Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    dit was de tweede keer mazzel , kijk je nu goed uit 3 x is scheepsrecht he ;)
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Brandaris: Idd, enorm veel geluk gehad , denk niet dat ik hem meskant aan de grond had kunnen zetten..... wel iets om te gaan oefenen :)

    @ Ultimate: oei .... je heb gelijk .... dat wordt zweten de volgende keer :-s
     
  3. ultim@te

    ultim@te Guest

    zorg maar dat je hem heel houd , zonde van al je harde werk anders ;)
    was je nu al iets anders aan het bouwen of is dat nog in Cad fase ???
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Jaha: een nieuwe keuken, maar eerst m'n nieuwe slaapkamer afmaken. Tussendoor nog m'n CNC-frees de puntjes op de i zetten , oh ja , en ben nu druk om m'n sneeuwploeg weer gebruiksklaar te maken .... vorig jaar had hij de winter niet overleefd .... dit keer maar 4x 20 mm staal genomen ipv 4x10. oh ik dwaal af ...

    Modelvliegtuigen ... hmmmm... pfff , jaja... hmm hopelijk deze winter veel bouwen :)

    Cor
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Een paar posts eerder heeft iemand geschreven "3x scheepsrecht" ... afgelopen weekend m'n 3e keer geluk gehad:
    [​IMG]

    Een meskant looping stopte abrupt ....ik zag een onderdeel van het vliegtuig naar beneden dwarrelen. Na een voorzichtige low pass zag ik dat er een stuk van het rudder was afgebroken.

    Een bouwfoutje , ik had beter de rib naar het langere gedeelte van triplex kunnen maken ipv balsa.

    Terug op de operatie tafel...
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Cor, wees blij dat je hem heel aan de grond heb kunnen zetten,
    anders had je een hele nieuwe moeten maken plus de eventuele schade aan je motor en de rest van je electronica !
    dus nu met triplex aan de gang .
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dit weekend het beestje weer eens van stal halen.Vliegseizoen is begonnen en eindelijk is het weer mooi weer.

    De extra staat bij m'n CNC-freesmachine , waar ik nogal wat uurtjes kan spenderen. Met nog brandstof in de tank is dat niet zo lekker.

    Nu wil ik voor op de carburateur-kelk een stop maken.
    3D kegel frezen , met een 3-4 mm silicone insmeren , zodat ik het in de kelk kan vastklemmen.

    Nu kan ik erg slecht bij de kelk om de diameter op te meten zonder de motor te moeten afschroeven.

    Kan iemand de binnendiameter onder en boven + hoogte voor me opmeten?
    het is een 3W80xi

    Thanks,
    Cor
     
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Niemand die ff een meetlatje bij zn kelk kan houden. ..... ?
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dit weekend weer met dit toestel gevlogen , de 2e vlucht ging het mis.

    Motor pieste er ineens mee uit... Zonder problemen een buitenlanding kunnen maken .... maar moest wel een t*ering eind lopen om hem op te halen. Geen schade gelukkig.

    Met het troubleshooten kwam al gauw aan het licht dat de ontsteking geen elektriciteit kreeg. De Magneetschakelaar van emcotec rook ook wat vreemd. Maar waarom? Zo'n schakelaar gaat niet zomaar ineens kapot denk ik ( Duurbelasting 5A en piekbelasting 25A)

    Op de schakelaar zit de ontsteking en de smoke pomp van Sullivan, dat gaat al een hele tijd goed, alhoewel ik de pomp niet vaak gebruikt. De eerste vlucht dit weekend had ik hem ook gebruikt, geen probleem.


    Vandaag wat verder getroubleshoot.

    -Op de smokepump rechstreeks 2S lipo aangesloten ( dus zonder de magneetschakelaar).... er gebeurd niets, de pomp draaid niet. Ik heb nog naar de instellingen gekeken op de zender , maar hij zou theoretisch moeten werken.... ben ik bijna zeker van .


    - Hoe kan ik de ontsteking controleren? (3W) zonder de motor te hoeven starten?

