Bouwverslag eerste speedboot (cat)

Hallo Dennis,

Je wilt de uitlaat van de motorkoeling op het hoogste punt hebben, anders blijft er lucht in de koelmantel zitten en heb je dus een deel van de motorcan niet omspoeld...

Wellicht een rechte nippel en wat freeswerk, zodat de mantel gedraaid kan worden?

Met de roer pick-up zul je waarschijnlijk wel voldoende flow hebben, maar mocht dat tegenvallen, vervang dan de lange slangen door aluminium buis, de inwendige weerstand is zoveel lager dan van siliconenslang.

Groeten, Jan.

"Detail motor: (de reeds aangesloten slang is retour naar water uitlaat; de invoer zit links onderin op de koelmantel en komt van de ESC)"

Jan, voor zover ik kan zien en lees heeft hij het al goed aangesloten :)

Op die manier. Zelf vraag ik mij toch altijd af tot in hoeverre dit opgaat. Als ik lees hoeveel druk er eigenlijk wel niet opgebouwd wordt in een koelsysteem, is het haast voor de hand liggend dat de lucht er uitgedrukt kan worden.
Bij mijn Flat Cat ligt de mantel ook een slagje gedraaid, anders past deze niet onder de kap. Deze koelt als een gek, de stromen die bij deze setup lopen zijn toch niet misselijk.. Toch nog nooit problemen gehad met een te warme motor.

grt

Hallo Jurriaan,

Ik dacht ook, dat het wel wat mee zou vallen, maar een collega vaarder bij het ESH heeft zo'n transparante plexiglas Etti koelmantel met de nippels ook halverwege, en daar zie na een run dat de koeling maar half vol zit.
Nu ligt die boot vaak op z'n dak, dus een volledige run zit er vaak niet in, maar als 'ie de heat wél uit vaart is de boel vaak ongezond warm.

Ik heb zelf laatst getest met een motor met koelmantel af fabriek, waarbij je dus een adapter moet maken om de uitlaat bovenin te krijgen; onder het motto: 'het is maar een testrun' had ik dat dus niet gedaan en met een 'halve motor koeling' werd de boel onaangenaam heet.

Het hangt er dus ook vanaf hoe 'hot' je set-up is, of je thermische 'problemen' krijgt.
In deze tijd van het jaar zal het wel meevallen, bij mijn boten wordt er nu niks heet, 's zomers moet ik bij warm weer en hoge watertemperatuur wel eens kleiner proppen.

Groeten, Jan.

mooi bouwwerkje!!

kleine opmerking : persoonlijk ben ik geen fan om een roer dubbel te bedienen met een vaste aansluiting ( stang) ;dit werkt pas echt goed als beide aansluitingen perfect even lang zijn want anders "wringt" gans het boeltje
gemakkelijker is om slechts 1 stang te hebben en deze dan een maatje dikker te nemen ( 2.5 of 3mm)

ps

toch kan ik het niet laten om nog een opmerking te geven ivm de aanbevolen spuittechniek van Arthur : verf mag absolut niet droog zijn als die het object raakt ; is de beste garantie op een ruw oppervlak!!!

en afgaande op de foto's heeft Dazzler nog weinig spuitlessen te krijgen vind ik :-)

Jan,

dat de mantel niet vol blijft zitten is logisch, het systeem is open dus er zal altijd wat water uitlopen zodra je de boot uit het water pakt. Er loopt bij elke boot die ik heb altijd water uit het roer in ieder geval.

Zal het zelf ook eens gaan testen, ben er namelijk erg benieuwd naar! Eens kijken of ik een statische opstelling kan maken met een doorzichtige mantel

grt Jurriaan

Wat betreft die koeling - ik heb eens een schetsje gemaakt afgaande op de uitleg van Jan:

koeling.JPG

Hierbij is het rode stuk dus de motor, het gele stuk de koelmantel, blauw het water en het zwarte blokje de aansluitnippel voor het UITstromende water.

