Bouwverslag dg 600

veertjes tussen het wiel en de duertjes (zoals de elastiekjes op mijn foto's is het mooist, dat zie je namelijk ook op haast alle echte kisten; meer schaal :D

Groeten Halmar

Weer verder gebouwd vandaag.
Het wiel hebben we demontabel gemaakt.
DSCN2533.JPG

De vierkante blokjes tussen de spanten zijn door middel van een schroef te verwijderen, zodat je het geheel onder de spanten weg kan schuiven.

Hier is de gehele constructie te zien.

DSCN2534.JPG

Op deze foto is ook te zien dat we het wiel verend hebben gemaakt. Dit is nog een prototype van hout. Het principe werkt uitstekend. We gaan deze nu aanpassen aan de krachten die het moet kunnen hebben. Dus zwaardere veer en sterkere constructie.

Verder zijn we bezig geweest met de verbindingspen voor de vleugel. Deze is inmiddels in de ligger gelijmd. Morgen kan de kous er dus omheen.

DSCN2528.JPG

Dit was het eerst weer, morgen gaan we verder.

Egbert

De kous zit ondertussen om de ligger. Dit hebben we als volgt gedaan: Eerst hebben we de kous om de ligger geschoven en daarna het hele spul goed ingesopt met epoxy. Daarna hebben we de ligger aan het plafond gehangen en aan de kous behoorlijk wat gewicht gedaan. Hierdoor komt de kous echt heel strak om het hout en dan maar laten drogen. Hierdoor blijft de ligger ook perfect recht. Nadat alles was uitgehard, moest er nog een knik in de ligger, omdat deze anders aan de voorkant uit de vleugel steekt. We hebben de ligger op het punt van de knik verwarmt met een fohn en daarna in een mal geklemt met de juiste knik erin. Dan weer laten uitharden en de knik zit erin.
We hebben hier van te voren behoorlijk over ingezeten, maar het is heel erg goed gelukt.

normal_DSCN2537.JPG

De ligger met de kous en de buis waar de vleugelpen in komt.

DSCN2545.JPG

DSCN2550.JPG

De mal waardoor de knik in de ligger komt.

DSCN2543.JPG

De buis voor de vleugelpen in de romp.

Ook de luiken voor het wiel zijn uitgezaagd.

DSCN2553.JPG

Egbert
Mooie prestatie, ik heb het nooit aangedurfd eigen vleugels te maken!
Een tip, misschien kun je het nog veranderen:

Maak een extra koolstoflaag in het gedeelte waar het wiel komt op de binnenkant romp.
Hier een wat ruige uitvoering (niet van mij...) maar het geeft een idee aan:
IMG_0162a.jpg

Dat geeft gelijk een stevige laag op de wieldeuren, die worden daardoor véél steviger, die van jouw zijn zo te slap.
Mocht bovenstaande truuk niet lukken, plak dan tenminste een koolstof mat op de deuren alleen.

Dubbele servo's per rolroer of flap is idd overkill, je hebt het BESLIST niet nodig. Uiteraard moet je de flaps wél meemixen in de aileron mode en de ailerons mee laten lopen bij flaps geven. Het geeft helemaal niks als ze wat torderen in flight, het gaat om de rollrate, die is voldoende voor gewone manouvres.
Alleen modellen zoals de Fox en dan alleen als je snoeiharde acro gaat doen zijn supersterke servo's nodig, of dubbele. Dubbele servo's zijn complex, ik vermijd het liever, tegenwoordig zijn er voldoende beresterke servo's in de handel.

Digitale servo's op je HR is prima en daarna gelijktrekken met een programmer, doe ik erg vaak. Beter nog is op een apart kanaal maar zwevers hebben constant kanalengebrek dus dat gaat niet lukken.

Zet een 8kg servo op je ontkoppelhaak!
Hang je romp verticaal (met gewichten er aan zodat je het actuele gewicht benadert als jij klaar is.) aan een lusje aan zijn sleephaak en dan moet je nog makkelijk kunnen ontkoppelen.

Koop evt al de TEK set van Thommy's, die kun je nu lekker inbouwen en straks de Telario erbij kopen......

Ik kan je in contact brengen met Kenneth Petersen, die heeft ook een DG gemaakt zoals jij het doet.

Wij vliegen ook een DG600 van 480cm en het is zo'n beetje onze fijnste allround zwever.

DG60010a.jpg

@ Richard.

We gaan de luiken aanpassen zoals jij zegt. We hebben de romp, ter hoogte van het wiel, al behoorlijk verstevigd. (dit is niet op de foto te zien) Op de luiken gaat een koolstofmat komen.

De servo's op de aileron en flaps zijn inderdaad wat overkill. Ik doe dit omdat ik zo kan zien wat de voor en nadelen hiervan zijn, voor later in de toekomst. Ik kan bij deze zwever beter iets ontdekken wat anders moet dan bij een grote acro kist of iets dergelijk.

Op de sleephaak komt een Power digi van Multiplex. Deze servo kan 9,5 kilo trekken bij 6 volt. Ik had het stukje over de sleephaken in een ander draadje hier op het forum gelezen en daardoor heb ik deze servo gekozen.

