Bouwverslag EON 600

Gewichten EON 600

In dit berichtje zal ik de gewichten bijhouden.
Eens kijken of ik op mijn "streefgewicht" uit kan komen...

Vleugel 1 (zonder bespanning, met remklep en servo): 139 gr
Vleugel 2 (zonder bespanning, met remklep en servo): 153 gr
Romp: ????gr

Total: 292 gr

[edit]
Vleugel 1 (met bespanning, met remklep en servo): 168 gr
Vleugel 2 (met bespanning, met remklep en servo): 180 gr
Romp (incl Motor, bat, Servo's, ESC): 575gr

Total: 923 gr
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit hoor, let wel even op dat je voor het bespannen nog de vleugels weegt en dat ze vrijwel even zwaar wegen.

En met wat voor lijm heb je de vleugelbuis in gelijmd? en heb je deze opgeruwd?

Grt Lyckele
 
Ziet er goed uit hoor, let wel even op dat je voor het bespannen nog de vleugels weegt en dat ze vrijwel even zwaar wegen.
Dank! Dat wegen wordt erg lastig omdat in de ene vleugel een carbon verbinder is verlijmd en de ander alleen een alu buisje. Als ik de vleugel in elkaar schuif en neer leg, dan zijn ze bijna in balans. Mijn idee was om ze voor het folieen nog 100% te balanceren.

En met wat voor lijm heb je de vleugelbuis in gelijmd? en heb je deze opgeruwd?
Zowel het Carbon als aluminium heb ik goed geschuurd en ingelijmd met PU-lijm (Beli-zell in dit geval) ook wel "Bruis" genoemd op het forum. Belangrijker lijkt mij dat de versteviging waar de verbinder in zit goed vast zit, want op het carbon en alu komen geen trekkrachten, alleen maar dwarskracht en momenten (Lijkt me zo?)

Groet,
Arthur
 
Arthur,

Ik lees hier ook mee en vergelijk jouw topic met de tekening die hier voor me ligt. Nog geen grote EON gebouwd (wel een kleintje) dus nog geen ervaring. Op de tekening staan verschillende dingen die ik zelf anders zou kiezen zoals de buisjes die in de vleugel worden gelijmd. Op de tekening staat o.a. buisjes van alu/messing. Mijn ervaring is dat alu minder slijtvast is en op den duur gaat lubberen. Verder de bevestiging van die boel tussen de hoofdliggers. Op de tekening staat balsa of triplex. Er komen best grote krachten op, dus zou triplex de betere keus zijn of anders hard balsa (volgens de bouwbeschrijving) met de nerf overdwars.

Een ander punt wat betreft het gewicht van de vleugels: het maakt niet zoveel uit hoe zwaar iedere vleugelhelft is behalve dan de gekozen hardheid van het hout. Het kistje kun je het beste uitwegen als het in elkaar gezet is. Dan moet de handel in evenwicht zijn.
Hoe heb je de remkleppen aangestuurd? rechtstreeks aan een servo als ik het goed zie?
Een erg leuke kist die ook uitstekend vliegt.

Succes met de bouw.

Groeten, Jan-Hein
 
Arthur,

Ik lees hier ook mee en vergelijk jouw topic met de tekening die hier voor me ligt.
Gelukkig, ik kreeg bijna de indruk dat ik het bouwdraadje alleen voor mij zelf aan het maken was!;)

Op de tekening staan verschillende dingen die ik zelf anders zou kiezen zoals de buisjes die in de vleugel worden gelijmd. Op de tekening staat o.a. buisjes van alu/messing. Mijn ervaring is dat alu minder slijtvast is en op den duur gaat lubberen.
Dat zou heel goed kunnen. Omdat ik "niet gehinderd ben door enige vorm van kennis" bouw ik zoveel mogelijk volgens tekening en de adviezen van mijn clubgenoten (MV-Europoort.nl). Mocht het gaan lubberen dan zal het mes in de folie moeten en snijdt/dremel ik het midden deel er uit, maar dat zal wel over een paar jaar zijn, want zoals het weer nu is...!

