Bouwverslag "Faimount Alpine" van Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Edwin Zuijdwijk
  • Startdatum Startdatum
hallo Edwin

Heb ik even niet gelezen sorry ,maar staan de schroefassen in het model van billing boats dan parallel met de kiel ?

desa

Hallo Desa,

Ja de schroefassen staan idd parallel met de kielbalk.
Maar ik begrijp van jouw dat dat bij origineel niet zo is?
Heb je misschien foto?

Mvg Edwin.

Dag Edwin. Vergeet niet je de kielbalk aan het einden half rond te maken. Je schiet lekker op. Grt Rob.

Hee Rob,

Dat zag ik idd ook op jouw foto's, maar kan het niet op de tekening terug vinden.

Mvg Edwin.

Hallo Edwin

Foto's van het origineel staan op internet bij sommige pagina's staan er wat tekeningen bij van dwars en dek door sneden

Inderdaad kan je goed zien op het GA plan op de site van Fairmount dat de assen niet parallel aan de kielbalk lopen, ze staan achter duidelijk iets verder van de balk af, ook staan de tunnels iets schuin naar buiten gedraait....verder valt mij op dat het roer bij het pakket ook niet erg gelijkend is.....

Gr,

Tom

schroefassen

Hoi Edwin,
Bij hopperzuigers staan vaak de schroefassen ook niet parallel met de kielbalk alleen lopen ze daar naar binnen, dit om de sleepkopkrachten beter op te vangen. Hier zal het wel zijn om beter te kunnen corrigeren tijdens de sleep. Ik zou, als ik jou was, er maar niet wakker van liggen, geen hond die het ziet op zo'n schaal.
grt
Hawser

Ik moet jullie idd gelijk geven. Op de spec's tekening is idd goed te zien dat ze wat naar buiten staan. Jammer dat het bij het model niet zo is, so be it.....

Mvg Edwin.

Hallo David,

Het stukje wat je ziet wat grijs is, staat in de filler/grondverf. Op deze plek komt de straalbuis, ik heb dit al strak gemaakt, omdat wanneer de straalbuis erop zit, je er niet meer goed bij komt om strak te maken.
Of de romp al waterdicht is durf ik nog niet te zeggen(ben er nog erg druk mee), maar het hout wordt behandeld met G4, meerdere lagen, van binnen en van buiten. Dat wordt opgeschuurd, daar waar nodig geplamuurd en strak getrokken, dan de filler erover voor de kleine oneffenheden. De kiertjes bij boegschroef/roerkoning/straalbuis/schroefas enz... wordt met Stabilit Express afgedicht.... En hopelijk is tie dan waterdicht...
Geef me anders je e-mail adres, dan kan ik wat makkelijker foto's mailen.

Mvg Edwin.

Hoi Edwin,

Heb eindelijk de missende onderdelen binnen, kan dus weer aan de bak.
Zou je mij ook wat meer foto´s willen sturen als het niet te veel moeite is.
robertblom1@hotmail.com
Nog een vraagje, kan je G4 spuiten of verf je alles?

Mvg,

Robert

Edwin,

Meer moet je er ook niet van vinden, in de vaareigenschappen van het model ga je het verschil echt niet merken, enne 1 meter van de kant en je ziet er niets meer van :D:D

Gr,

Tom Boere

Fairmount in schaal 1:50

Heren,

op verzoek van de bouwer BK uit F, plaats ik deze foto's....hetzelfde model alleen een iets andere schaal, nl 1:50.

de "schuin" naar buiten geplaatste schroefassen en tunnels
DSC_0285.jpg

motoren staan dus ook schuin om in lijn met de koppeling uit te komen
DSC_0243.jpg

ietsjes groter dan 1:75
DSC_0001.jpg

TB

Naar buiten........fluiten

Dit is wel erg erg naar buiten!, dat kost weer brandstof want hoe staan dan de roeren?
grt
Hawser

Dag Meneer Hawser

Ze staan toch wel goed volgen de tekeningen 1.75 graden op 400mm schroefassen
De roeren staan ook in lijn.

Als je dat niet doet. dus recht achter gaat zetten dan heb je de schroef water tegen de binnen zijde van de roer te duwen dat lijk mij dan veel brandstof velies

MVGR Bert kroes

Laatst bewerkt:
Hoi Tom,

Is idd een stukkie groter, cool...
Die roosters voor de schroefassen is zeker voor de wateraanzuiging???
Heb je voor mij wat concrete maten, aangezien ik de blusmonitoren wil laten werken, moet ik deze er ook in maken natuurlijk.

Hallo Robert,

G4 kan je verdunnen, en dan zou het in een verfspuit kunnen. Ik zelf verf alles met kwast en/of roller. Kleine onderdelen met kwast, grote vlakken (romp) met roller.
Kwasten en rollers kun je niet bewaren daar de g4 kei hard wordt.

Mvg Edwin.

Hoi Edwin
Die foto's wat tom laat zien van die boot is van mij ik heb Tom gevraagt als hij voor mij
De foto's op de form wil zetten
De roosters die heb ik uit stuk pvc gefreest een is voor de fifi en de andere voor anker en koelwater

MVGR Bert kroes

Laatst bewerkt:
Goede morgen heren

Ik ben sinds enige tijd ook de bezitter van een fairmount alpine. De mijne zit wegens tijdsgebrek nog steeds mooi in de doos. Ben echter reeds vanalles aan het bedenken, zoals de werkende hekschroef, hiervoor zal een proefje ondernomen worden met een raboesch van dia 25 mm. Zou iemand die al verder staat met de bouw mij de juiste hoogte van bodem kielbalk tot de onderkant achterdek kunnen bezorgen, kwestie om te weten of de schroef hier past in de hoogte (motor).

Dank bij vooorbaat en aan allen veel succes met het bouwen.

Mvg/Koen

Goede morgen heren

Ik ben sinds enige tijd ook de bezitter van een fairmount alpine. De mijne zit wegens tijdsgebrek nog steeds mooi in de doos. Ben echter reeds vanalles aan het bedenken, zoals de werkende hekschroef, hiervoor zal een proefje ondernomen worden met een raboesch van dia 25 mm. Zou iemand die al verder staat met de bouw mij de juiste hoogte van bodem kielbalk tot de onderkant achterdek kunnen bezorgen, kwestie om te weten of de schroef hier past in de hoogte (motor).

Dank bij vooorbaat en aan allen veel succes met het bouwen.

Mvg/Koen

Hallo Koen,

De hoogte waar je om vroeg bedraagt 36mm, de dikte van de kielbalk bedraagt 24mm. Ik denk dat het op deze schaal onbegonnen werk is, daar je de sterkte van de balk totaal weghaalt als je een hekschroef inbouwd. En of het daadwerkelijk een meerwaarde heeft, betwijfel ik.

Maar als je het voor elkaar krijgt.... Laat het ons weten.

Mvg Edwin.

Foto's

Hallo edwin,

Ik zat op de site: modelbouwschuur.nl en toen kwam ik uw boot tegen:confused:
welkom

Dat is geloof ik een foto hier van't forum???

Gr. David

Back