Bouwverslag duwboot VEERHAVEN 8

jovis

Ik ben wel nieuwsgierig wat het verschil in gewicht van de motoren is.
Lijkt mij niet veel te zijn. :oops:
Maar zit misschien wel heeeeelemaal mis hoor.
mvg
Frederik :D :D

Adam

Ja dat is nog al wat op 3 motoren toch zo.n 1 .2 kg he :oops:
Maar dan is de omvang afmetingen dus ook wel groot he :roll:
mvg
Frederik :D

hallo

het scheelt inderdaad 1,2 kilo en gelukkig hoefde ik niet veel te veranderen. met de torque 900 lag mn boot al op goede diepte terwijl hij nog niet af was. nu met de decaperm heb ik nog zeker 0,5 over en is boot al heel wat verder af, dat moet genoeg zijn.

groetjes johan

Nou Jovis, je zal het niet geloven maar..........

Tijdens een uitrustperiode van m'n zondagse mountainbike rondje samen met me schoonvader boven op de brug (Suurhoffbrug) troffen we het volgende aan. We stonden net stil boven op de brug, we keken naar beneden, jeetje wat een bakken GROOT 2 breedt en 2 lang, kwam geen einde aan. De brug ging een beetje trillen, ik dacht wat moet daar voor krachtbron voorzitten.
Ik zag de kleuren al verschijnen, en kwam me erg bekend voor. Ik had een royaal uitzicht en kon de bovenkant van het schip goed zien. De achterkant kwam inzicht, en jawel hoor, met dikke letters VEERHAVEN VIII.

Ik kon ook de uitlaatpijpen goed zien, EN VOELEN, we waren gelijk GEROOSTERD, wat een warmte kwam daar uit. :lol: :lol:

Jeetje Jovis, wat een power, 3 motoren stonden in de machinekamer te stampen, maar echt veel herrie, nee, maar wel krachtig.
Je kon goed zien dat hij voortgestuwd werd door 3 krachtschroeven, dit door de gigantische waterkolken die nog lang na ijlde.
Het was wel ff doortrappen om hem bij te houden, phoe :oops: :oops: , maar goed voor de conditie.

Erg jammer dat ik me fototoestel niet bij me had, ik had dan zeker foto's gemaakt.

clipboard01hf8.jpg

hoi Marcus

was het niet toevallig de Harmsebrug over het Hartelkanaal vlak bij de Rozenburgse sluis. want de veerhaven duwboten komt meestal niet voorbij het laatste stuk van het Hartelkanaal want ze halen hun bakken meestal in de Dintelhaven bij de EECV.

de 1:1 Veerhaven 8 (Nijlpaard) heeft 3 keer MAK 1850 pk dus totaal 5550 pk

gr melvin

melf zei:

Nou Melf dat was te ZIEN, HOREN, VOELEN en RUIKEN . LOL :lol: :lol: :lol:

Hoi Melf,

Nee.... (sorry maar ik heb bericht nu 2x aangepast, nu klopt hij!!)

Hij ging onder de Suurhoffbrug door vanaf de EMO, richting Harmsebrug naar de sluizen.
Wat mij wel opviel is dat we hem niet meer hebben gezien toen we bij Hotel De Beer nog even een stop hadden.
Het zou best kunnen dat hij is wezen bunkeren tussen de Suurhoffbrug en Hotel De Beer.
Of zijn lading is wezen lossen bij de Dintelhaven bij de EECV waar jij zei.
Zijn bakken waren allen vol met erts, waarschijnlijk van de EMO.

clipboard01ko7.jpg

huub de jong schreef:
Hoi Johan

Het ziet er mooi uit. Als je een pijpje zoekt voor je uitlaten. Kijk eens bij de doe het zelf zaak. Daar liggen van die bochtjes van 90gr..Dat zijn van koper. En die kan je ze zo op maat zagen. Maar ik weet niet hoe dik dat ze zijn. Maar je altijd even kijken.

De aansluitingen van veel kranen zijn 10 mm. Ook hier zijn in de handel aansluitmaterialen en pijpjes voor. Misschien heb je er iets aan.

m.v.g.
Roelof

Hallo,
in de eerste plaats zeer strak model.
De opbouw is ook strak.
Romp is niet van hout zo te zien.
Had je daar een rede voor?
Ga zo door ,ik volg het.
Kbouw ookwat maar niet veel tijd.
De roeren zullen er al wel in zitten .
bij mij nog niet.
Groeten jordy

Hallo

inderdaad de romp is niet van hout ik heb een kunstof romp.
de reden waarom ik niet met een houten romp werk is omdat ik vind dat water en hout vragen is om problemen. ik weet dat er allerlei manieren zijn om een houten romp goed waterbestandig te maken maar ik vind dat je het beter kan voorkomen.
verder bedankt voor je leuke reactie ik zou zeggen blijf het bouwverslag volgen binnenkort plaats ik weer nieuwe foto's op het forum.

groetjes johan

Hoi Jovis,

We zijn erg benieuwd (althans ik wel) van de bouw van de romp zelf, werkwijze / instructies / procedures.
En hoe je het e.e.a. met de roeren, assen en aandrijving heb gedaan en welke materialen etc. je hebt toegepast.
Heb je daar ook foto's van met de nodige informatie :?: Je verslag begint nu nadat hij al in een ver gervorderd stadium is. :?

