Bouwverslag Extra-Fun 2 Meter onder 4,5 kg

Gaat het lukken onder 4,5 kg ?

• Total voters
    371
Even kijken:

ruwbouw kist 2194 gram
motor 1240 gram
folie (6mtr 89 gram) 543 gram
servo's (15 gram gas, 30 gram vleugel, 50 gram rest): 175 gram
accu: 4 cells NiCD Sub-C ~1000 mAh: 180 gram
tank + slangen etc: 50 gram
landingsgestel + wielen + assen: 130 gram
ontvanger: 30 gram

Dan kom ik in totaal uit op 4542. Ik heb dan nog totaal geen rekening gehouden met 'al het andere' wat er nog in/op komt, dus bv. alles wat ruwbouw er nog niet is maar in het afgebouwde product wel, vleugelbouten, stuurstangen, enzovoort.

Voorlopige conclusie is dus dat je het begin-uitgangspunt (4,5 kg met volle tank) echt never nooit niet gaat halen. 4,5 kg met lege tank vliegklaar misschien, maar erg onwaarschijnlijk.

Misschien een nieuwe poll starten.. 'hoe zwaar wordt deze kist uiteindelijk'. Ik zet mijn geld in op 4800 gram.

Maar goed, allemaal erg negatief, dat komt door je eigen uitgangspunt, want het ziet er allemaal wel erg goed uit hoor.. en hoe zwaar hij ook wordt uiteindelijk, je hebt er toch al behoorlijk veel aan gedaan om 'm lichter te krijgen, dus belachelijk zwaar zal hij nooit zijn.

Theo Coenen zei:
Als ik het gewicht van de motor en de ruwbouw tesamen bekijk dan blijft er nog ruim 1 kilo over voordat hij die 4,5 kilo haalt.

Bij het huidige ruwbouw gewicht en motor gewicht komt nog eens pak hem beet 200 gram voor de bespanning, 250 gram voor de tank brandstof, 4x 50 gram voor de stuur servo's, 1x 9 gram voor de gasservo, 20 gram voor de ontvanger 5 gram voor de schakelaar, ontvanger accu 50 gram, accu voor de onsteking 50 gram, dan blijft er nog een kleine 250 gram over voor de post onvoorzien.

Je zit helemaal niet schlecht Theo. :lol:

Servo´s 6 x 29 gram (ook 2 op hoogte)

Ontvanger lipo+ 6v regelaar 55 gram

Ontsteking lipo is al bij het gewicht van de motor :wink:

Alu assen + wielen 30 gr

Bespanning is wel iets meer ,tippe tegen de 300 gr + 50 gr voor het Redbull Design

Speelruimte blijft het zelfde.

Mvg Johan

Hezik , er gaat geen halfe kilo aan folie op. :oops:

Gewicht folie is per vierkante meter.

6 meter gehaalt is 3,6 m² :wink:

Als ik daar 90% van gebruik (das veel) zit ik op 288 gram.

Jou akku is 125 gr te zwaar.

Landingsgestel is al bij de ruwbouw drin.

Mvg Johan

Ps. doe maar niet wedden , ga je verliezen , zonde van het geld. :lol:

Neem op het gas een 9 grams servo, scheelt je weer 20 gram.

Wielen kan lichter, als je wilt. Alu assen heb ik toevallig van het weekend gezien, hele dunne, misschien 3mm op een 2m F3A wedstrijdkist. Werkten goed, wat de eigenaar verrasste. Die had verwacht dat ze bij de 1e landing zouden breken.

Wieltjes, als je van die dunne alu velgjes neemt met schuim wieltjes kun je op de wielen ook wel iets van 15 gram besparen nog.

Wat betreft folie; helder, het leek mij ook al veel ;)

HEZIK SCHREEF Neem op het gas een 9 grams servo, scheelt je weer 20 gram.

Zeker op de gasbediening géén 9 grams servo plaatsen!

Dit MOET een sterker type zijn , omwille van de betrouwbaarheid...
Je zit in een toestel wat onderhevig is aan trillingen, en je kan je niet veroorloven dat door te besparen op de gasservo uw toestel zou kunnen crashen bij niet meer functioneren van de gasservo :idea:

Ik ben het niet met je eens. Een toestel trilt inderdaad. Dan gaan we kijken naar de samenbouwing van gashevel aan carb, stuurstang en gasservo. In die constructie heeft de stuurstang aan motorzijde vrije beweging. Als daar dus iets gaat trillen, zal het het kuken zijn. (als een benzine iets dergelijks heeft) Dat verandert niet als je er een zwaardere servo op gaat zetten.

Ik neem daarbij aan dat het jou bij trillingen gaat om 'klappen' op de servo arm; ik zie namelijk geen enkele reden waarom een 9 grams servo meer of minder bestand zou zijn tegen andere trillingen dan bv. een 29 grams servo.

