Bouwverslag ''Dwarsdoorsnede zeventiende- eeuwse Pinas''

Hallo, we zijn weer een kleine maand verder en het model is ook een beetje verder gekomen.

De dekbalken zitten erin, ik moet zeggen dat ik het wel spannend vond. Je moet ze bijna met ''knakkracht'' buigen om ze erin te krijgen, als ze op de plek zitten staat erin geen spanning meer op. Ook de schaarstokken en de knechten erin gezet.

IMG_20240520_162550.jpg


Heeft wat moeite gekost, elke keer er heel klein beetje wegsnijden en uiteindelijk zijn de knechten ook mooi in vorm.

IMG_20240520_162632.jpg


Een doorkijkje van de achterkant.

IMG_20240520_162701.jpg


Een doorkijkje van de voorkant.

IMG_20240520_162725.jpg


Ik moet eerlijk bekennen dat ik de sateprikkers onderhand wel beu ben, kost best veel tijd en het gaatjes boren kan snel mis gaan, vooral op die dunnen dekbalken. Maar wie ''A'' zegt moet ook ''B'' zeggen, daarbij heb ik het iets makkelijker gemaakt door een kleiner boortje te gebruiken, anders ben ik bang dat het te fragiel wordt.

IMG_20240527_130803.jpg
 
Voor het dek beplankt kan worden moeten de karvielhouten erin, heb even zitten dobben hoe ik mezelf er makkelijk van af kon maken. Heb ze aan de dekplanken gelijmd i.p.v. de schaarstokken, het verschil is zostraks niet meer te zien.

IMG_20240528_214703.jpg


En de laatste dekplank lijm ik ook vast aan de karvielhouten. Ook de roosters gemaakt en heb voor een beetje variatie het binnenste donker gebeitst.

IMG_20240528_214802.jpg


Fail, doe je zo je best, haal je de klem eraf na 10 minuten zit de plank scheef :hammer:

IMG_20240530_090602.jpg


Toch het dek er recht in gekregen. Wat roetstof van het afveilen van de laseronderdeeltjes in het dek gewreven om het iets doorleefder er uit te laten zien.

IMG_20240602_174002.jpg


Dek gebeitst en ik moet zeggen dat ik blij ben met het resultaat.

IMG_20240602_193234.jpg


En als laatst nog een overzichtsfoto.

IMG_20240602_193314.jpg


En tot de volgende keer.
 
Hallo allemaal,
We gaan weer verder waar het gebleven was. Aan de achterkant had ik nog alle latjes uitsteken en dat was niet zo handig. Want je moet ze dan uit de losse pols recht afsnijden, maar toen bedacht ik dat ik nog een stut reserve had, deze op maat gesneden en ertussen gedrukt. Zodat ik iets had wat recht was om het overige weg te snijden.

IMG_20240603_125703.jpg


En dat lukte aardig op die manier, zonder splinters en afgebroken stukjes hout.

IMG_20240603_131759.jpg


Vervolgens verder gaan bouwen met de reling, moet zeggen dat dit het lastigste stuk tot nu toe was en ook het meest arbeidsintensieve stukje.

IMG_20240609_221005.jpg


De latjes mooi in kleur geschilderd, elk latje apart voordat die op het model wordt gelijmt. De gele lijntjes op de zijkant van de reling heb ik achterwege gelaten. Misschien doe ik het nog wel, maar zo vind ik ook wel mooi, vind het met gele lijntjes ook wel druk worden. De onderkant ook in de harpuis gezet.

IMG_20240610_210222.jpg


Vervolgens verder gegaan met onderdeeltjes maken. De schoorsteen in donkere beits gezet en dat pakt goed uit, omdat je niet meer alle laagjes ziet waar deze uit opgebouwt is.

IMG_20240609_221227.jpg


Toen de onderdeeltjes gemonteerd. Misschien dat ik het voorste luik op deze manier ga vastlijmen, heeft wel iets dat je het laddertje beter kunt zien. (waarom de foto gedraait is snap ik niet, op mijn pc staat deze gewoon rechtop)

IMG_20240614_215619_BURST001_COVER.jpg


Ook de spil half gemaakt, het bovenste deel lukte nog niet zo met de sleufjes er schuin in kerveno_O. (iemand tips & tricks?)