Wat je dus bedoelt Ja, is de de nippel niet enkel aan de bovenkant van de koelmantel moet staan, maar tevens bovenaan op het hoogste punt (recht vanboven dus)

Op zich is je uitleg wel logisch, en als de uitgang niet op het hoogste punt zit dan ga je theoretisch inderdaad een luchtbel vormen bovenin.

Anderszijds vind ik het zo jammer om in deze koelmantel te gaan boren/frezen om een nieuwe nippel te voorzien (kan de koelmantel nog draaien tov de motor om de nippel hoger te krijgen - de onderste nippel komt dan in de weg van de motorsteun)

Het is ook zo dat mijn motor relatief "vlak" staan (helling 12°) en het hoogteverschil tussen het theoretisch hoogste punt en het huidige punt erg klein is. Erg veel "droog" oppervlak zal er dus niet ontstaan denk ik.

Eerst eens kijken hoe de cat het doet en wat de temperatuur van de motor is, voor ik extra nippels in de koelmantel ga boren ;)

Verder ga ik inderdaad ook de lengte van de siliconeslang beperken door koper/messing/alu buisjes te gebruiken op de rechte stukken (kleinere interne weerstand) maar die heb ik nu even niet liggen.

@Ben44: ik begrijp je opmerking over de dubbele servo hevels volledig. Ik ken het probleem ook, en weet uit ervaring dat indien er een verschil in lengte tussen de arm op de servo en de arm op het roer is, dit zeker gaat wringen.

Dat is ook hier het geval (arm op servo is langer dan op roer) doch als je goed kijkt, dan zie je dat er in de heveltjes een klein "slagje" zit. Dat zit er niet zomaar - ik heb vooraf op papier, met geodriehoek en passer, alle draaicirkels van roer en servo uitgetekend en gezocht naar een geometrische setup die "klopt" maw waarbij het verschil in lengte tussen roer-arm en servo-arm opgevangen wordt door deze knik in de heveltjes. (deze knik is ook niet zomaar willekeurig van lengte - maar aldus exact bepaald)

Moest eea toch nog een heel klein beetje gaan "wringen" is er dankzij de knik trouwens ook iets meer ruimte voor speling.

Ik vond gewoon uit esthetisch oogpunt een dubbele link mooier dan een enkele, vandaar deze setup!

tot zover de theorie, nu hopen of de praktijk op klopt (maar dat weten we binnenkort!)

Het is ook zo dat mijn motor relatief "vlak" staan (helling 12°) en het hoogteverschil tussen het theoretisch hoogste punt en het huidige punt erg klein is. Erg veel "droog" oppervlak zal er dus niet ontstaan denk ik.

hoe vlakker de motor ligt, hoe groter het "niet nat oppervlak" wordt...

Ja inderdaad, maar dat zal toch moeilijk gaan in een cat... dan zou je de flex as in een s bocht moeten buigen, en dat gaat niet omdat je dan 2 bochten in je as krijgt, .
Ik denk, dat Kuperus bedoelt, dat je de motor beter wat minder vlak in de boot kunt monteren om de luchtbel bovenin de koelmantel zo klein mogelijk te houden.

Groeten, Jan.

Beetje verder opgebouwd - Langere stukken siliconeslang vervangen door alu buisje (intern 4 mm) en verder aansluiting van ESC en motor.

bacardi_05.jpg

To Do: plaatsing ontvanger & aansluiting, afwerking aansluiting ESC (krimpkousjes) , verder afwerken kapje en alles testen...

Hallo Dazzler ,

laat je me ens een berichtje als je der mee gaat varen , wil zo'n catamaran wel eens live over het water zien scheuren :-)

mvg

Toch nog even enkele foto'tjes plaatsen met de canopy erop:

bacardi_06.jpg

bacardi_07.jpg

bacardi_08.jpg

De electro is ook volledig ingebouwd - zender en ontvanger zijn op elkaar ingestemd - ESC is ingesteld - motor heeft kort even gedraaid... komende zondag tijd voor de maiden!!

Back