Wat betreft die koeling - ik heb eens een schetsje gemaakt afgaande op de uitleg van Jan:
Hierbij is het rode stuk dus de motor, het gele stuk de koelmantel, blauw het water en het zwarte blokje de aansluitnippel voor het UITstromende water.
Wat je dus bedoelt Ja, is de de nippel niet enkel aan de bovenkant van de koelmantel moet staan, maar tevens bovenaan op het hoogste punt (recht vanboven dus)
Op zich is je uitleg wel logisch, en als de uitgang niet op het hoogste punt zit dan ga je theoretisch inderdaad een luchtbel vormen bovenin.
Anderszijds vind ik het zo jammer om in deze koelmantel te gaan boren/frezen om een nieuwe nippel te voorzien (kan de koelmantel nog draaien tov de motor om de nippel hoger te krijgen - de onderste nippel komt dan in de weg van de motorsteun)
Het is ook zo dat mijn motor relatief "vlak" staan (helling 12°) en het hoogteverschil tussen het theoretisch hoogste punt en het huidige punt erg klein is. Erg veel "droog" oppervlak zal er dus niet ontstaan denk ik.
Eerst eens kijken hoe de cat het doet en wat de temperatuur van de motor is, voor ik extra nippels in de koelmantel ga boren
Verder ga ik inderdaad ook de lengte van de siliconeslang beperken door koper/messing/alu buisjes te gebruiken op de rechte stukken (kleinere interne weerstand) maar die heb ik nu even niet liggen.
@Ben44: ik begrijp je opmerking over de dubbele servo hevels volledig. Ik ken het probleem ook, en weet uit ervaring dat indien er een verschil in lengte tussen de arm op de servo en de arm op het roer is, dit zeker gaat wringen.
Dat is ook hier het geval (arm op servo is langer dan op roer) doch als je goed kijkt, dan zie je dat er in de heveltjes een klein "slagje" zit. Dat zit er niet zomaar - ik heb vooraf op papier, met geodriehoek en passer, alle draaicirkels van roer en servo uitgetekend en gezocht naar een geometrische setup die "klopt" maw waarbij het verschil in lengte tussen roer-arm en servo-arm opgevangen wordt door deze knik in de heveltjes. (deze knik is ook niet zomaar willekeurig van lengte - maar aldus exact bepaald)
Moest eea toch nog een heel klein beetje gaan "wringen" is er dankzij de knik trouwens ook iets meer ruimte voor speling.
Ik vond gewoon uit esthetisch oogpunt een dubbele link mooier dan een enkele, vandaar deze setup!
tot zover de theorie, nu hopen of de praktijk op klopt (maar dat weten we binnenkort!)