IMG_20240614_215740.jpg


De pomp moet nog, vind een sood erbij ook wel mooi. Misschien nog antislip latjes bij de spil, zoals ik dat zag bij Jaques zijn doorsnede.(ik ga ervan uit dat hollandse schepen uit die tijd dat ook hadden?) En dan wordt de romp langzamerhand compleet en gaan we verder met de mast.

Tot ziens!
 

Bijlagen

  • IMG_20240609_221011.jpg
    IMG_20240609_221011.jpg
    150,4 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20240614_215619_BURST001_COVER.jpg
    IMG_20240614_215619_BURST001_COVER.jpg
    292,5 KB · Weergaven: 49
De schoorsteen van de kombuis was van metaal, door de schoorsteen op je model te beitsen suggereer je dat deze van hout was en dat zou natuurlijk brandgevaarlijk zijn. Bijna altijd was de schoorsteen zwart of matzwart en op vroege schepen opgebouwd uit geklonken koperplaat, maar nooit van hout. Als je de beits gewoon mooi vind, dan is het OK, want over smaak valt nu eenmaal niet te twisten...
 
De schoorsteen van de kombuis was van metaal, door de schoorsteen op je model te beitsen suggereer je dat deze van hout was en dat zou natuurlijk brandgevaarlijk zijn. Bijna altijd was de schoorsteen zwart of matzwart en op vroege schepen opgebouwd uit geklonken koperplaat, maar nooit van hout. Als je de beits gewoon mooi vind, dan is het OK, want over smaak valt nu eenmaal niet te twisten...

Interessant, zo had ik er nog niet over nagedacht, had puur op esthetiek de keuze gemaakt. Toen zat ik te denken over wat je schreef en iets in mij dacht dat ik ooit een houten schoorsteen had gezien op de Batavia. Of zou de omtimmering van hout zijn en de binnenkant afgewerkt met koperplaten? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of zitten ze er bij de replica gewoon naast?

Screenshot 2024-06-15 120510.jpg
 
Op de Prins Willem was die ook van hout. Ik weet niet wat Witsen of v. Yk erover schrijven, maar ze zouden zomaar van hout kunnen zijn op de oude Hollanders met een bekleding aan de binnenkant.
 
Misschien nog antislip latjes bij de spil, zoals ik dat zag bij Jaques zijn doorsnede
Aha je bedoelt DE “anti-slip latten” dat word een mooie toevoeging dan Hilbert :thumbsup:
We zullen het gaan zien hier…..

Je maakt er tot nu alvast een mooi project van, complimenten hoor… :worship::worship: het is een genot om te volgen.

Gegroet Koos
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even getwijfeld of ik de 'houten' schoorstenen serieus moet nemen, want je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat een schoorsteen van hout in feite levens gevaarlijk is omdat die onmiddellijk in brand zou vliegen wanneer men de oven zou aansteken. De schoorsteen staat op de oven en is daarom ook met de oven verbonden 20240616_082510kopie.jpg en kan daarom dan ook absoluut niet van hout zijn. Zelfs de plaat waar de schoorsteen door het dek gaat is van metaal. En ook de schoorsteen op de Batavia is van metaal en zeker niet van hout. De bewering dat een schoorsteen van de oven van de kombuis van hout is, is het zelfde als beweren dat koeien kunnen vliegen;)
 
Ik heb even getwijfeld of ik de 'houten' schoorstenen serieus moet nemen, want je hoeft natuurlijk geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat een schoorsteen van hout in feite levens gevaarlijk is omdat die onmiddellijk in brand zou vliegen wanneer men de oven zou aansteken. De schoorsteen staat op de oven en is daarom ook met de oven verbonden Bekijk bijlage 585454 en kan daarom dan ook absoluut niet van hout zijn. Zelfs de plaat waar de schoorsteen door het dek gaat is van metaal. En ook de schoorsteen op de Batavia is van metaal en zeker niet van hout. De bewering dat een schoorsteen van de oven van de kombuis van hout is, is het zelfde als beweren dat koeien kunnen vliegen;)
Jouw vriendelijke toon is inmiddels wel een dingetje aan het worden Piet. En eigenwijs is ook wijs. Daarbij zei ik dat het zomaar zou kunnen. En aangezien ik graag mensen wat leer, wil ik het jouw wel uitleggen hoe het echt zit.
Op die Hollanders in die tijd had je geen oven zoals jij dat kent van die Engelse schepen. De kombuis was meer een hok, geheel bekleed met steen en ijzeren platen. Vuurtje op de vloer of in een korf, waar dan op gekookt werd. Na het koken werd alles nat gemaakt om nog smeulende vonken te doven.
Pas tegen de 18de eeuw kwamen de ovens zoals jij ze waarschijnlijk kent.