Ziet er in iedergeval goed uit hoor! :D

grtn marcus

Hallo Marcus

De romp heb ik via via gekocht van huub die ook op dit forum actief is. De romp heb ik op de juiste hoogte geslepen. de motoren zitten bevestigd op een plexiglas spant die over de gehele breedte van de romp gemonteerd is.

de straalbuizen zijn van aluminium en de schroeven zijn daarin exact op maat gemaakt

De boegschroef is van het merk Robbe

Het dek is van plexiglas en de rest van de opbouw van kunstof

zoals je ziet staat het meeste nu in de pruimer

zodra ik weer wat verder gevorderd ben zal ik weer wat foto's op het forum plaatsen

Hallo jovis ,
leuk dat je snel reageer op een bericht.
de fotos doen het ook leuk om elke dag even te kijken of er wat bij gekomen is.
toch heb ik een vraag over de boegschroef.
zijn er vanaf de veerhaven 9 pas 2 boegschroeven geplaatst of heb ik het verkeerd.
kheb er 2 fotos van, ook 1 bij de tunnels achter (veerhaven 9).
groeten jordy

hallo jordy

ook de veerhaven 8 heeft 2 boegschroeven maar i.v.m. de ruimte heb ik er voor gekozen om er maar 1 in te maken.

gr johan

Hoi, ik wil wel even reageren op je berichtje, idd de Veerhaven 8 vertrekt voor 90% vanuit de dintelhaven met geladen bakken richting Duisburg. Op het hartelkanaal wordt niet gebunkerd dat doen deze boten in Druten. Soms halen en brengen deze boten wel eens bakken bij de emo dus dat kan je gezien hebben.
Alle grote duwboten Veerhaven 2 3 4 5 7 8 9 en de 10 hebben een afgesteld vermogen van 1800 pk de veerhaven 2 4 5 en 7 hebben direkt omkeerbare motoren en de 8 9 en 10 gewone motoren met een keerkoppeling. Je kunt ook op de site kijken van veerhaven daar heb je een virtuele rondgang door de boot heen. vanaf de veerhaven 7 hebben de boten allemaal 2 kopschroeven en de oudere boten 2 3 4 en 5 hebben flankingroeren
hoop je zo beetje opweg geholpen te hebben zijn er nog vragen hoor ik het wel

Geen motor zo mooi als hij maar bromt en niet jankt
M. den Boer zei:
melf zei:

Nou Melf dat was te ZIEN, HOREN, VOELEN en RUIKEN . LOL :lol: :lol: :lol:

Hoi Melf,

Nee.... (sorry maar ik heb bericht nu 2x aangepast, nu klopt hij!!)

Hij ging onder de Suurhoffbrug door vanaf de EMO, richting Harmsebrug naar de sluizen.
Wat mij wel opviel is dat we hem niet meer hebben gezien toen we bij Hotel De Beer nog even een stop hadden.
Het zou best kunnen dat hij is wezen bunkeren tussen de Suurhoffbrug en Hotel De Beer.
Of zijn lading is wezen lossen bij de Dintelhaven bij de EECV waar jij zei.
Zijn bakken waren allen vol met erts, waarschijnlijk van de EMO.

clipboard01ko7.jpg

Hoi Jovis,

Mooi project hoor, ziet er gelikt uit en ik zal het zeker volgen.
Zo langzamerhand zijn we hier op het forum een hele binnenvaart vloot aan het creeren dus kunnen we ipv een werkschependag over een tijdje mischien ook eens een binnenvaartdag houden.
We hebben al een paar tankers, containerschepen al dan niet met bak en de duwboten dus volgensmij zijn we compleet.
Succes verder met de bouw.

Groet, Ingmar

zo hier weer een fototje van de bouw. Ik ben begonnen met de radarmasten. ze zijn nog niet helemaal af maar hier alvast een voorproefje

Hallo Huub

de radamasten kunnen niet bewegen. we zullen zien of ze heel blijven in de toekomst. hahaha
ik ga de hydrauliek leidingen met slangetjes van 0,6 mm met het dek verbinden. (leuk detail)
heb jij een RAL nummer van de rood/oranje kleur van veerhaven. ik heb wel een pot verf gekregen van de veerhaven 4 maar dat is hoogglans en dat vind ik niet mooi. ik kan de hoogglas ook op een stukje hout verven en dan de kleur na laten maken.
ik hou je op de hoogte....

groetjes johan

Back