Bouwverslag FAIRPLAY-33 in Lego.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Konajra, 8 jul 2012.

  1. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Even voor de duidelijkheid: De Polarcus Alima heb ik niet gebouwd. die is van een Engelsman. Ik had ook een Ulstein x-bow op mijn lijstje staan om te ooit nog eens bouwen in Lego maar die kan ik er dus vanaf halen. Die van hierboven is simpelweg niet te overtreffen:D. Dan maar een schip van de firma STX-OSV. Maar dat is allemaal toekomst muziek.

    Voor wat betreft de schroeven. in het model voor Duitsland komen natuurlijk Lego schroeven, maar ik denk dat het eventuele RC model niet er niet mee vooruit komt. Daar zullen wel messing exemplaren onder moeten.
     
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Je behandelt zeker wel eerst je lego stenen met epoxy en een glasmatje voor dat je gaat varen?? Hoe krijg je et anders waterdicht?

    Voor de rest volg ik het!;)
     
  3. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    heeft hij al op geantwoord:rolleyes:
     
  4. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Zo, ik heb het ontwerpen van de FAIRPLAY-33 achter de rug.

    zo komt het schip er uit te zien als hij straks gebouwd gaat worden:

    [​IMG]
    FAIRPLAY-33 ldraw finished 2 by Konajra, on Flickr

    [​IMG]
    FAIRPLAY-33 ldraw finished 1 by Konajra, on Flickr

    De lijst met alle gebruikte stenen plus een voorraad extra stenen voor het geval ik ergens een fout heb gemaakt zijn verstuurd. Totaal komt er straks ruim 25 Kg aan lego stenen binnen. En dan is het vervolgens bouwen.

    Dus wordt vervolgd.... (zal wel een kleine twee maanden duren voordat de stenen er zijn)
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kriebels, wat een ding...!
    Ik ben echt ongelofelijk nieuwsgierig naar het bouwen, straks.
     
  6. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Super leuk project zeg. Ben benieuwd hoe het gaat worden.
    Kunnen we ook meegenieten van je andere modellen als tussendoortje?
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kan je bij lego gewoon exact aan stenen bestellen wat je nodig hebt? Mooi systeem :) Of geldt dat alleen voor bepaalde hoeveelheden of personen?
     
  8. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Je kunt bij Lego (lego-direct) per internet of telefoon uit een beperkt assortiment bestellen. Verder kun op BrickLink - Unofficial LEGO® Marketplace (een soort Ebay voor legoblokjes) steentjes bestellen bij particulieren, wereldwijd.

    Dat zijn dan gebruikte of nieuwe stenen. Net wat de aanbieder voorradig heeft.
     
  9. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Wat ontzettend gaaf!

    Ik ga hier ook eens mee aan de slag!

    Heb thuis de Willem-B en Jannie-B staan, deze heb ik gebouwd toen ik 11 en 13 jaar oud was...

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us
     
  10. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Vanuit hier is het toch allemaal begonnen (en dus doorgezet)

    Ik vind dit echt super, bij deze heb je ook mijn aandacht hiervoor.

    Ben erg benieuwd
     
  11. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Zo, na vakantie en wat heen en weer mailen met de opdrachtgever van de FAIRPLAY-33 is het volgende duidelijk geworden:

    Ik mag een eigen versie van de FAIRPLAY-33 bouwen alleen hebben ze liever niet dat ik er een exacte kopie van bouw. Wel mag ik het schip in een andere kleur bouwen en daarvoor krijg ik dan alle benodigde stenen geleverd. Dat is dan meteen mijn vergoeding voor mijn geïnvesteerde tijd in de FAIRPLAY-33.