IMG_4506.JPG


De rook ging door een luik naar boven, waar een houten schoorsteen opstond, mooi afgewerkt en aan de binnenkant met blik beslagen.

IMG_4507.JPG


Die schoorsteen kon men wegnemen met slecht weer. De bovenop kap kon ook gedraaid worden ivm de windrichting.

En koeien kunnen inderdaad niet vliegen, maar schoorstenen op oude schepen konden dus daadwerkelijk van hout zijn.
 
Laatst bewerkt:
Aha je bedoelt DE “anti-slip latten” dat word een mooie toevoeging dan Hilbert :thumbsup:
We zullen het gaan zien hier…..

Je maakt er tot nu alvast een mooi project van, complimenten hoor… :worship::worship: het is een genot om te volgen.

Gegroet Koos

Ja, ik bedoel inderdaad die ''latten'' :) Had het eerst aan elkaar geschreven, las het en dacht; ''er moet ergens een spatie tussen'', maar hoe jij het spelt is logischer.

Dank voor het compliment, vind het ook leuk om te delen en weer van anderen te leren.
 
Op die Hollanders in die tijd had je geen oven zoals jij dat kent van die Engelse schepen. De kombuis was meer een hok, geheel bekleed met steen en ijzeren platen. Vuurtje op de vloer of in een korf, waar dan op gekookt werd. Na het koken werd alles nat gemaakt om nog smeulende vonken te doven.
Pas tegen de 18de eeuw kwamen de ovens zoals jij ze waarschijnlijk kent.

Interessant, weer wat geleerd. Dus het enige verschil is eigenlijk dat de ene praat over ''nieuwe'' oude schepen en de ander over ''oude'' oude schepen. Dus kunnen we de conclusie trekken dat de 17-eeuwse Pinas onder de ''oude'' oude schepen valt :)

Mooie afbeeldingen,uit welk boek komen deze?
 
Afgelopen week ben ik verder gegaan met de pomp en de daarbij behorende sood. De sood bestaat uit drie delen omdat het anders niet in het model te krijgen is. Voor afmetingen had ik eerst gekeken of ze in de tekeningen stonden in het boek Merchant Ships, maar helaas, daar waren ze de sood vergeten. De afmetingen zijn uiteindelijk bepaald op mijn timmermansoog (verhouding afschatten), nadat ik een poosje had rondgekeken in de 3d Pinas van Ab Hoving.

IMG_20240618_194858.jpg


Even proef passen. Heb het onderste deel open gewerkt, past daarom ook heel goed bij de rest van het model. Tweede reden is dat ik perse de pompschacht wilde zien omdat ik behoorlijk veel moeite moest doen om het kromme rondhout recht conisch te krijgen :) en het is natuurlijk mooi. De ''koker'' is aan de voorkant twee latjes van 5x1mm breed en daartussen zit een latje 7x1mm. De ''box'' is twee 5mm latjes hoog en is vierkant 24x24mm in omvang. Wat niet te zien is, is dat er in de ''koker'' kleine stukjes hout zitten gelijmt om de pompschacht te centreren.

IMG_20240618_194356.jpg


Ook alvast de twee rusten gemaakt.

IMG_20240621_213321.jpg


De onderdeeltjes van een kleurtje voorzien.

IMG_20240622_140225.jpg


Zo de sood geworden en ook de klimpaal erbij geplaatst.

IMG_20240623_173241.jpg


Nog een doorkijkje.

IMG_20240623_173306.jpg


En het aanzicht van de pomp op het dek.

IMG_20240623_173318.jpg


Ook de rusten gemonteerd. Met de puttingijzers kan ik pas verder als de mast af is, dus dan weten jullie ook alvast wat er in de volgende update gaat komen.

IMG_20240623_173346.jpg


En tot de volgende keer.
 
Back
Top