Ik heb de picolario van Thommys. De TEK set heb ik hier niet bij. Het heeft mij altijd prima voldaan zonder TEK, maar dat was niet in schaalzwevers, maar in F3j zwevers. Zijn er nog grote voordelen aan de TEK set??

Bedankt voor alle informatie. Ik zou graag in contact komen Kenneth Petersen. Alle informatie is welkom.

Egbert,

Ik heb aan Kenneth gevraagd of hij met je in contact wil komen, wacht even op zijn toestemming jouw zijn emailadres te sturen.
Heb hem al wel geattendeerd op dit draadje.

Oja, ik zou dat wiel vervangen door een "vollgummi" Type, wat alom gebruikelijk is in deze scene. Binnen no time loop je met je band (bij een schuivende landing) van je velg af.

Mocht het toevallig een 90mm band zijn, die heb ik nog 3 nieuwe liggen...(verkeerde maat ingekocht destijds)

@ Richard

Slijten die vollgummi banden niet heel erg snel. Wij vliegen altijd op een verharde baan van de vliegbasis in Leeuwarden en deze baan schuurt beter dan een gemiddeld stukje schuurpapier.
Het is een 90mm band

Hoe zwaar is jullie dg 600 eigenlijk?

Egbert,

Het lijkt me dat ze niet harder slijten dan een zachte band zoals jij erop hebt! En hoeveel landingen maak je nou eigenlijk met een zwever per jaar? 20-25 en dan vlieg je al een boel! Een beetje rubber eraf maakt niks uit.

Maar juist met een harde baan zou ik deze vollgummi wielen gebruiken, de tractie van een harde baan is véél groter en in no time liggen die banden van de velgen... dán heb je pas schade!
Ik vlieg er ook mee op Deelen, dus we hebben aan de tippen kleine schaatsjes gemaakt om de tippen te sparen bij het uitrollen. Zal er een fotootje van maken.
Bij Tun modellbau kun je ook plak-tip-wielen kopen. http://www.tun.ch/ als je klikt op scale Segler zie je ze meteen.

Op mijn gear zit overigens geen demping, het is mooi met vering maar als je goede landingen maakt niet onoverkomelijk.
Onze Fox van 14 kg is ook niet geveerd.

Volgens de FEMA catalogus zijn de 90mm vollgummi's 18,5€, als je er een wilt dan kan ik hem voor dat bedrag naar je opsturen. Bestel je in Dld dan komt er meestal 10€ bij......

Onze DG600 weegt 8322 gram. De vleugels zijn gebouwd door Müeller Tragflächenbau. Erg stevig en mooi afgewerkt, bijna zonde om ze te spuiten! Helaas niet goedkoop en ook niet van de lichtste, maar dit soort modellen móet ook niet al te licht zijn, het moet wel een beetje doordouwen, anders sta je zo weer beneden.

Ik vlieg er alweer 10 jaar mee! De romp is van Thomas Schmidt.

Zo weer even een korte update. De plek waar het wiel komt hebben we versterkt met koolstof, zoals op de foto te zien is.

DSCN2561.JPG

En hier nog een foto van de vleugel.

DSCN2566.JPG

Die kleine wieltjes van TUN op de tip zien er zeer leuk uit.

De onderkant van beide vleugels is inmiddels ingedekt. Nu werd het hoog tijd om de zwever voor de eerste maal eens in elkaar te zetten.

DSCN2577.JPG

DSCN2582.JPG

Zo krijgen wij en jullie een beetje een indruk van hoe het gaat worden.

Omdat de achterlijst niet helemaal mooi strak is geworden, hebben we een andere pers gemaakt. We deden dit altijd met een houten plaat en gewicht erop. Nu is het zo geworden:

DSCN2589.JPG

Geweldig mooi project we hebben zef nog een DG-100 liggen van 4,5meter waar we ook vleugels bij willen gaan bouwen die sok om de hoofdligger is dat gewoon ingesopt zo of nog vacuum getrokken (omdat het er zo super stark uitziet op de foto) voor de rest kan ik hier weer mooi wat afkijken :wink: toppie

Met Vriendelijke Groet
Dennis v Huisstede

Is die Egbert wel eens on-line of hoe zit dat? :?

Anyway, ik ben nog steeds benieuwd naar zijn / je ervaringen met die DG-600 van 4800mm.

Van Lenger?

jan.

Jan,

Onze DG600 heeft een romp van Thomas Schmidt, voorzitter van de Duitse IGG. De vlerken zijn op maat gemaakt door Mueller destijds.

Het is een fijne kist omdat je er lekker mee kunt thermieken maar ook mee kunt raggen (althans Thomas doet dat graag!)

Richard!

Aha, ik zie het nu . . . :oops:

Ik dacht dat Egbert dat schreef. :?

Maar dat is helemaal niet zo . . .

jan.

@ Jan Brilman
Ja ik ben wel eens online, anders had dit verslag er niet opgestaan :)

@ Bertus.

Over de gehele lengte van de ligger komt tussen het hout en de ligger een koolstof band van 6 cm breed.

Back