Bouwverslag Dolphyn van Corel 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Konijn, 21 jan 2013.

  1. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik heb zelf mijn romp gemaakt voordat ik op het internet tegenkwam hoe het wel moest, dus hoop dat andere je iets meer kunnen helpen

    Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar je moet je spanten afschuren zodat je maximaal hebt en dan krijg je een geen rare vormen in je romp. Met een dun fineer latje kan je kijken hoe planken over de spanten lopen en ze dan bijschuren.
    Ik had 1 spant die bv weer te smal was en die had ik moeten verbreden. Nu heb ik een rare knik achter in de romp.

    Ook zag ik meerdere mensen de "neus" opvullen met balsa. Hierdoor is het denk ik later makkelijker om de planken in de juiste vorm te krijgen en je hebt weer meer lijm oppervlak. Succes
     
  2. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    ik zou voor opvulling van de boeg kiezen voor een hardere houtsoort in het vervolg. bij mijn Vasa heb ik balsa gebruikt maar dat heeft het nadeel dat je de latjes vrijwel niet kunt vastzetten daar met spelden
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Zoals Jan al zei, een herdere houtsoort voor de boeg, zelf doe ik dat nooit, maar bijvoorbeeld grenen of zo, dat is ook makkelijk rond te schuren.
    Verder hoop ik dat je dek nog niet vastzit.
    Op de foto is te zien dat aan de stuurboord zijde ( rechterkant dus) er een bult aan de achterkant in je dek zit.
    Probeer er voor te zorgen dat het dek de juiste zeeg (zeeg= het naar voor en achter iets omhoog lopen van het dek) heeft.
    Als dat niet zo is, dan kom je straks ook niet uit met je kanons, want deze komen in een bult van het dek ook weer hoger te staan.
    Ik zie op de foto's nog een romp, althans spanten op een valse kiel, liggen, wat is dat?

    Germt
     
  4. Konijn

    Konijn

    Lid geworden:
    21 jan 2013
    Berichten:
    6
    Het dek zit gelukkig nog niet vast, dus daar valt nog wat aan te doen.
    Op de achtergrond ligt het begin van de Hanse kogge van Krick. Die gebruik ik als " tussendoortje" als de Dolphyn moet drogen of als ik er even over na moet denken.
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Oké, mooi dat er een "tussendoortje" ligt
    Even over het dek.
    Soms is het handig om even een paar stappen vooruit te denken; als je een rolpaard met kanon (de wagen waar het kanon in ligt met een loop er in) kun je straks heel makkelijk de juiste hoogte controleren, want ik neem aan dat er straks ok nog beplanking op het dek komt.
    Een loop komt in horizontale positie op 1/3 van de onderkant van de poort uit de romp.
    Zomaar even een paar wetenswaardigheden, waar je wel iets mee kunt.

    Germt
     

Deel Deze Pagina