Bouwverslag Extra-Fun 2 Meter onder 4,5 kg

Gaat het lukken onder 4,5 kg ?

• Total voters
    371
Er zit ook nog verschil in gewicht per kleur wist je dat?
Ik dacht dat wit het zwaarst is.
Of gebruik je geen oracover?

nee ook wit en rood verschillen van gewicht.
Ik heb wel eens een lijstje gezien waar alle gewichten opstonden

Dat kan best, de ene kleur voelt soms ook stugger aan. Zit er ook nog weer verschil tussen de verschillende transparanten?

Bertus zei:
Er zit ook nog verschil in gewicht per kleur wist je dat?
Ik dacht dat wit het zwaarst is.
Of gebruik je geen oracover?

Ik neem alleen oracover.
Wit is met 89 gram een van de zwaardere.
Alle kleuren zijn ook verschillend in gewicht.

Transparent is 36 gram maar ook niet zo sterk als de anderen.

Je hebt nog zwaardere, Ik gebruik veel Fluor.Rot (nr 21) die weegt 103 gram.

Op de Extrafun komt royal blau.

Past het beste bij het Red-Bull design.

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Transparent is 36 gram maar ook niet zo sterk als de anderen.

Klopt, is heel erg kwetsbaar, ik gebruik het niet meer om die reden. Wat mij betreft is het alleen goed voor parkflyers of andere kleine electrotoestelletjes...

Grt.

Ik zou zeker voor de meest lichte variant gaan, zeker als je hem onder de 4,5kg wilt houden. Bij 8 meter benodigde folie, bespaar je dan bijna een halve kilo gewicht. Lijkt me aanzienlijk! Sowieso, al bespaar je 250 gram, lijkt me de moeite waard.

Jorrit zei:
Ik zou zeker voor de meest lichte variant gaan, zeker als je hem onder de 4,5kg wilt houden. Bij 8 meter benodigde folie, bespaar je dan bijna een halve kilo gewicht. Lijkt me aanzienlijk! Sowieso, al bespaar je 250 gram, lijkt me de moeite waard.

Dat is wel een beetje hoog geschat Jorrit :lol:

Voor het model heb ik 6 lopende meter nodig .
Mijn kleur weegt 89 gram , zou als ik alles op zou maken:

(89-36) x (6x0,6)= 190,8 gram zwaarder als met transparent. (die ik niet wil)

Ik denk dat het zo´n 160 gram zou zijn en dat spaar ik ergens anders weer in. :wink:

Mvg Johan

Ik gooide het verschil gewoon even in de groep, want tot voor kort wist ik dat niet.
Wel van het transparante maar niet van het kleur verschil dus.

Bij nader inzien denk ik niet dat het je gaat lukken. 4.5 kilo is een scherpe grens voor dit toestel, haal ik uit alle reacties, en je 'gaat' er niet echt voor.

160 gram is gewoon fucking veel besparing; noem 1 ding (afgezien van de motorkeuze) in dat toestel waar je nog meer 160 gram mee kunt besparen, dat red je waarschijnlijk nog niet met al die gaten die je overal in geboord hebt.

Ze zijn bij ons op de club nogal 'van het gewicht' en als er 1 ding is wat ik geleerd en bewezen heb gezien het afgelopen jaar, is dat als je licht wilt bouwen, dat je bij alles wat je bouwt/toevoegt moet denken hoe en of het lichter kan. Al is het maar 1 gram, als je consequent van elk onderdeel 1 gram afhaalt, scheelt dat uiteindelijk best veel.

@Hans: vraag eens aan Fred wat zijn Alliance weegt.. die gaat vliegklaar met volle tank niet boven de 4,5kg uitkomen, mogelijk zelfs niet boven de 4kg...

Geen oralight? Dan haal je het nooooooit. Misschien minder mooi waar waarom denk je dat elke andere lichte fun kist doorzichtig is???? Sterkte is geen probleem tenzij je er een 100cc in gooit.......

Tadango zei:
Sterkte is geen probleem tenzij je er een 100cc in gooit.......

Waar ik voornamelijk tegenaan liep, was dat er bij het minste of geringste grote beschadigingen in de folie kwamen, voor het vliegen maakt het in principe weinig uit, tenzij er echt een enorme afstand tussen de ribben zit, dan is de folie niet sterk genoeg en wordt de boel snel ingedrukt tijdens het vliegen door de zwakte van de folie...

Grt.

je kan normale oracover inderdaad iets beter indeuken voordat het scheurt, klopt, maar ik heb nog geen 3d fun lichtgewicht kist gezien die rekening hield met transport in zijn constructie :) Hij moest toch onder de 4,5kg? Dan moet je vooral beginnen te zeuren over kwestbaarheid.... moet je de vleugel ook maar indekken en met een glasmat behandelen ;)

Even serieus. Oralight is sterk zat zoalang het goed gebruikt wordt. Het scheelt zeker een hoop in gewicht en als dat nu wordt genegeerd dan is dit hele project onzin geworden. En lelijk? alsof je met en fun kist een schoonheidsprijs wilt winnen........

Alexzzz zei:
Tadango zei:
Hij moest toch onder de 4,5kg?

Dat is een ander verhaal inderdaad :D Maar dat gaat ie never-nooit niet redden, let op mijn woorden...Grt.

Hoef je niet klein te schrijven Alexzzz.

Kan iedereen zonder bril schlecht lesen. :rolling:

En het is echt niet de bedoelen een lelijk , schlecht vliegend geval van 2m te maken onder 4,5kg.

Het word gewoon een waar je U tegen zegt. :banana:

Mvg Johan

Ik ga gewoon verder met de Extra.

Begin al bijna met de afwerking.
pict0009hq3.jpg

pict0010do4.jpg

We krijgen ook nog veel schuur werk , ook door de 50 :!: extra gaten.
pict0011ip0.jpg

Hij zal eind volgende week wel ruwbouw klaar zijn.

Volgende week ga ik op familie bezoek (van mijn vrouw)in Duitsland en dan ga ik effe langs toni :banana:

Mvg Johan

Ik dacht dat ik snel kon bouwen, jij kan er ook aardig wat van :lol:

Grt.

Nog even wat gaten in de stabilo en zijvin geboort.

Dan even gepast of het past, konclusie, het past.
pict0015ik5.jpg

Zo gaat het er ongeveer uitzien.
pict0016kt4.jpg

Stabilo word eerst in de folie gezet voor montage

Mvg Johan

je klapt er wel op qua bouwsnelheid zeg ! :D

weinig hout is ook weinig schuren ;)

weer een voordeel.

over de oracover light zou ik me geen zorgen maken, de kist is toch danig fragiel dalijk dat bij een mishab toch schade is :D

Gerard_nl zei:
je klapt er wel op qua bouwsnelheid zeg ! :D

weinig hout is ook weinig schuren ;)

weer een voordeel.

over de oracover light zou ik me geen zorgen maken, de kist is toch danig fragiel dalijk dat bij een mishab toch schade is :D

ja Gerard in moment heb Ik tijd te bouwen.

Elk gat moet wel afgerond en geschuurt worden aan 2 kanten :oops:

Dat model word sterker als je denkt , niet het gewicht bepaalt de sterkte maar de bouwwijze. :wink:

En wat het vliegen angaat , ik heb daar ook geen probleem mee , al 10 tallen vreemde modellen ingevlogen waar je nooit van weet hoe ze vliegen.

Bij deze weet ik het al hoe hij zal vliegen. :banana:

Mvg Johan

Back