Bouwverslag - Dizzy Bird (Depron Helingzwever)

Als 0.8mm goed past dan gewoon zo houden.
Je zegt dat hij met meer wind beter zal gaan maar dan heb je wel minder controle dus kijk uit.
Het is een helling zwever dus je hebt 2 dingen nodig en dat is wind uit de goede richting en een helling.
Pas dan heb je een stijg wind waardoor hij in de lucht blijft.
Helling zweven is erg leuk maar de goede lokatie is moeilijk te vinden maar ze zijn er wel zo als de duinen op bepaalde plaatsen.
Ik vlieg nu dus met een hellingzwever met motor.
metrix-1m-hellingzwever-gemotoriseerd

Laatst bewerkt door een moderator:
ik gebruik 0,8 mm omdat het gaatje in mn 'roerhoorntjes' daarvoor precies groot genoeg is.

dat van die state prikker is wel een goeie. moet ik ook een keertje proberen.

heb vanmiddig ff staan gooie. heel zagjes proberen. en dan steeds harder. kon aleen niet te hard gooien omdat k anders in de boom zou zitten. het veldje bij mij voor is daar net iets te klein voor eigenlijk. heb er wel een filmpje van. die zal ik nog een keertje op youtube zette.

vanavond met mn depron citabria en dizzy bird naar een wat grtoer gras veld geweest. stond een klein beetje wind. ik eerst ff met de dizzy bird. het vliegt leuker en makkelijker dan ik had verwacht. leter was de wind weg en dan merk je echt goed dat zo'n zwever zonder wind niet echt leker vliegt. wachte op meer wind dus...

Bij Nieuwegein op een voormalige vuilnisbelt kun je soaren.
Vanuit Gouda richting Utrecht en bij de Meern eraf. Einde afrit naar rechts.
Op een gegeven moment kom je een bord Nieuwegein tegen. Hier ga je naar links.
Je rijd tussen de weilanden. De gehele weg uitrijden tot je weer bij de rijksweg bent.
Voor het viaduct naar rechts, de weg volgen tot aan de parkeerplaats en voila. Er is daar ook een skibaan.
Ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen anders had ik het gedaan.
Suc7

bedankt voor de tip, maar mn ouders hebben niet zoveel zin om me iedere keer heen en weder te rijden. en fietsen zie ik ook nie sitte

Arne, moest je geen gewicht in de neus toevoegen om 'm goed getrimd te krijgen? Bij mij moest er een flinke platte steen in... (maar het luikje was groot genoeg).
Ik weet niet precies hoe je erop komt dat hij met wind beter vliegt. Wind is alleen maar bewegende lucht (en als-ie via obstakels bij jou komt, nog extra turbulent ook). Normaal gesproken vliegt zeker zo'n licht ding zonder wind beter. Omdat-ie door zijn geringe gewicht niet snel vliegt heb je met wind ook gauw dat je 'm niet meer tegen de wind in krijgt (op het duin moet je misschien ballast toevoegen bij het zwaartepunt, daar heb je nu geen luikje meer voor... je kan ook een plakje daklood bovenop tapen)

dr moest ongeveer 5 gram lood in de neus.dat kon precies door het accu luikje.

ik heb verder geenervaring met zweven. het voelde alsof hij beter vloog met een klein zugje wind, maar ja.... ik ben geen prof;)

Het voordeel van een beetje wind is dat je worp wat hoger is dan bij stil weer, nadeel dat het over het algemeen turbulenter is waardoor je weer sneller zakt (minder efficient vliegen). Je zal dus niet veel langer vliegen ondanks de wat hogere worp. Zonder een helling een beetje gooien op een klein grasveldje kan overigens ook al leuk zijn.
Zorg dat je hem niet te langzaam vliegt. Mijn ervaring is dat zodra je onder een bepaalde snelheid zakt de effectiviteit van de roeren ineens vrijwel tot nul daalt. Net iets harder en hij reageert prima. Als je aan de helling wilt vliegen met wat meer wind kun je gewoon op de rug een flinke plak lood plakken met wat plakband (op het zwaartepunt uiteraard). Zo heb ik in windkracht 5 staan vliegen met dit depron speeltje (kleine 100 gram lood op de rug).

kheb gistermiddag voordat ik ging werken nog ff gevlogen bij mij in d buurt op een dijkje. tis best eng te weten dat als je iets te ver door vliegt naarachter dat hij dan in de plomp komt. het was dus op een kleine helling en ik moet zeggen dat hetbest goed ging. kzal is ff een filmpje uploaden.

maar het resultaat was een gebroken wink tip en een goed iedee voor mn accu luikje. nou is die wingtip best makkelijk opnieuw te maken, dus dat geeft geen probleem.

Dat is nou het leuke van depron. Mijn dizzy heeft ook wel eens in het prikkeldraad gehangen. Gaatjes in de vleugel gaat een plakbandje overheen (of niets), gebroken winglets plak je binnen een minuut weer aan elkaar of je maakt een hele nieuwe (dan is het wel 5 minuten werk).

hier het lang verwacht filmpje. met mn foon gemaakt dus niet de beste kwaliteit. het overigens niet mn maiden, maar een 'gewoone' vlucht.

Laatst bewerkt door een moderator:
heeft iemand al eens een brandstof motortje erop geplakt? :D
Dat mag dan wel een piepklein brandstofmotortje zijn, anders breekt het depron als je de motor door z'n compressie draait... (zo'n prehistorisch Coxje...)
Maar, electro zal wel kunnen.

denk niet dat dit gaat lukken, door trillingen e.d komen er denk ik heel snel scheuren in het depron, en wellicht is de brandstof ook niet al te goed voor depron...

ik ga het gewoon proberen , zo`n motortje heeft toch bijna geen compressie dus zal lang iet zoveel trillen als andere motortjes...

ik heb net een nieuwe wingtip, en mn acculuikje gemaakt. moet alleen nog ff de wingtip vast lijmen. misschien morgen weer ff vliegen(als het weer het toelaat).
foto's van acculuikje komen nog wel.

ik heb net weer zo'n anderhalf uur staan smijten met dat ding. ik had één vlucht van zo'n 40 seconden en hij bleef maar omhoog gaan. ik moet wel zeggen dat ik had gedacht dat het zweven wat makkelijker zou zijn maar dat valt toch nog een beetje tegen.

Back