Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Plaatjes zijn nu zichtbaar Crispijn. Bedankt voor de moeite en sterkte met de verandering(en). Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
    Zeiler vindt dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    OK, alles zou het nu weer moeten doen!
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Begin maart ben ik vader van onze zoon geworden en hierdoor is de bouwtijd wat afgenomen zoals menigeen zich kan voorstellen. Het is nu lastig grote deelprojecten op te pakken waar ik echt even voor moet gaan zitten. Als je niet oppast zijn alle uurtjes dat je vrij hebt te verslijten achter de computer (waar je kan zien hoe anderen prachtige projecten bouwen) en kom je zelf geen meter verder in het project. Dat is niet de bedoeling, daar is het project en het rommelen zelf veel te leuk voor. Maar met een drukke baan, een druk gezinsleven blijft er weinig overzicht over.

    Daarom ben ik eerst begonnen met wat organisatorische zaken. Het hele project ben ik op gaan delen in deelprojecten die enigszins behapbaar zijn. Ik doe dat in een (gratis) applicatie die ik ook gebruik voor klussen in huis en periodiek onderhoud. Het heet Todoist, link. Met de applicatie krijg ik orde in mijn chaos die planning en werkvolgorde heet en kan ik vrij consequent alle kleine blokjes tijd die ik heb aan elkaar rijgen en de vragen die nog in het project zitten benoemen. Die vragen kunnen daarna structureel beantwoord worden na wat uitzoekwerk en zo rolt het verder...

    [​IMG]

    En de organisatie die er nu staat helpt in het boeken van voortgang. Ik ben langzaam aan wat hulpstukken in de schuur aan het maken die me moeten gaan helpen bij de bouw, in dit geval wat hulpstukken voor op de lintzaag en nu ben ik bezig met een zelfgemaakte 'vlakbank' op basis van een elektrische schaaf (naar een idee dat ik op internet vond). Dat zijn al een aantal leuk bestede avonden! Straks kan ik 100% haaks zagen, planken uit balken zagen en kleinere delen eenvoudig voorzien van geschaafde haakse kanten. Foto's van de vlakbank volgen nog.

    [​IMG]

    Ook ben ik nu de vakantie er aan komt gas aan het gegeven op de CNC te frezen/laseren (liefst frezen) delen die als mal voor de boot moeten gaan dienen. Daar zit nog een klein beetje werk in voordat het klaar is en besteld kan worden. Tips en suggesties voor cnc frezen waarbij ik niet eerst zelf een opleiding moet volgen of een lidmaatschap bij een makerspace aanga zijn welkom.

    Later meer als het ritme zich zo voortzet!
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Allereerst gefeliciteerd, dat je vader bent geworden.
    Dit is stap drie in het minder tijd hebben voor je hobby.
    De eerste stap in het minder tijd krijgen voor je hobby is: trouwen.
    De twee stap in minder tijd voor de hobby is: een nieuw huis.
    Hierna per kind nog minder tijd.
    Ik zie uit naar je voortgang, je actie plan ziet er leuk uit.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    Zeiler,
    Strakke planning.

    Heb ik net mijn werkplaats een heel klein beetje opgeruimd verdullemenog.
    Ik had al jaren een stevig vlakbankje 20cm breed staan.
    Niemand wou het hebben of kon het gebruiken.
    Is het voor oud ijzer prijs weg gegaan.


    Zo zie je maar,
    wacht met opruimen
    tot iemand dat voor je moet gaan doen.

    Misschien hier ergens op het forum een hoekje inrichten,
    OPRUIMING
    Gratis af te halen.

    Zeiler
    En alle andere mensen.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, een aantal kan ik al afvinken gelukkig! We zullen zien hoe het verloopt allemaal.

    willum, ik ben blij dat het nu iets is geworden wat mooi compact is en wat op meerdere manieren in te zetten is. Ik moet nog wel mijn kont kunnen keren in de schuur.

    bedankt voor de reacties zo ver!

    PS, nog een link in mijn vorige bericht gefixt!
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
    willum vindt dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    En de kleine vlakbank is een feit!

    [​IMG]

    Met 5 boutjes kan het geheel weer uit elkaar gehaald worden en heb ik weer de flexibiliteit van een handschaafmachine.

    [​IMG]
     
    smaragd, wimo100 en Stoompomp vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    En de kleine vlakbank is een feit!

    Pas goed op je vingers.
    Je hebt er tien, en ze groeien niet meer aan.
    Ze vliegen eraf als een snotje uit je neus.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Willum, ik zal oppassen, misschien maak ik er nog een verende beveiliging op!
     
    willum vindt dit leuk.
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Gisteren de vlakbank nog wat verder opgewerkt, het is nu ook mogelijk langere delen te verwerken.