Verder de bevestiging van die boel tussen de hoofdliggers. Op de tekening staat balsa of triplex. Er komen best grote krachten op, dus zou triplex de betere keus zijn of anders hard balsa (volgens de bouwbeschrijving) met de nerf overdwars.
Omdat mijn doel is om het zo licht mogelijk te houden, heb ik voor balsa gekozen. Inderdaad had ik het balsa beter 90 graden kunnen draaien voor het inbouwen tussen de eerste twee ribben. Ik denk dat het echter geen probleem is omdat het alu en carbon ook stijfheid met zich meebrengen en de krachten over kunnen brengen.

Een ander punt wat betreft het gewicht van de vleugels: het maakt niet zoveel uit hoe zwaar iedere vleugelhelft is behalve dan de gekozen hardheid van het hout. Het kistje kun je het beste uitwegen als het in elkaar gezet is. Dan moet de handel in evenwicht zijn.
Gister op de club ook aan ervaren piloten gevraagd hoe belangrijk deze gewichtsverdeling is. De conclusie is vergelijkbaar met jouw conclusie.

Hoe heb je de remkleppen aangestuurd? rechtstreeks aan een servo als ik het goed zie?
Inderdaad. Omdat ik de klepjes heb gekregen van een clubgenoot en de rest van de originele aansturing er niet bij zit heb ik gekozen voor een licht servootje met een servo hoorn met een sleuf in de langsrichting. Op deze manier schuift het staaldraadje in de sleuf. Mooier was geweest om het met een pendelstangetje te doen, maar dat paste niet in het dunne vleugeltje. (beetje vage omschrijving, ik hoop dat je het snapt)

Een erg leuke kist die ook uitstekend vliegt.
Haha, dat hoor ik vaker!:p Ik kan niet wachten om het ook te proberen! Dank voor je reacties!

Groet,
Arthur
 
Laatst bewerkt:
Gewichten

Naar aanleiding van een kleine interne discussie over het verschil in gewichten van de twee vleugels heb ik uitgerekend wat het Carbon weegt en wat het Alu weegt.
Het Carbon weegt 0,0719 gram/mm. Zover als dat ik het kan na meten zit er 216mm carbon in de zwaarst vleugel. dat brengt het netto gewicht op 15,6 gram. De Netto vleugel is dus 153-15,6 = 137,4 gram

Het alu weegt 0,0315 gram/mm. Er zit ongeveer 108mm alu in de lichtste vleugel. Dat is dus netto 3,4 gram en dat brengt de lichtste vleugel op 139-3,4 = 135,6 gram

Een verschil tussen de twee vleugel van minder dan 2 gram lijkt mij bijna onmerkbaar (correct me, if I'm wrong...)
 
Na het drogen eerst de neus weer "vierkant" geschuurd:

Neus halverwege by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Daarna mooi rond geschuurd, motor gemonteerd en ring er op gelijmd:

Neus geschuurd by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Dekseltje gemaakt voor de bedekking van de servo's.

Servo deksel by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Dekseltje gemaakt voor de afdekking van het motor compartiment. Ik weet nog niet hoe ik dit mooi moet laten sluiten omdat er een kromming in de romp zit en het plankje is recht (heb ik eindelijk iets recht verlijmd, moet het krom zijn...).
Iemand nog tips?

Motor deksel by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

Kleine Mock-up gedaan met de prop en spinner gemonteerd:

Neus mockup by PlaatjesMakers Inc., on Flickr
 
Ziet er goed uit Arthur !!

Je hebt er goed de vaart in.

Dekseltje gemaakt voor de afdekking van het motor compartiment. Ik weet nog niet hoe ik dit mooi moet laten sluiten omdat er een kromming in de romp zit en het plankje is recht (heb ik eindelijk iets recht verlijmd, moet het krom zijn...).
Iemand nog tips?

De dekseltjes maak ik altijd van een plankje balsa met de nerf overdwars. Buigt veel makkelijker. Onder het plankje lijm ik dan aan weerskanten een paar latjes in de vorm van de lijn van de romp, precies binnen de rompzijkanten. Zit dan als gegoten.

Succes, JH
 
Je hebt er goed de vaart in.

Ja, Dank. Ik heb er zin an!