    Ik ben een tijd bezig geweest om tot een besluit te komen in welke kleuren ik mijn versie zou gaan bouwen. Aangezien de FAIRPLAY-33 gebaseerd is op het ontwerp van de wijsmuller Tempest/typhoon heb ik gedacht aan de ITC Typhoon.
    [​IMG]

    Maar aangezien LEGO niet heel veel verschillende stenen in oranje heeft geproduceerd wordt dat een wat lastige versie om te bouwen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op het kleuren schema van Viking Supply Ships AS. het wordt dus een niet bestaand schip wat ik Týr Viking heb gedoopt. Naar een Noorse god, zoals alle Viking schepen naar een Noorse god zijn vernoemd.

    Zo komt mijn versie er uit te zien:
    [​IMG]

    Na het uitzoeken van mijn gele stenen ben ik maar vast begonnen met de bouw van het stuurhuis/brug.
    [​IMG]

    Ik heb nog wat bestellingen gedaan zodat ik het stuurhuis voor het grootste deel af kan maken. De rest van de stenen volgt later dit jaar.

    Ik hoop binen nu en 2 weken de stenen binnen te krijgen voor de FAIRPLAY zodat ik daar eindelijk aan kan beginnen.
     
  12. bjorn060895

    bjorn060895

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ziet er mooi uit! :thumbsup: Jammer dat je de Fairplay niet ook voor jezelf mag bouwen. Maar dit kleurenschema is minstens net zo goed.
    Je bent in ieder geval al vergevorderd met het bouwen van de stuurhut. Hoelang duurt zoiets nou?

    Groetjes,
    Björn
     
  13. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik ben nu een kleine week bezig met het bouwen. Het kan sneller maar ik moet helaas wachten op de postbode. Diverse stenen komen uit slowakije en duitsland.

    dit is de staat van gisterenavond:

    [​IMG]
    Týr Viking Wip 2 by Konajra, on Flickr
     
  14. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wow, indrukwekkend!!
     
  15. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Wauw, met Lego kan je inderdaad alles maken.
    Wat een geweldig project.
    Succes met de verder bouw.
    Groeten Norwin
     
  16. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Zo, de kajuit/brug is af. Alle details die ik er op wil hebben zitten er op.
    Meer wordt veel te druk en past eigenlijk ook niet.

    [​IMG]
    Týr Viking wheelhouse by Konajra, on Flickr

    en eentje van de reddingsvlotten:

    [​IMG]
    Týr Viking wheelhouse by Konajra, on Flickr

    Helaas is nu weer het moment aangebroken dat ik moet wachten op ruim 17,000 stenen om dit schip af te bouwen.

    Hopelijk komen de stenen voor de FAIRPLAY-33 eind deze maand binnen.
    Dan kan ik weer bouwen...
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ziet er zoals verwacht weer goed uit. Vooral de techniek om die rare hoeken in de ramen te benaderen viel me op.
     
  18. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    leuk project. Als ik iets van lego bouw loop ik altijd tegen die rare hoeken op. Hoe doe je dat precies? gewoon lijmen? Mooie foto's trouwen. Gemaakt in een thuis studio?;)

    Gr,
    Geert
     
  19. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Bedankt heren.

    @geert: lijmen:2gunfire: neeeee, dat doe ik nooit. Alle stenen zitten gewoon vast aan een andere. Je kunt de hele kajuit gewoon weer slopen en er wat anders van bouwen. De hoeken kun je maken met de vele verschillende schanieren die LEGO geproduceerd heeft. Bovendien staan de stenen van de brug (met name alle ramen) allemaal op hun kant. De noppen staan dus naar links of naar rechts, en niet zoals normaal omhoog.

    De foto's heb ik gemaakt met 2 platen geplastificeerd spaanplaat en photoshop:D geen thuisstudio.
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik weet zeker dat deze "Lego-kunstenaar" niet lijmt. Dat wordt bij showmodellen van het Lego bedrijf zelf wel eens gedaan om te voorkomen dat stukjes los raken, en soms om een beetje te sjoemelen, maar er zijn ook genoeg bouwers die de lijm ver van hun Lego houden.

    Edit: de meester was me voor...
     

Deel Deze Pagina