    [​IMG]

    Inmiddels is de schuur ook weer opgeruimd... :bye:
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Ik zie dat er opnieuw foto's in dit topic niet zichtbaar zijn. Heeft één van jullie een tip voor het gebruik van Google Photo's in relatie tot het forum? Ik ben daar ooit gestart en hoop niet alles over te moeten zetten naar een ander platform...

    Edit: ik denk een oplossing gevonden te hebben, helaas wel een hoop handelingen om zo ver te komen... https://www.labnol.org/internet/embed-google-photos-in-website/29194/
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2020
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Crispijn,
    Gebruik je Google Photo's of wil je naar het gebruik van Google Photo's?
    Ik ben ooit op aanraden van Harm, Google Photo's gaan gebruiken en dat bevalt me tot op heden prima met relatief weinig problemen.
    Een enkele keer heb ik (vrijwel direct) na plaatsen, wel eens dat het lijkt of ze nog op privé staan (het bewuste inrijverbod bord), zelf zie ik ze dan wel, maar een ander niet.
    Het enige, of in elk geval het snelste, wat dan werkt, is de foto's even opnieuw te plaatsen.
    Maar misschien was dit niet precies je vraag of het gewenste antwoord daarop.
    Als je fotoruimte van het forum zelf gebruikt, zou naar mijn idee een mod daar antwoord op moeten kunnen geven.

    Groet, Bert
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Bert, bedankt voor je reactie. Ik werk met Google Photo's sinds het begin maar helaas zijn regelmatig de links 'corrupt' en krijg ik ook de afbeelding met het inrijverbod. Geen idee waarom ik daar last van heb en menigeen niet, misschien komt het door de manier waarop ik achter de link kom. Ik open de foto groot en kies dan rechter muisknop, 'afbeeldingslocatie kopiëren' en plak die locatie als bron van de afbeelding die ik hier op het forum invoeg.

    Inmiddels een nieuwe workarround gevonden die ik even zal testen voor een periode. Hopelijk blijft het dan wel goed gaan voor een lange tijd.
    Link naar de workarround: https://www.labnol.org/internet/embed-google-photos-in-website/29194/
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is zo ongeveer wel de zelfde wijze als die ik gebruik.
    Ik moet ze wel even eerst in een map plaatsen en van daaruit openen (rechtstreeks na upload werkt bij mij niet) om vervolgens de fotolocatie te kopiëren en via afbeeldingen in de balk van het verslag of topic te plakken.

    Ik heb er even kort naar gekeken, maar kan je daar ook de boel mee repareren (zelf zag ik dat zo snel niet) of moet je nu alle verdwenen foto's handmatig terug gaan plaatsen?
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Ik plaats ze ook in mijn album op Google Photos over deze stoomsloep. Helaas kan ik niets automatisch laten repareren, ik moet alles weer handmatig terugplaatsen. Geen probleem (leuk is anders), maar ik wil wel even weten of het dan ook echt werkt. Pagina 13 is nu bijgewerkt met 'de nieuwe methode', als dat lijkt te werken pas ik later alles aan.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2020
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik heb langer geleden ook al eens al mijn bouw- en renovatieverslagen (tekst en foto's) naar Word documenten gekopieerd, mocht er ooit iets op het MBF of elders mis gaan, heb ik tenminste mijn verslagen nog.
    Zo heb ik een eigen offline (backup) versie en mocht mij overkomen wat jou nu overkomen is - daar had ik in mijn achterhoofd al eens aan gedacht en rekening mee gehouden - kan ik zo terug vinden welke foto's (of tekst) ik waar gebruikt en geplaatst heb.
    Moet je er natuurlijk ook wel aan denken om op tijd de eventuele toevoegingen aan de verslagen ook in de Word bestanden te upgraden.
    Groet, Bert
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.632
    Locatie:
    noord-limburg
    naar Word documenten gekopieerd

    Ook ik importeer in word
    Knippen/kadreren. ophelderen,
    Vergroten, verkleinen
    kopiëren
    en in het bericht plakken

    Willum
     
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    OK, we gaan het zien hoe het gaat met Google Photos, bedankt voor alle tips. Met jullie goed bevinden ruim ik alle opmerkingen over de foto's binnenkort even op, het leidt alleen maar af van het bouwverslag.

    Inmiddels zijn de gefreesde delen voor de mal van bouwplank voor de romp klaar, binnenkort als de werkzaamheden in de voortuin het toelaten de boel eens in elkaar zetten zodat de eerste fysieke stappen van de bouw van de romp door mij gezet gaan worden. Er wordt achter de schermen al mooi werk verzet maar daarover later meer.
    Ook heb ik materiaal verzameld voor de bouw van de romp, volgens mij ben ik nu compleet zodat de start gemaakt kan worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Dag allemaal,

    Zoals eerder al eens aangegeven ben ik al enige tijd bezig om alle materialen te regelen voor de bouw van de romp, althans, de eerste grote stappen van de bouw. Naast de gefreesde delen voor de mal van de romp ben ik ook op zoek gegaan naar het materiaal voor de planken, de kiel, spiegel, schroeven etc. Hieronder een korte opsomming van alles wat er op me wacht als de bouwplank helemaal netjes is opgebouwd.

