 gaat dat met veertjes, een veertje aan het duertje en een aan de wielpoot, doordat het wiel naar binnen gaat trekt het wiel/de veetjes de duertjes mooi dicht. het wiel wat ik hier heb liggen werkt ook zo.

ik kan eventueel zo wel even een foto maken.

Groeten Halmar
 
100_5615.JPG


100_5617.JPG


100_5619.JPG


ik denk dat dit wel wat duidelijkheid geeft.

zelf vind ik het wat minder dat het elastiek gelijmt is, dat laat toch gouw weer los.

overigens komt dit wiel uit een bepaalde DG-800 van 4 meter. deze is on-geveerd, de enige vering is het wiel zelf.

Groeten Halmar
 
Halmar,
een 5m kist is niet te vergelijken met een 4m. Bij deze laatste zit je meestal met een vlieggewicht rond de 5kg, bij een 5m loopt dat snel op tot bijna het dubbele (of meer). Ik zou dan ook een dempertje plaatsen op een 1/3 zwever.

Met een vering op het wiel zal je eventuele schade aan de romp bij een iets hardere landing vermijden.
 
Heren,

bedankt voor alle tips.
Het geheel is inmiddels aangepast, zodat het landingsgestel er weer uit te halen is. (Foto's volgen) We zijn nu bezig om het wiel verend te maken. We hebben een houten malletje gemaakt waar we nu mee bezig zijn om een en ander uit te proberen.
De as waar het wiel aan komt wordt ook nog aangepast, zodat hier de luiken niet achter blijven hangen.

Gr Egbert
 
evert_B zei:
Halmar,
een 5m kist is niet te vergelijken met een 4m. Bij deze laatste zit je meestal met een vlieggewicht rond de 5kg, bij een 5m loopt dat snel op tot bijna het dubbele (of meer). Ik zou dan ook een dempertje plaatsen op een 1/3 zwever.
ik heb geen ervaring met 4m plus, maar als ze zoveel zwaarder zijn lijkt mij een vering ook zeker nuttig. ik had even gedacht aan een 1:1 (alweer!?) kist, die zijn er ook zonder vering.

Bertus,
dat met haakjes lijkt mij ook wel wat. en die kap sluiting, geniaal. ik heb net de kap van mijn ASW15 pas gemaakt, die heeft alleen geen wiel, moet ik toch nog creatief worden.

Groeten Halmar
 
Door de torsie van twee 0.8 of 1 mm stukjes staaldraad van 20 cm lengte kan je de wieldeuren perfect sluiten, deze worden door de druk van het wiel geopend. Werkt al jarenlang uitstekend en onderhoudsvrij bij mijn ASW22 en 27.
 
ajs56a zei:
Door de torsie van twee 0.8 of 1 mm stukjes staaldraad van 20 cm lengte kan je de wieldeuren perfect sluiten, deze worden door de druk van het wiel geopend. Werkt al jarenlang uitstekend en onderhoudsvrij bij mijn ASW22 en 27.

Kun je daar een foto van posten. Ik heb een DG300 en steeds problemen met het volledig sluiten van de wieldeuren

Bedankt vast

Ron
 
Hallo Ron,

Nee, helaas niet. De staaldraad zit onder de cockpitbekleding weggewerkt.
Maar in wezen is het doodsimpel. Zoals reeds geschreven een staaldraad aan de uiteinden ca. 1 cm 90 graden ombuigen, eerst vastlijmen aan het wieldeurtje, daarna 180 of 360 graden torderen (dit naar gelang de kracht van het dichtgaan) en verlijmen met de romp. Matje over beide uiteinden, thats it. Bij de ASW27 heb ik deze staaldraad nog in een (witte) binnenbowden-kabel gelegd en ook deze alleen met de romp verlijmd.
 
Ik vind het eigenlijk wel een mooi idee.
Een veertje kan natuurlijk ook. Maar het is zeker een mooiere oplossing dan elastiekjes.
 
Back
Top