[Bouwverslag] First timer Hoverthings Flip fpv build.

Al geruime tijd dacht ik er over om eens een milticopter te bouwen.
Ik heb echter zo veel hobbys dat het mij normaal gesproken aan de tijd ontbreekt om zoiets te gaan bouwen.

Helaas heb ik kortgeleden een rug operatie moeten ondergaan waardoor ik een tijd rustig aan moet doen, ben momenteel aan het herstellen in mijn bouwvak vakantie. Ook na het herstel is mijn grootste hobbie restaureren van en sleutelen aan amerikaanse auto's(www.arnoldscustoms.com) eerst even niet aan de orde.

Maar omdat ik absoluut iets te doen moet hebben om toch af en toe in de benen te zijn ipv de hele tijd te liggen(wat niet goed is) heb ik besloten de bouw te beginnen van een quadcopter.

Omdat dit voor mij helemaal nieuw lig ik momenteel nog ongeveer 10 uur per dag op de bank informatie te verzamelen en onderdelen te bestellen.

De meeste onderdelen heb ik nu wel zo'n beetje binnen en ben gelijk maar begonnen een beetje te bouwen. een half uur tot een uur staan/lopen lukt me net achter elkaar.

Eerste levering van spullen, het frame en de controller.
(bij aparte shops besteld)

IMG_20130731_184247.jpg

IMG_20130731_184306.jpg

Alvast ff snel wat dingetjes op elkaar gezet om een beeld te krijgen.

IMG_20130731_190115.jpg

De volgende bestelronde is ook geariveerd.
Misschien betaal ik iets meer bij deze shops dan bij hk, maar deze zending uit Spanje werd de dag na de bestelling al afgeleverd. Ongelofelijk snel en erg goed contact.

IMG_20130801_143924.jpg

IMG_20130801_183235.jpg

Hier lees ik ook goede dingen over.

IMG_20130801_183217.jpg

Alvast even wat componenten op zijn plaats gelegd om te zie hoe alles past en waar ik het beste de componenten kan plaatsen.

https://lh3.googleusercontent.com/-Z6Z7uHUGrHE/UfqluhPzoXI/AAAAAAAAB-I/imVixt6tFlE/w626-h835-no/IMG_20130801_190025.jpg[IMG]

Intussen is ook de graupner mx-16 HoTT binnen en ben ik met het upgraden begonnen, kreeg het eerst niet voor elkaar omdat het bij de nieuwere versies toch iets anders is allemaal dan her en der omschreven.
Uiteindelijk is het upgraden gelukt, ik hoop dat ik matchende firmwares op de onvanger en zender heb.

Vandaag dan ook de motoren en nog wat andere spulletjes binnen gekomen.

[IMG]https://lh4.googleusercontent.com/-KX8Cef2oXkE/Uf1HmfG0ztI/AAAAAAAAB_Y/AR5Mfxwbaqg/w1113-h835-no/IMG_20130803_190754.jpg

IMG_20130803_190806.jpg

En gelijk maar weer een beetje geprutst.

IMG_20130803_200637.jpg

Morgen maar weer eens kijken hoeveel ik kan doen, en hoe lang ik het vol kan houden.
1 Ding scheelt, als ik ff niet meer kan bouwen dan is er nog genoeg te lezen want ik moet nog heel veel leren.
:n00b:

Hieronder trouwens ff een lijstje met gebruikte componenten.

Hoverthings Flip Fpv Frame.
960kv sunnysky motoren.
Afro 30 amp esc.
Naza M-lite flightcontroller met gps.
Front cam sony 600vtl in een behuizing met ingebouwde drik toetsten tbv de instellingen.
Easy osd v2.3 met gps
Groupner mx 16 Hott met gr 16 Ontvanger.
Unisense module tbv telemetrie.
12 volt ubec power input 2s -6s.
Octocopter powerboard, daaraan zelf connectoren gesoldeerd.
Lipo alarm weet ik nog niet???
Lost found beeper weet ik nog niet???

Voor hd film wil ik mijn muvi no guts no glory action cam gebruiken.( eens een keer wat anders dan de gopro)

Volgens mij heb ik het lijstje wel compleet, anders vul ik hem gaande weg wel aan.