    Een ritje naar de Arnhemse Fijnhouthandel leverde me voldoende teak op voor de spiegel en de kiel. Eerder dacht ik de kiel samen te stellen uit hout uit een buitentafel maar toen ik na het schaven daarvan veel spinthout (het zachtere hout aan de buitenkant van de stam) tegen kwam durfde ik dit niet te gebruiken voor een kiel samenstelling. Ik kan nu de kielbalk uit één deel maken, dan komt er een aparte bocht voor naar de steven. Misschien dat die bocht gelamineerd wordt, daar twijfel ik nog over.

    [​IMG]

    De keuze voor de houtsoort van de planken die de romp zullen vormen heeft erg lang op zich laten wachten, ik kon simpelweg de keus niet maken en had ook lange tijd te weinig voorbeelden. Het moet een houtsoort zijn met een hele fijne nerf, met een mooie draad en ik wilde niet te veel kleur hebben - de machine die straks in de sloep komt te staan moet de aandacht gaan trekken. Korte tijd geleden heb ik met wat hulp de knoop doorgehakt dat het sitka spruce moest zijn en via via ben ik hier aan gekomen. Als het lukt kan hier de romp precies uit gebouwd worden. De balk moet verzaagd worden en als tussenstap wordt één helft gestoomd tot een gemiddelde kromming die de planken aannemen zodat het zaagverlies beperkt wordt. Daar hoop ik meer over te kunnen vertellen als ik zo ver ben (hopelijk gaat alles dan in één keer goed!!)

    [​IMG]

    Van origine worden de planken aan de steven en aan de spiegel vastgezet met bronzen schroeven. Helaas zijn die op schaal niet verkrijgbaar. Na een miskoop had ik later meer succes, het zijn DIN 97 messing schroeven geworden die een mooie strakke zaagsnede hebben.

    [​IMG]

    De planken worden in het echt onderling aan elkaar vastgemaakt met nails en roves, Deze maken een koude klinkverbinding met een nagel en een ring, Dit is helaas te klein om op schaal te benaderen. Hier een foto's van de losse onderdelen en een 1:1 toepassing.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Geïnspireerd op een bouwverslag dat ik eerder eens op een Engelse website had gevonden heb ik nu een gereedschapje waarmee ik een standaard koperen klinknagel kan voorzien van een indrukking die de suggestie wekt van de nagel en de ring. Dat geeft net een beetje meer detail dan puur een bolletje dat de standaard klinknagel heeft.

    [​IMG]

    Kortom, de voorbereidingen zijn een heel eind. Binnenkort nog een aantal zaken regelen in de vorm van (hulp)gereedschap en ik wil nog een paar dingen opruimen in de schuur zodat het prettiger werken moet worden. Parallel kan er langzaam aan de mal gewerkt worden. Ik ben blij dat na al het tekenwerk en de voorbereidingen de bouw eindelijk gestart is!

    Later meer!
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Tazz 19, willum en Bert V vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hallo Crispijn,
    Mooi, dat je begonnen bent met het bouwen van de sloep.
    In het verleden hebben wij het gehad over het draagvermogen van de sloep.
    Ik weet alleen niet meer of dat voor of na het bouwen van de ketel was.
    20171111 Keteldoorsnede Crispijn verkleind.png

    Indien ik het mij goed herinner, dan was het gewicht ca. 4kg ?.
    Daarbij nog de stoommachine, de appendages, hulpapparatuur, en electronica met voeding.
    De machinekamer van de Dockyard V, weegt met een veel lichtere kale ketel van ca. 710gr toch bijna 7kg.
    Buiten de stoommachine, ca.1Kg, is zeker op te merken het aandeel in het toegevoegde gewicht, de gastank met branders en branderregeling.
    En vergis je ook niet in het gewicht van leiding, koppelingen en de isolatie met behuizing van de ketel.
    Overigens, de romp van de dockyard uit messingplaat 0,4mm, lengte 1050mm weegt inclusief ballast 7,2kg.
    Bedenk wel, dat de romp van een stoomsleepboot veel voller is dan van een stoomsloep.
    In Wijchen heb ik je in het verleden gezegd, dat ik bijna een romp had gebouwd, die te klein was.

    Over verdwenen foto's.
    Alle foto's, die je had geplaatst op het draadje van de Dockyard V zijn ook verdwenen,
    Groet Henk
     

Deel Deze Pagina