Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Ok, klinkt (op het filmpje) netjes met die 24*12 3-blads, ik zit er over te denken om ook een 3-blads te proberen, zou het veel uitmaken in geluid? (26*10/27*10 vs. 24*12 3-blads)

Grt.
 
Rollend cirkel voor het eerst gevlogen, na driekwart perfect rond en op hoogte werd ik iets te veel afgeleid door een berg beste stuurlui
Dat waren toch niet wij drietjes die elkaar net niet probeerden te raken he :oops:
 
Alexzzz zei:
Ok, klinkt (op het filmpje) netjes met die 24*12 3-blads, ik zit er over te denken om ook een 3-blads te proberen, zou het veel uitmaken in geluid? (26*10/27*10 vs. 24*12 3-blads)

Grt.

Geen idee nooit 2 blad gevlogen dus ik kan op mijn kisten niet over oordelen.. Bij een maat wel gezien dat hij 2 blad voor 3D en 3 blad voor figuren gebruikte. De 2 blad maakte beduidend meer lawaai, maar getallen heb ik helaas niet. et wel bekende gevoel... :(

Maar let op. Andere prop betekend kist opnieuw afstellen. Dus wisselen van prop is eigenlijk geen goed idee, daarom kies ik gelijk in eerste instanite voor een 3-blad.. Het vermogen dat de 2 blad extra zou kunnen leveren heb ik niet nodig en ik vind een laag geluidsniveau belangrijk.

Grz

mark
 
@Mark

Een klein beetje :offtopic:
Maar daaruit bleek wel dat ook dat weer heel gemakkelijk ging want dat was zo'n beetje de eerste keer sinds 2 jaar. Met de Wigens had ik er veel meer moeite mee..

Wat was zoveel makkelijker bij deze kist en moeilijker bij de Wigens?
 
Een rollende cirkel :P

Zie paar postings terug ;-)
Rollend cirkel voor het eerst gevlogen, na driekwart perfect rond en op hoogte werd ik iets te veel afgeleid door een berg beste stuurlui Toen was ik de weg kwijt. Maar daaruit bleek wel dat ook dat weer heel gemakkelijk ging want dat was zo'n beetje de eerste keer sinds 2 jaar. Met de Wigens had ik er veel meer moeite mee.. Nu ging hij lekker, wat zo'n piloot.... eehhh kist al niet uit kan maken..
 
Ok, zo kan je het inderdaad ook lezen :lol:
Ik dacht dat hij de weg kwijt was en het herstel met deze kist makkelijker was dan met de andere.
 
Wat was zoveel makkelijker bij deze kist en moeilijker bij de Wigens?

Nou ik vindt het niet eens echt off topic dan wel het is altijd weer een interesante discussie.. Het simpele antwoord... De Extra is vele malen neutraler.

En wat houdt dat dan in..
Een neutraal toestel heeft heen koppeling (coupling) tussen de verschillende roeren. Oftewel, als ik richtingsroer geef dan heeft dit geen invloed op rol of hoogte. En dat natuurlijk over alle roeren en richtingen gezien.
Cupling is heel normaal gedrag. Het is verschrikkelijk moeilijk en veel werk om een toestel te bouwen dat perfect neutraal is. Dit zit namelijk niet alleen in het basisontwerp maar de mate van coupling wordt ook bepaald door zwaartepunt, vliegsnelheid, vlieggewicht etc. Je kunt dus twee toestellen van exact hetzelfde ontwerp bouwen die een ander gedrag hebben, door b.v. een andere motor en of prop, ander gewicht etc.

Nou had mijn Wigens (maar ik was niet alleen) de vervelende eigenschap dan hij bij het geven van richting sterk naar beneden dook. Zeker als ik grote uitslagen nodig had. Ook rolde hij in tegengestelde richting. Dit kan dus aan de afstelling van de kist liggen maar ik vermoed dat het ook deels in het basisontwerp zat aangezien ik zeker niet de enige was met dit verschijnsel. Dus wat gebeurde er in een rollend cirkel... Tijdens het rollen wisselde de rolsnelheid met het geven van richtingsroer, ook de manier waarop je met hoog/laag corrigeerde moest je continue bijregelen als je met je richting aan de slag ging voor correcties.. Om te beginnen heb je nog al wat te doen in een rollend cirkel, maar de correcties vanwege de coupling kwamen daar nog bovenop.

Dit heb ik met de Extra nog niet meegemaakt. Dus vanzelfsprekend wordt het hierdoor gemakkelijker dit soort figuren te vliegen.

Extra info omtrend coupling:

Roll - Rudder coupling:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11424

Rudder - pitch coupling
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3957
 
Afgelopen zondag deze kist in actie gezien in Odoorn.

Blijft een indrukwekkend apparaat, hoe vaak je hem ook ziet vliegen.

extramark1.jpg


extramark2.jpg


Was erg leuk om een middagje bij de OLC rond te kijken!
 
Back
Top