Bouwverslag duwboot "Cheval" (Springer Tug)

20.jpg

Dit is het plaatje zoals ik het voor ogen had.
De pet zit er al op, het torentje voor de radar moet nog gebouwd worden.
Een leuk klusje voor later.

De romp is ook nog niet helemaal klaar.
Er moeten nog ribben onderdoor, om op te staan.
Ik wil namelijk dat deze schuit zonder steun stabiel blijft staan.
Die ribben zorgen ook voor een zekere stevigheid bij het ijsbreken (ja, ik ben een ijsbrekende fries).
 
Tssk tssk Klaas, de eerstvolgende keer dat de elfstedentocht niet doorgaat krijg jij nu dus de schuld eh ;-)

Mooie opbouw zo, ziet er lekker stoer uit.
Zonder de brug er op vond ik het wat militairs hebben, ook wel geinig.
 
@Setsunakaede: Ze wilden bij het Thialf niet eens gebruik maken van mijn diensten, raar...:confused:

@Paul, dank je wel. Blij dat het een leuk project vindt.

Kleine voortgangs update:
21.jpg

Een leuk klusje tussendoor, de belettering zagen.
Een handje vol letters: 2x "Cheval" en 1x "Heerenveen", 22 letters totaal.
Nu ze er nog even op lijmen en mooi dun schuren.

Verder heb ik het blok geplaatst waar de roerkoning doorheen geleid gaat worden. Dit staat te drogen.
 
hallo klaas
wow wordt echt een mooi bootje zo zeg, vooral die opbouw spreekt me aan. Mooie vormen etc
ga zo door
gr mike
 
22.jpg

De belettering is aangebracht. Ook de bus voor de roerkoning is gezet.
De klussen die nu liggen te wachten zijn het maken van een roer en het plaatsen van de schroefas. Ook het maken van een potdeksel en het afbouwen van wat er op de stuurhut komt, staat nog op de agenda.
 
Na een tijdje stilte weer een update:

23.jpg

Het roer heeft de nodige aandacht gehad, ik heb het gemaakt in een uitwaaierende vorm:
Onder de koning is ie 3 mm breed en aan het einde 15 mm breed.
Doel van dit is dat ik het schroefwater een beetje verder de hoek om duw en dus met minder uitslag toch een goed stuur heb.

24.jpg

Een overzichtje van hoe de machinekamer er uit gaat zien.
Stuurboord staat de accu en bakboord een elektronica module die ik aan het bouwen ben.
In de toekomst zal ik het zo gaan bouwen dat deze module tussen al mijn schepen uitwisselbaar gaat zijn.
Er komen drie servo uitgangen op en drie regelaars in te liggen.
Dit gebeuren wordt dus zes kanalen groot. Eerst komt er één regelaar in te liggen zodat dit bootje er mee kan varen.
Terug naar de machinekamer, het sturen doet een 3003 servo van Robbe.
De voortstuwing wordt verzorgd door een Robbe 755/40 motor.

25.jpg

Ik ben bezig geweest met de afwerking buitenom, alles is bijna zover om de eerste laag bescherming te krijgen.
Ik heb de potdeksels op het boeiwerk gemaakt en slijtstrippen op dek hoogte aan gebracht. Op de waterlijn zit een smallere slijtstrip.
Op het boeiwerk zelf zitten stripjes om de kleuren die er op komen te beschermen mocht het ooit raken met een onwillige sleep.

Op de stuurhut staat een torentje waar de radar, een mast en een neerklapbare sleepcilinder op moeten komen.
Dat torentje staat nog los omdat ik nog niet zeker weet of ik het mooi vind of niet. Ik zie het dus nog even aan.
De uitlaat is, net als de stuurhut, afneembaar.
 
Ziet er mooi uit klaas. Wie zie ik jou er in Heerenveen eens mee varen. Jou kalmte qua bouw geeft dit mooie resultaat weer.
Gr Martin
 
Bedankt Martin, ik vaar regelmatig met het vrachtschip.
Maar met dit bootje ga ik meerdere wateren in Heerenveen en omgeving onveilig maken.

Eerst maar even verder bouwen:
26.jpg

Het idee om een Palfinger kraan te bouwen heb ik al een tijdje.
Nu vond ik het moment daar om eens een middagje er mee aan het prutsen te gaan.
Ik heb de voet, de eerste boom en de tweede boom klaar. Het uitschuifbare deel moet nog.
De hydraulische cilinders zijn buisjes aluminium van 8 mm voor de cilinder en 6 mm voor de zuiger.
De kraan is bewegend maar niet werkend, om het praktisch te houden.

27.jpg

Hier staat de kraan in gestrekte positie, zo'n 216 mm hoog zonder uitschuif delen.
Gevouwen is de hoogte van de kraan slechts 78 mm.
De bevestiging aan het dek gebeurt met een M8 bout door de voetplaat van de kraan en door het dek.

Tot zo ver, morgen weer door.
 
Ik heb het kraantje nu afgebouwd en het heeft nu een uitschuifbare giek en is nu geschilderd, ik maak het nog even netjes en dan kan ie weer in elkaar gestoken.

Verder ben ik doende met een weinig fotowaardig werkje:
Het inbouwen van de elektronica in mijn voor dat doel gemaakte bakje.
Het is nog eventjes een gepruts, maar 't is een klusje wat ik wel aardig vind om te doen, mits ik er maar de tijd voor heb en neem.

Inmiddels heb ik een regelaar aangeschaft, in mijn optiek is het een wat lichte met 35A. Het is de Robbe Rookie35, ik heb m net even aan de rest vast geknoopt en de lage toeren kun je hier geweldig mee regelen.
De Rookie35 begint de eerste stap met 1,2 volt.
De Aquaspeed 50 van T2M (50A) start bij 4,5 volt.

Tot zo ver voor nu.
Volgende keer weer een update mét foto's.
 
28.jpg

Nogmaals de kraan, inmiddels voltooid, geverfd en geheel gemonteerd.
Hier getoond in opgevouwen positie: 81 mm hoog vanaf het dek

29.jpg

En hier volledig gestrekt: 286 mm hoog vanaf het dek.

30.jpg

Bij de eerste proefvaart kwam naar boven dat het achteruit varen problemen gaf:
Het schip ging meteen rond bij het achteruitslaan.
Voornamelijk om deze reden heb ik besloten een straalbuis te plaatsen. Het probleem is hiermee zo goed als opgelost.
De straalbuis is een stukje pvc buis dat ik van de lokale loodgieter heb gekregen.

31.jpg

Het schip is buitenom nu zo goed als klaar, hier een overzicht van het hele schip.
De kleinere details en de inrichting van de stuurhut ga ik komende tijd doen.
 
Nee, niet al deze namen hebben mij iets geschonken.
Ik wilde eens laten zien bij hoeveel verschillende bedrijven je moet afnemen om zo'n bootje te bouwen. En dat zijn er erg veel, viel me op...
 
Back
Top