Bouwverslag Extra 1500mm span.

Ha Hugo,

dat schiet al lekker op! Ikzie dat je de vleugel wel helemaal indekt?
Ik heb inderdaad geen topicje. Ik heb hem 2,5 jaar geledengebouwd, en toen wist ik nog niks van dit forum.

Ga je de voorste 2 spanten nog versterken imv je landingsgestel? (Bij mij brak dit de eerste harde landing, meteen goed gerepareerd. en nooit geen last mee gehad).

Veel bouwplzr
Wouter

Laatst bewerkt:
Cowl, Canopy & Wheelpants

Hugo,

je vordert gestaag, niet te lang met de hond lopen he :) ?

Ik heb even wat speurwerk verricht op het www. Als je de kunststof delen niet wil (of kan) maken heb ik wat alternatieven voor je.

Ik heb een tweetal kisten gevonden met soortgelijke afmetingen, waarvoor de delen zoals cowl, canopy & wheelpants kan bestellen. Moet gek gaan wil dat heel afwijkende maten hebben toch ;)

Onderstaand materiaal is van een
Phoenix Models Extra 330S 63,8” (=1, 62 m)
wheelpants
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXPHB9&P=Z $15

Cowl
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNCT8&P=Z $16

Canopy
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNCU0&P=Z $ 6,79

Met verzenden erbij zal het totaal zo'n $ 62 zijn, wat neerkomt op 40-42 euri :mrgreen:

Moet je alleen wel ff zelf in de juiste kleuren spuiten, maar dat zal niet zo'n probleem zijn :cool:

Als je zelf nog even wilt bladeren:
Overzicht cowls
Overzicht Canopy's
Overzicht Wheelpants

Nou je komt er verder zelf wel uit he ? :mrgreen:

Einde dag meer foto's ? Of moet je aan de kook voor je vrouw ?

Grtz,
Menno

Zo, we zijn weer iets verder, maar het grote bouwweekend is voorbij. De vleugel is ingedekt:

Extra%20026.jpg

De achterlijst is nu nog heel slap, dus met een kwak PU lijm ertussen heb ik er maar steving alu profielen onder geklemt, met 3541354135413 wasknijpers (de alu profielen zitten niet gelijmd...):

Extra%20027.jpg

En de werktafel is weer eettafel, ik heb netjes de hele kamer gestofzuigd en gedwijld:

Extra%20028.jpg

Zo, klaar! Nou ja, voor de komende tijd, dan.

@ Eclips; leuke kist, man, afbouwen! Ziet er al goed uit.

@ Wout R; ja, de spanten daar worden verstevigd, maar zover ben ik nog niet.

@ RCEFlyer; dank, maar ik ga toch zelf aan het hobbien. Zowel de ontwerper van deze kist als die van de Phoenix Models hebben zich enige 'niet-schaal' vrijheden laten welgevallen, dus passen zal het niet direct.

@tomcat be; dank, dat filmpje ken ik en zo wil ik het ook gaan doen. Ik denk dat de kist best 3D waardig is, de staart in ieder geval. Alleen de rolroeren mogen wat groter. En als je de hele kist dan superlicht uit latjes bouw en hier en daar met koolstof verstijfd, moet het wel lukken!

Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag,

Laatst bewerkt:
Wout! Wout! Ik kom er net achter dat als je de spanten B en E zo plaatst als op het zijaanzicht van de rompspanten staat (en dat heb ik gedaan...) de vleugel er niet tussen past. Had jij dat ook, en wat heb je eraan gedaan? Ik denk eraan de neuslijst iets terug te schuren en de achterlijst af te platten, of heb jij het anders opgelost??

Ben ondertussen lekker aan het plamuren met de Alabastine Easy Supervuller, gaat lekker.