Laatst bewerkt:
Ik heb gelijk even nog een paar vragen.

Ik heb de afro esc's, moet ik die ook nog instellen? zo ja, kan dat met zo'n programmer card of moet dat anders. En hoe kan ik ze het best instellen voor gebruik met de Naza.

Als ik het verder goed heb begrepen dan zijn deze esc's voorzien van een bec, maar is het verstandig om de rode(middelste)draad los te koppelen van de stekkers die in de graupner gr-16 ontvanger gaan.

De ontvanger wordt gevoed door de Naza die op zijn beurt weer voeding krijgt van de V-sen.

De camera is 12 volt en de osd ook, moet ik hiervoor een aparte ubec of bec plaatsen of kan ik de voeding hiervoor ook van de v-sen halen.

De video zender kan van 2S to 6S aan dus dat is geen probleem.

Om zoveel mogelijk storing te voorkomen is het waarschijnlijk het verstandigst om de video zender zo dicht mogelijk bij de camera te plaatsen of niet.
Ik had hem namelijk het liefst helemaal achter op geplaatst omdat dan de antenne beter te plaatsen is. Gps van Naza maat denk ik niet uit.
De ontvanger wil ik ook achter op hebben.

Bij de afro's als ze aangesloten zijn zonder de props erop de boel enkel kalibreren, card is niet nodig, en aangezien ze liniair zijn kan je de rode draad laten zitten.
Bij lineare BEC's kun je de rode draad gewoon laten zitten, en je bec's parallel aansluiten.

Bij een swiched bec kan dat niet, daar kun je dus maar één bec voor de aansturen van het voltage gebruiken.

Voor de camera en osd kan je een 12V ubec plaatsen, dan kan je eventueel ook met een 4S setup gaan vliegen met carbon versterkte- of Graupner props in 8- of 9 inch, niet van die slappe props gebruiken en zorgen dat alles goed gebalanceerd is met een goede prop balancer (Du-bro is 1 van de betere)...

Vtx kan het beste achter- of bovenop en mag best met de camera voorop, en de zender achterop, dat is geen probleem, ik heb dat ook op mijn flip.

Straks met de naza even de positie van de gps antenne aangeven in de software, opletten dat er om die gps antenne zo weinig mogelijk storingbronnen aanwezig zijn en het liefst zo ver mogelijk van andere ontvangst- en zendbronnen, de 1e keer ook de naza zelf kalibreren (rondje horizontaal en verticaal draaien), staat in de gebruiksaanwijzing en je gains instellen in de software.

Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie, nu weet ik gelijk hoe ik verder kan.

Ik was idd van plan de gps antenne net achter de camera,s te plaatsen.
Dus vrij ver voor op.

Vandaag toch weer een beetje kunnen doen.

Het bordje gesoldeerd.

IMG_20130804_110846.jpg

De boel netjes vast gezet.
Nu maar hopen dat ik niet iets ben vergeten.

IMG_20130804_120729.jpg

ff tape over de solderingen.(excuses voor de slechte foto)

IMG_20130804_141636.jpg

2e dek geplaatst, en toen ging het mis.

IMG_20130804_173949.jpg

Kijk nog maar eens, ik heb de plaat ondersteboven gemonteerd.
Kan dat dan? Ja dat kan, kijk maar eens naar de text.

Wat nu, alles los en de plaat om draaien of zo laten.
Helaas kan ik het niet zo laten, dit moet goed.
Dus maar weer ff gesleuteld en nu staat hij er zo bij.
Camera toch ook maar in het midden geplaatst, ik hou van symmetrie.

IMG_20130804_201537.jpg

Morgen weer verder.

Dat tape zou ik eraf halen en even krimpkous gebruiken, vergeet ook niet de soldeerpunten op het powerboard even met hotglue aan te tippen, isoleert goed en voorkomt eventuele kortsluiting. Ik weet niet waar je je ubec gaat plaatsen anders kunnen die ook nog op het onderdek..

Ook even een stukje krimpkous om de aansluitingen van de esc zowel op het powerboard als naar de motoren is wel aan te raden, dan kunnen ze niet uit elkaar schuiven en/of sluiting maken.

