Bouwverslag: Eigenbouw 1/6 SD KFZ 222

Al enige tijd kijk ik uit naar een Armortek SD KFZ 222. Behalve dat deze niet meer leverbaar is was hij behoorlijk aan de prijs. Zelf maken was dus 1 van de weinige optie. Daarom een bouwplaat besteld in de schaal 1:25 en deze bij een drukker laten vergroten naar 1:6. Ook een oude Kyosho overgenomen om de aandrijving te gebruiken. Het plan is namelijk om hem, net als het origineel, met 4 wielaandrijving- en besturing te maken.

Daarna de onderdelen uitgeknipt en op 4 mm Styreen overgezet
Ondertussen contact opgenomen met Armortek om o.a. wielen, banden en andere zaken te bestellen die lastig te maken zijn. Levertijd 3 maanden!!

Bovenkant gaat behoorlijk en ook een start gemaakt met het ladderchassis. Dit is gemaakt van een staf 1 x 3 cm dik aluminium
Tot zo ver de stand van zaken. Nog vele "deelprojecten" te gaan!

Laatst bewerkt:
Tja, opschalen deed ik vanaf een 1/35 model naar 1/16.
Maar vanaf een papieren versie gaat op zo,n manier veel makkelijker!
Nadeel is er wel een papieren versie moet zijn natuurlijk.

Zijn er geen 1/8 monstertruck wielen of zo die bruikbaar zijn?
Wat zijn de maten van de wielen die je nodig hebt?

Laatst bewerkt:
De wielen zijn geen probleem omdat ik die al bij Armortek heb besteld. Zo ook de scharnieren en andere kleine dingen. Natuurlijk ken ik de echte van Droop. Hoop hem een keer in het echt te kunnen zien

Weet iemand de maten van de Duitse jerrycan? Ze worden in ruime maten op de 222 gebruikt. Ik ben ze aan het 3Dprinten maar zou graag zeker willen weten of ik de juiste maten heb.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
zo gevonden hoor als je even googelt: voor de 20 liter jerrycan / 6 uiteraard.

Er zijn 2 modellen:

Zoals je wellicht weet is deze jerrycan een Duitse uitvinding.
In 1939 werden 3 Wehrmacht jerrycans van Tempelhof
Flugplatz gestolen en het ontwerp werd, gezien de tijdsdruk voor aanvang van WW2, door de Americanen geheel gekopieerd. Paul Pleis was de Amerikaan die samen met een later wegens hoogverraad terechtgestelde Duitse ingenieur de 3 Duitse jerrycans stal en aan de Amerikanen overhandigde.

Laatst bewerkt:

Zo moet het chassis er ongeveer uit gaan zien. Diffs zijn van een Kyosho MP777. De assen zijn natuurlijk te kort dus die moeten langer gemaakt worden. Nu is het, qua onderstel, afwachten op de wielen. Hiermee kan ik de juiste maatvoering gaan bepalen voor de ophanging.

Dit moet de aandrijving gaan worden. Een Power 755/40 van Robbe. Het origineel van Armortek heeft een Paravlux motor maar die weegt dan ook tenminste 15 kg. Deze 222 is van 3 of 4 mm Styreen maar die van Armortek van 1,5 mm metaalplaat. Denk dat deze op 6/7 kg uit gaat komen.

Laatst bewerkt:
Ik lees op 1 site dat dit motortje voor voor modellen tot 15 kg bedoeld is en verder zie ik dat deze overwegend voor scheepsmodellen wordt gebruikt. Had in mijn Tamiya 4wd buggy's ook altijd getunede Robbe motoren, zo sterk als een boormachine lol.

Robbe Power 755/40 12V
1-4491

Powerful electric motor with integral cooling fan for single-motor/multi-motor direct-drive power systems in large multi-function model boats.
Voor schroeven 3-4 blads 50-65mm

Specification: Power 755/40
Voltage: 12-18 V
Recommended cell count: 10-15
Current (at max. efficiency): 4.5 A
Max. permissible current: 8 A
Rotational speed range: 5600-8400
Shaft diameter: 5 mm
Weight: 286 g
Overall length: 83 mm
Diameter: 47 mm

Laatst bewerkt:
wat je ook kunt gebruiken is een buitenloper brushless motor. Extreem veel koppel voor de afmetingen, en ook in mooie lage toerentallen te krijgen.

IMG_1534.JPG
De bouw gaat lekker. Helaas nog geen reactie vanuit de UK over mijn wielen en andere Armortekonderdelen. Bouw loopt hierdoor vertraging op, vooral aan het onderstel, maar dit is geen probleem. Blijft een hobby en er is nog veel te doen. Ook enkele 3D onderdelen zijn nu in productie.

De foto is een onderdeel van de wielophanging. De buitenmaten zijn een inschatting maar de lagers (608ZZ) zijn de originele maat. Het is idee is om de aandrijfassen van Kyosho gebruikt gaan worden die waarschijnlijk in lengte moeten worden aangepast

Nice die aandrijfassen lijken precies op die van Tamiya 4WD buggy's uit de jaren 80, enfin zoveel verandert er nou ook weer bij dat soort onderdelen. Ze wilden nog wel eens krom trekken als het er te ruig aan toe ging.

Bestelling van Armortek is binnen!! 5 KG aan aluminium, rubber en ander gietwerk zoals de scharnieren voor de deuren. Nu kan ik bekijken of de schaalomzetting van de 1:25 bouwplaat naar 1:6 goed gelukt is. Eerste passingen zien er goed uit.

Laatst bewerkt:
Back