Bouwverslag Extra-Fun 2 Meter onder 4,5 kg

Gaat het lukken onder 4,5 kg ?

• Total voters
    371
niels steigenga zei:
Dan blijft er nog maar 500 g over voor de rest :oops:

gr,

niels

Rekenmaschine kapot Niels :oops: of heb je dat uit je hooft uitgerekent

4500-(2373+1240)=887 gram

Daar bij komen nog de ingespaarde grammen. :wink:

Komt wel gut Niels.

Mvg Johan

Maar je beloofde ons dat het met volle tank zou zijn he :wink:

Grt.

Alexzzz zei:
Maar je beloofde ons dat het met volle tank zou zijn he :wink:

Grt.

Waar staat dat dan? :wink: Let op! Dan stopt hij er een 50ml tankje in :wink:

Ik vraag me trouwens af hoeveel al die gaten nu eigenlijk schelen? Zou het voldoende zijn om de rest als folie, servo's etc. op te vangen?

Vlieggewicht is met volle tank en volle akku´s :rolling:

Komt een 250ml kavan tank in met rode dop.
Gut voor 20 min. vliegen.

Niels, alleen die gaten is niet genoeg(+-100gram), maar het helpt wel. :wink:

ondertussen is de poll ook 50=50

Gaan toch meer denken dat het lukt.

Mvg Johan

plotterwelt zei:

Ik nog steeds niet :lol: Een superlichte Sebart Funtana (2x2m) met 160FX en lipo voor besturing is met lege tank ook al dik 4,5kg, maar we gaan het zien :D (niet stiekem smokkelen met wegen he, dat is valsspelen :wink: )

Grt.

Alexzzz zei:
plotterwelt zei:

Ik nog steeds niet :lol: Een superlichte Sebart Funtana (2x2m) met 160FX en lipo voor besturing is met lege tank ook al dik 4,5kg, maar we gaan het zien :D (niet stiekem smokkelen met wegen he, dat is valsspelen :wink: )

Grt.

Als hij klaar is mag je hem komen wegen Alexzzz. :yes:

Morgen even naar Dennis.

Moet toch een paar dingen hebben om van de week verder te kunnen. :banana:

Mvg Johan

als ik het goed onthouden heb uit de scheikundeles weegt 250 ml methanol ongeveer 230 gram... inclusief tankje dus ongeveer 260-270 gram met alles erop en eraan... als ik het goed gerekend heb dan... :oops:

Danny Mulders zei:
als ik het goed onthouden heb uit de scheikundeles weegt 250 ml methanol ongeveer 230 gram... inclusief tankje dus ongeveer 260-270 gram met alles erop en eraan... als ik het goed gerekend heb dan... :oops:

Hallo danny , wat wil je daar mee zeggen. :?:

De ZG-20 is een Benziner :hammer:

Mvg Johan

Ik heb op 'gaat lukken' gestemd. Ik geloof er heilig in dat mensen die iets echt willen, dat ook echt kunnen, mits het niet al _te_ onrealistisch is.

Dan ga je kijken.. 2m kist, vliegklaar met volle tank 4,5 kg. Dat gegeven an sich is gewoon mogelijk.

Alleen die motorkeuze.. wat een brok metaal ga je meeslepen..

Voor de rest kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat dunne CA toch echt veel (relatief gesproken dan) lichter zou zijn geweest. Al die lijmrupsen die je op de foto ziet, voegen niets toe. Het gaat om de lijm die tussen de te verlijmen delen zit.

Of dat voor de hele kist uitmaakt, betwijfel ik.. dan win je 10 gram aan lijm ofzo.. die 10 gram zal je niet gaan nekken. Wel als je dat 10 keer doet natuurlijk, maar daar ziet het niet naar uit.

Kun je met flink schuren niet nog heel veel winnen? Bv. die laag piepschuim onder de ronding; daar kun je best stukken uithalen. De beplanking terugschuren tot de helft zou ook al aardig wat schelen.