    Die smokepomp heeft bij elkaar misschien 10 minuten gedraaid ,en nu al om zeep ..... mooi is dat zeg ... :bad-words:
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu heb ik vrij weinig directe kennis van ontstekingen en smoke..
    1 keer smoke ingebouwd (nog niet gedraait) en 1 ontsteking in een heli gezet (die wel vliegt)
    Wel erg veel ingelezen...

    controleren van de ontsteking.. Je kunt natuurlijk door de bougie er ff uit te draaien en een slinger aan de prop te geven, kijken of hij vonkt.
    Alleen is die vonk alleen niet afdoende.. als de motor op toeren komt, moet die vonk ook sterk genoeg zijn, en dat schijnt erg moeilijk te controleren zonder draaiende motor.

    qua smokepomp, bij die van mij hebben ze geloof ik een keer of 10 in de handleiding over niet vloeistofachtige materialen in de vloeistof gehad.
    pomp werkt met tandwielen, zeer strak op elkaar. schijnbaar zou een haar al zorgen voor het klemplopen van de tandwielen.
    Dit kan een reden zijn voor het vastlopen van de rookpomp..

    motor trekt dan met opstarten ( en niet rondgaan) een zodanige stroom dat hij de switch overbelast.
    Wat dan wel raar is, is dat de switch het pas opgeeft tijdens een latere vlucht, terwijl de pomp niet wordt gebruikt.
    Misschien net het laatste dingetje afgebroken door de trilling van de motor oid

    Als dat het geval is, zou de ontsteking in theorie gewoon goed moeten zijn. logischerwijs..
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Student, Ok dank je .

    Dan ga ik gewoon proberen de motor te starten.

    Zonde van die smokepump, die filters die ertussen zitten hebben dan weinig zin :-s
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, ik snap die iig ff niet..
    je ontsteking trekt niet zoveel stroom, kan ook niet zoveel stroom trekken als deze kapot gaat.

    Het moet dus bij de smoke pomp vandaan komen, gok ik.
    Als dat inderdaad zo is, lijkt het me zeer sterk dat de ontsteking een klap heeft gehad.
    Alleen tijdelijk geen stroom.
    Maar de pomp is misschien wel grappig om even uit elkaar te halen. ben benieuwd waarom dat ding spontaan is vastgeslagen eigenlijk..
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    De magneetschakelaar die er ertussen zat is zowiezo kapot, daardoor stopte de motor ermee.

    Ik verwacht ook niet dat de ontsteking defect is ,maar het zou mooi zijn als dat op een gemakkelijke manier te testen is , nu dat de neus "uit elkaar gehaald is ",prop eraf ,spinner eraf etc.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vorige week een niet zo'n nette landing gemaakt . UIteraard op het betonnen gedeelte van de baan.
    Prop tegen het beton , en is nu van elk blad een halve centimeter korter:(

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is maar een halve centimeter en de rest van de bladen zijn op het oog niet beschadigd . Geen scheuren , niets , alleen de toppen zijn wat afgeschuurd.

    [​IMG]

    Vroeger , bij de methanol motortjes tot een 15 cc , als ze wat beschadigd waren , dan korte ik ze altijd in met de bandschuurmachine , en opnieuw balanceren.

    Deze is van Carbon , mag ik daar ook netjes de topjes weer in een ronde hoek schuren en opnieuw balanceren?

    Zo ja , hoe balanceer je een 3-blads prop?

    Thanks,
    Cor
     
  15. Jurrvi

    Jurrvi

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Weert
    Ik weet niet hoe het bij Elster propellors zit, hoe dat deze geconstrueerd zijn, maar bij een Mejzlik durf ik dat niet aan.
    Deze zijn hol van binnen en verliezen naar mijn mening de sterkte dan.
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dank je Jurrvi , het lijkt erop dat deze niet hol zijn , ze klinken niet hol en ook kan ik niet in het topje kijken wat ik eraf heb gevlogen.
    Voorlopig doe ik er nog niets aan , tenzij iemand nog wat advies heeft.

    Cor
     
  17. Jurrvi

    Jurrvi

    Lid geworden:
    10 okt 2016
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Weert
    De Mejzliks klinken ook niet hol als je er op tikt. Ook bij die props is het tipje wel massief, tot een centimeter of 2-3 schat ik, daarna worden ze hol.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    *snik*

    Mooie nieuwe wheelpants gemaakt want de oude waren gescheurd:
    Mooi geel gespoten en vanmorgen vroeg eraan geschroefd.

    Maar aan alles komt een einde, veel jaren erg veel plezier van gehad , vloog als een tierelier. Vandaag was zn laatste vlucht:

    Stall turn gemaakt , neus naar beneden..... is niet meer omhoog gekomen:
    Aan 1 kant van het hoogteroer is het schroefdraad uit de ball link getrokken. De andere helft hoogteroer had niet genoeg effect om hem weer horizontaal te krijgen.

    Maar het valt me erg tegen dat zo'n ball link "zo snel" kapot gaat. Is er een manier om dat te zekeren? Want op m'n nieuwe aanbouw ( Lavochkin) heb ik ook deze dingen in gebruik.

    Cor
     

Deel Deze Pagina