Als je als voorbeeld even een Hitec HS-51 pakt, die kan al 1.1kg aan kracht kwijt. Als de gashevel aan je carb zoveel kracht nodig heeft, is er al iets mis.

Hoe dan ook; Johan geeft aan overal servo's van 29 gram op te zetten. Dat lijkt mij vooral voor het richtingsroer erg krap, maar we weten dan ook niet over welke servo's hij het heeft.

Hoe je het ook wend of keert, het lijkt mij overkill om op gas dezelfde servo te zetten als bv. op het richtingsroer. Dat, of je hebt een veel te zwakke servo op je richtingsroer..

Als laatste.. stel ik zou morgen moeten gaan vliegen en er MOET 1 servo tijdens het vliegen kapot gaan en ik mag dat van te voren kiezen.. dan zou ik voor de gasservo kiezen, daar hoef ik nog geen seconde over na te denken.

Alle servo´s worden de Hitec HS 225 BB.

4,5 kg kracht bij 6V is wel genoeg.

Neem nooit lichte servo´s voor gas.
De veer van de walbro word strakker gezet en dat moet hij wel af kunnen (altijd tegendruk.)

Mvg Johan

Nou je zult er in elk geval gas mee kunnen geven, denk ik.. maar is 4.5kg voor het rudder voor een 4800 gram wegende Extra (:P) niet wat weinig? Oprechte vraag, geen kritiek of betweterigheid..

Bij benziner word het gas bij mij altijd met een snoer verbonden , de veer van de gasklep trekt de gasklep weer dicht als het servo kapot gaat of geen stroom meer krijgt.

Als servo voor richting moet het genoeg zijn. :wink:

Ben geen 3D wedstrijd vlieger.

En voor een 4,5 kg kist in ieder geval. :yes:

Mvg Johan

knife-edge zei:
Zeker op de gasbediening géén 9 grams servo plaatsen!

Daar heb je compleet gelijk in, ik weet wel dat Henri ontzettend veel ervaring heeft met 7,5cc motoren, dit is andere koek :!:
Ik heb zelf al eens een 9 grams servo stuk gehad door trillingen (als gasservo).

Grt.

Ook op methanoler is een 9 gr servo te licht. :oops:

Bij mij alleen op Depron modellen met E-Motor.

De ES-05 van conrad doet het goed in de 125cm klasse. :wink:

Mvg Johan

Ik heb het zelf wel eens op een 2.5cc gedaan, dit ging wel goed (in ieder geval 30 vluchten) maar ik heb het nooit helemaal vertrouwd :oops: Als je gewicht wilt besparen is bijvoorbeeld de Hitec 85MG een goede, heb ik ook in mijn Cap 232 zitten (3W60cc).

Grt.

Vandaag een echte Snij/Vijl en Schuur dag.
pict0035sj2.jpg

Ook de plaatjes voor de servo´s aangepast.
pict0037bs1.jpg

Duurt nog even voor alles klaar geschuurt is.
pict0036wm0.jpg

Dan kunnen we beginnen met de scharnier inbouw.

Mvg Johan

Alexzzz zei:
Daar heb je compleet gelijk in, ik weet wel dat Henri ontzettend veel ervaring heeft met 7,5cc motoren, dit is andere koek :!:
Ik heb zelf al eens een 9 grams servo stuk gehad door trillingen (als gasservo).

Pff, Alexxxz, beetje neerbuigend.. op m'n Derwisj staat echt geen 7,5cc hoor en op de club wordt ook niet louter met 7,5cc gevlogen. Jullie zeggen dat het niet kan, maar hebben het nog nooit geprobeerd. Lijkt mij dus dat jullie ook geen ervaringsuitspraken kunnen doen in deze.

Voor de rest is het niet zo belangrijk allemaal. Die 20 gram zal Johan de kop niet kosten. Het wordt een hele mooie, 4800 gram wegende, kist ;)

Het gaat plotterwelt zeker en vast lukken!!!
Ik heb er alle vertrouwen in!
Je filmt je maiden toch wel?

Succes!!!!!

mvg,Gor

hezik zei:
Pff, Alexxxz, beetje neerbuigend.. op m'n Derwisj staat echt geen 7,5cc hoor en op de club wordt ook niet louter met 7,5cc gevlogen.

Niet neerbuigend bedoeld hoor :wink:

hezik zei:
Lijkt mij dus dat jullie ook geen ervaringsuitspraken kunnen doen in deze.

Dus wel, staat ook in mijn post :wink: Tandwielen waren binnen de kortste keer gesloopt door de trillingen...

Grt.

even een vraagje eigenlijk...

in hoeverre zal je het gewicht wat je bespaard met het gebruik van lichtere servo's bij een toestel als dit terugvinden in de vliegeigenschappen?

er zal pak hem beet 30 tot 50 gram bespaard worden, hoe verhoud dit zich tot precies dezelfde kist met zwaardere servo's, en is het ook daadwerkelijk een meetbaar resultaat?

Back