Dank,

Zo, lekker met plamuur bezig geweest. De neus is klaar, daar ging een heel dun laagje plamuur op, dat in een uurtje droog was en geschuurd kon worden:

Extra%20029.jpg

De rug is opgeboetseerd van plamuur, maar dat gaat er voor 90% weer af om een mooie ronding te maken. Alleen dit is vrij dik, dus morgen pas schuurbaar:

Extra%20030.jpg

En dan de vleugel. Die ziet er nu vreselijk uit. Ik heb hem eerst grof voorgeschuurd, en toen de boel flink geplamuurd. Er zitten dan ook grote plakkaten op, voor:

Extra%20031.jpg

En achter:

Extra%20032.jpg

Maar dat is allemaal niet zo erg als het lijkt. De laag erop is al superdun, en wordt ook nog eens voor een groot deel weggeschuurd, morgen. Maar ik breng liever teveel op wat ik af moet schuren, dan dat ik 10 keer een te dun laagje opzet. Het spul schuurt heel makkelijk, dus met een blokje en korrel 100 heb ik het ding morgen in een half uurtje recht en strak.

Ik werk nooit met plamuur als een model word gefolied .

Word er meestal niet beter op omdat balsa het zachtere material is .

En ik lijm de beplankings delen eerst aan elkaar zodat er geen naad te vinden is . (en ook niks te plamuren)

En de bruislijm vult de rest van de gaatjes .

Mvg Johan

Ja, Johan, daar heb je gelijk in, maar ik was de ongeduldig. Ik had de plankjes aan elkaar verlijmd, maar dat was nog niet droog toen ik de boel opspeldde. Maar als de boel netjes geschuurd is en gefolied merk je er niks meer van, hoor.

Dat heeft met het "zien" niks te doen . :D

Alleen als ik een model ga spuiten met 2K Lak komt er na het glassen plamuur op waar nodig omdat je anders alle oneffenheden ziet .

Op een model wat in de folie komt zit nergens plamuur op bij mij .

Mvg Johan

Ja, Johan, daar heb je gelijk in, maar ik was de ongeduldig. Ik had de plankjes aan elkaar verlijmd, maar dat was nog niet droog toen ik de boel opspeldde.

Als ik aan een vleugel begin word eerst de beplankings plankjes aan elkaar gelijmt .

van de 120er FS liggen ze al 4 weken te " drogen " . :D

En daarom heb ik meer projekten lopen .

Is altijd we iets droog om daar mee verder te gaan . ;)

Dus een gang terug Hugo en wachten tot iets droog is om verder te gaan .

Mvg Johan

Hoe bedoel je? Of je een hobbelige vleugel nou spuit of folied, je blijft de hobbels toch zien?

hobbels schuur je af .

en de dalen tussen de hobbels (waar jij plamuur op smeert) ga je alleen zien als je met een folienbout de folie aan drukt.

Ik hecht alleen de randen met een folienbout en de rest word met de elektronische föhn gedaan op 160° .

op een ARF vind je ook nooit plamuur .

Mvg Johan

Yep, ik ging inderdaad te snel, en daar betaal ik nu een paar gram plamuur en een uurtje extra werk voor. Die manier van folieen zal ik onthouden, bedankt. Is dat met een electrische verfbrander, of zo, die 160 graden?

Jep!

Een verbrander is prima. Neem er wel een met verstelbare temperatuur want je brand anders heel snel grote gaten in de folie.

Ik heb er altijd een van metabo, superding. Ik stel hem op 180 graden en houd hem op wat grotere afstand. Dan spant de folie ook gelijkmatig en voorkom je ligt kromtrekken op bijvoorbeeld dunne roeren op de staart.

Ook een voordeel van de fohn is dat je geen kleine krasjes en veegjes krijgt die een bout achterlaat. Vooral op donkere kleuren ziet dat er dan veel beter uit. Heeft even geduurt eer ik dat zelf ontdekte maar het is ook nog eens veel makkelijker! :D

succes!

groetjes,
niels

Ja, zoiets bedoel ik. Ik heb er zoeen van Black en Decker, geloof ik. Doe je dat ook op de met 1mm balsa ingedekte Depron? Of wordt dat te heet?

Ja, zoiets bedoel ik. Ik heb er zoeen van Black en Decker, geloof ik. Doe je dat ook op de met 1mm balsa ingedekte Depron? Of wordt dat te heet?

Oeh, das lastig

Ben bang dat je het depron toch zacht gaat maken bij zulke temperaturen.

Misschien verschilt het nog per merk depron..

Bij Depron kan je rustig met ingestelde 160° te werk gaan .

Er zit nog balsa tussen en de folie houd nog veel temperatuur tegen .

Depron gaat eerst bij 175° verformen dus geen probleem . ;)

Mvg Johan

Back