Bouwverslag Duyfken - Kolderstok

Het staat inderdaad niet zo heel erg duidelijk in de bouwbeschrijving. #4 zegt (ongeveer) halverwege: De noten kieldelen kunnen nu langs de valse kiel gelijmd worden.
Is wellicht wat weinig.....:(

Ik weet niet of het sarcastisch is bedoeld :D ?
Ik heb dit zeker wel gelezen, en ook droog getest.

Misschien snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen. Want in de stap die jij aangeeft is de achtersteven toch al geplaatst? Dan verandert er niks meer aan hoe de noten kieldelen passen?

Beslist niet sarcastisch bedoeld, integendeel! Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar dat lukt toch niet altijd.
Wanneer de achtersteven geplaatst is kun je het noten deeltje er tegenaan lijmen, maar afhankelijk van hoe je beplanking is moet je soms iets aanpassen. In jouw geval kun je het makkelijkst van het onderste kieldeel het kleine uitstekende stukje aan de bovenzijde wegsnijden.

Duidelijk Hans! Is ook geen issue om het aan te passen. Maar vroeg me af waar ik de fout zou zijn ingegaan. En belangrijker, of ik straks niet boven verkeerd uit ga komen. Maar volgens mij komt dat allemaal goed!

Het eerder plaatsen van de kieldelen had in deze ook niet uitgemaakt mijn inziens, dan had ik ook wat moeten aanpassen. Toch?!

Nu nog schuren.

4n93st009d.jpeg

De lol is weer terug :D Thanks heren!!!

Nu hopen dat er genoeg schuurstof vrijkomt zodat ik de kiertjes netjes kan vullen, en dan komt die romp wel goed!

Om nog even terug te komen over het kieldeel wat achter te laag hangt. Daar liep ik ook tegenaan. Het wordt veroorzaakt doordat de lasergegraveerde markering achterop de spiegel te laag hangt. Als je het achterste kieldeel vastlijmt voordat je het onderste deel doet kom je dus te laag uit omdat je die markering aanhoudt. In de gevallen waar het bij andere bouwers wel klopt gok ik dat zij gepast hebben met het onderste deel tijdelijk op zijn plaats hangend.

Mijn oplossing was om het bove.nste uitsteekseltje van het lage kieldeel af te snijden en hem zo op zijn plek te lijmen.

Nou! Dit is toch zeker niet verkeerd wat je laat zien. Mooi dat je er weer lol in gaat krijgen. En ik snap dit, want het is tot nu toe gelukt.
Wat betreft je achtersteven snap ik niet helemaal de discussie? Als je het onderste kieldeel plaatst gaat het toch vanzelf uitmaken dat hier de achtersteven op geplaatst wordt?

Laatst bewerkt:
Klopt, maar de afstand van de uitsparing in de achtersteven, tussen bovenkant onderste kieldeel en de onderste dwarslat van de achtersteven is te kort (bij mij).

Het is inmiddels opgelost en het ligt te drogen!

Kijk, monty is on the roll, blij dat wij je hebben kunnen overhalen om toch verder te gaan, anders hadden we dit allemaal weer gemist.;)
Gaat helemaal goed komen zo,
Succes verder

Piet doet dit zijn hele leven al. Voor hem is dit appeltje eitje :p. Maar hij heeft gelijk, de gangen zitten er mooi in. Hier en daar een kiertje, maar dat zie je niet meer terug als je verder vordert met de bouw. Dus petje af hiervoor.

Back