De dekseltjes maak ik altijd van een plankje balsa met de nerf overdwars.
Ik heb twee plankjes op elkaar gelijmd met de nerf haaks op elkaar. Lekker stijf, maar buigt dus ook niet makkelijk. Ik heb nu de plankjes licht vochtig gemaakt en dan met de foliebout heet gemaakt. Zo heb ik nu een hele mooie stijve kromming in het dekseltje gekregen (klinkt wat schunnig...)!
 
Drukke dag gehad vandaag. De vleugels zijn klaar (op het folie na, uiteraard). Gister avond de deuveltjes in gelijmd en vandaag gepast en de schroefgaten gemaakt. Goede tip in de bouwbeschrijving om iets kleiner te boren en dan met een tapje schroefdraad in het berken triplex te tappen. Na het tappen wat CA in het schroefdraad en na het drogen nog een keer na tappen. Lijkt erg stevig te zitten en als het stuk gaat kan ik er als nog een slagmoer in zetten.

Daarna het roer gemaakt:


En daarna het hoogteroer:


Het grootste deel van de fabricage zit er op. Dan kan het folieen beginnen.
 
folieen

u het bouwen voor het grootste gedeelte klaar is, is het folieen begonnen. De romp wordt wit met bovenop antraciet grijs. De vleugels en staart worden transparant rood, waarbij de stuurvlakken weer antraciet grijs worden en de wingtips aan de bovenkant worden voorzien van een wit/rode band.

 
Klaar!!!



Er komt nog een nieuwe propadapter op en misschien een lichtere ESC, want wat er nu op zit is 40 Amp en 40 gram en de motor mag maar 23 amp hebben. Dat kan dus 10 gram lichter...

Het goede nieuws is, dat het me gelukt is om onder de 1kg te blijven (vliegklaar, dus inclusief batterij)


Hier nog wat sfeer impressies. Ik ben erg tevreden over de kleurstelling en het eindresultaat. Er zijn maar een paar kleine zaken waar ik mijn twijfels over heb, maar dat zal tijdens de keuring en de de eerste vlucht duidelijk worden. Ik heb nog maar 1 prangende vraag: Hoe balanceer je een opvouw prop?

Vooraanzicht




Zijkantje met sportstreep!




Vleugels

 
Ik heb mijn klap-props nog nooit gebalanceerd, en nog nooit problemen gehad.
Maar ik gebruik dan ook alleen props van de betere merken (Aero-Naut).
 
Ik heb mijn klap-props nog nooit gebalanceerd, en nog nooit problemen gehad.
Maar ik gebruik dan ook alleen props van de betere merken (Aero-Naut).
OK! Dank. Ik heb er ook Aeronaut op zitten en ook een spinnertje van dat zelfde merk, maar dat vind ik wel een heel erg tele-tubbies ding. Ik krijg die er niet mooi op zodat die niet wiebelt... Misschien is het niet zo heel belangrijk, omdat de motor niet veel aan is, maar toch...

Grt,
Arthur.
 
- Is de spinner wel voor de maat van de as van de motor?

- Wiebelt het ook al als je het neusje van de spinner er nog niet op hebt zitten?

- Is de as van je motor soms krom?
 
- Is de spinner wel voor de maat van de as van de motor?
Ja, en nee. Met behulp van vulstukjes (die je altijd bij vaste props krijgt) heb ik de ruimte opgevuld om van de 5mm (prop adapter) op te vullen naar de 8 mm van de spinner en de alu spacer van de folding prop. Ik heb al een 8mm prop adapter besteld, misschien dat die het stabieler maakt?

- Wiebelt het ook al als je het neusje van de spinner er nog niet op hebt zitten?
Weet ik niet, maar ik denk haast van niet.
- Is de as van je motor soms krom?
Ik hoop het niet...:( Het ding komt zo uit de doos! Ik denk het ook niet want met optoeren trilt het niet heel erg. Het is voornamelijk dat ik het optisch geen porum vind.

Grt,
Arthur
 
Zelf kies ik er voor om een passende spinner bij een motor te gebruiken.
Misschien ook omdat ik al met sneller draaiende klap-props heb gevlogen, vind ik het een prettiger idee om geen opvulstukken te gebruiken zodat de spinner/meenemer beter op de motoras geklemd kan worden.
 
Back
Top