Ik had denk ik ook meer geexperimenteerd met andere materialen, die hoofdliggers zien er bv. erg massief en zwaar uit.

Maar ja, ik heb geen 20 jaar bouwervaring.. dus moet ook nog experimenteren ;)

Wat betreft het landingsgestel; waarom maak je het niet zelf?

http://www.xs4all.nl/~wever/landingsgestel.htm

Hallo Hezik

CA bij zulke verlijmingen is te weinig. :oops:
Met de bruislijm heb ik zeer goede ervaring.
Oa een 4 meter Piper daar mee gelijmt die een 120ccm boxer heeft en geen lijmnaden die los gaan.

Holz gaat schuren brengt niet veel besparing en je moet wel aan de krachten denken die er bij een 2 m kist zijn.

De hooftliggers in de vleugel zou ik de volgende keer ook anders maken maar dit is een Fräspaket van een beginnende firma dat ik niet teveel wou veranderen. :lol:

Voor dat landingsgestel ga ik morgen bij hobbyin kijken.
Anders krijgt Mugen mrx-3 een pb :wink:
Om zelf een te maken moet je wel weer de spullen er voor hebben.

Mvg Johan

plotterwelt zei:
CA bij zulke verlijmingen is te weinig. :oops:

Voor zover ik weet is de lijmverbinding van dunne CA, mits juist toegepast, sterker dan het omringende materiaal. Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

Holz gaat schuren brengt niet veel besparing en je moet wel aan de krachten denken die er bij een 2 m kist zijn.

De besparing heb je wel gelijk in denk ik, maar ja, als je het uiterste wilt.. Qua krachten denk ik dat het wel mee zal vallen, door de folie die er omheen komt.

De hooftliggers in de vleugel zou ik de volgende keer ook anders maken maar dit is een Fräspaket van een beginnende firma dat ik niet teveel wou veranderen. :lol:

En hoeveel gaten heb je inmiddels al in de romp geboord? :P

Om zelf een te maken moet je wel weer de spullen er voor hebben.

Geheel waar.. potje epoxy hier, glasweefsel daar, hout voor mal, enzovoort.. zijn de heerlijke verborgen kosten. Voor eenmalig misschien te duur inderdaad.

Gewoon zelf maken joh, is nog wel leuk werk ook :lol: (materiaalkosten zul je ook betalen als je een ander het laat doen)

Zo deden we het voor mijn 10kg wegende 3D kist;

HPIM2213.JPG

HPIM2215.JPG

HPIM2216.JPG

HPIM2218.JPG

HPIM2219.JPG

HPIM2221.JPG

Grt.

hezik zei:
Dan ga je kijken.. 2m kist, vliegklaar met volle tank 4,5 kg. Dat gegeven an sich is gewoon mogelijk.
Meeste f3A kisten wegen meer dan 4500gr en dat is dan met een lege tank.

1e hoofdwet uit de vliegtuigmodelbouw:
Het totale gewicht wordt nooit minder dan de som der delen.

@hans. Ja maar als je op elk deel nu bespaard dan wordt de som der besparingen de moeite waard ;)

Alexzzz zei:
plotterwelt zei:
Dus moet ik even naar een uit gfk of carbon zoeken of weet iemand een winkel in nederland die ze heeft (Hobbyin ?)

Je zou eens kunnen vragen voor de cfk poten van een X-tra 2000 bij hobbyin, die zijn niet zo zwaar (maar ik ga ze niet losschroeven om te wegen :lol: )

Grt.

Dat was een goede tip Alexzzz.

Vandaag effe geweest bij Hobbyinn.
pict0008ju1.jpg

Gespaart aan gewicht hierdoor zo´n 115 gram

En zelf maken zal ook niet meevallen om hem zo mooi en licht te krijgen , en of het goedkoper zou worden. :?:

Gelijk ook de Folie mee genomen en een paar servo´s.

Mvg Johan

Back