Ik zie dat je een lipo alarm hebt, let op waar je die neerzet, in de speakertjes zitten erg sterke magneten die storingen kunnen veroorzaken, vergeet ook geen lost/found beeper voor als je crashed, dat maakt het zoeken in gras/mais etc. veel gemakkelijker....

Wel de draairichting van de motoren controleren voordat je er eventueel krimpkous overheen doet, anders moet het weer los.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14521

De hulsjes op het powerboard heb ik voorzien van krimpkous.
Het hele bord voorzien van krimpkous heb ikme niet aan gewaagd.
Dit is hoge kwaliteit tape wat ik eigenlijk puur even ter extra bescherming heb gebruikt.
De aansluiting naar de motoren is nog niet zo gek om daar een kousje om heen te doen.

Die ubec past net niet tussen het onderframe, net iets te dik helaas.

Ik heb osd met gps, en wil misschien de gps module van graupner gaan gebruiken.
Lijkt mijn dat dan de beeper niet per se nodig is. Wel handig, maar soms wil je niet dat je tuigje lawaai maakt omdat iemand anders hem dan ook makkelijk vinden kan.

Ik twijfel ook nog of ik de lipo alarm monteer, ik heb telemetrie, en weer osd.
De alarm heeft alleen maar nut als ik dichtbij vlieg. De v-sen geeft ook een melding als de spanning te laag wordt. Scheelt weer een paar draden en een printje.

Offtopic:

Je kan met een witte banden pen, de nummers op de zwarte connector van de esc plug schrijven. En wat ik nog wel eens doe is even met een injectie naald/puntig voorwerp het erin kerven. Scheelt weer dikke tape flappen aan je draadjes... ;)

Gebruik krimpkous, geen tape. Gebruik je wel tape, dan eerst GOED ontvetten! (96%
alcohol van bv de kruidvat etc werkt prima)

Je hebt unisens, dus dar pak je toch je lipo alarm op ? Dus de rest heb je feitenlijk niet nodig. Toch stel ik ALTIJD de v-sen in op low voltage. Lipo klikker is handig met een crash. Kan je hem vindne op gehoor ;)

Die papier plakband gaat er idd weer van af, ff in graveren is idd wel een goed idee.
Ik gebruik ook zo veel mogelijk kk, maar dit kan helaas niet overal op.

Daarom denk ook niet de lipo alarm te gebruiken. Die plaats ik later wel op de groundstation.

Voor die 2 euro kan je je uren zoeken besparen, zoeken op gps coördinaten is ook leuk maar als de gps lock weg is of hij zo ligt dat je geen gps signaal hebt dan is het lastig, je kan eventueel een goedkope DVR nemen die je videosignaal opneemt dan kan je in ieder geval nog terug kijken, maar zo'n beeper is echt stukken makkelijker als hij ergens hangt/ligt, maar goed het is maar een tip die menig beginner vroeg of laat vanzelf ondervind.;-)

Ik weet niet wat voor ubec je hebt, maar ik heb er 2 naast elkaar op het onderdek...

Zet je gegevens er op, met zo'n dymo lettertang kun je een label maken en zet er in ieder geval een mobiel telefoonnummer op, vind iemand anders hem dan kunnen ze je bellen, op die manier is er al menig toestel terug bij de eigenaar gekomen.

Beeper kun je op een aux kanaal programmeren en/of in de failsave instellingen aan/uit zetten.

Ja, dan wordt er idd die die hete lijm uit een lijm pistool bedoeld.

Fgracer, waarom heb jij 2 ubec's gemonteerd dan?
Gebruik jij ook nog een andere voltage ergens voor dan?

Ik ben en volgens mij alleen maar een 12 v bec nodig.
Ik gebruik hem voor de camera en de osd.
De video zender kan van 2s tot 4s maar misschien is het stabieler om die ook achter de ubec te zetten.

Ps, ik heb ik mijn startpost even een componenten lijst toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Bij de afro's als ze aangesloten zijn zonder de props erop de boel enkel kalibreren

Ik kan nergens echt iets vinden hoe ik dit zou moeten doen.
Ik haal erg veel info uit de build van Emi(dji lame wheel f450)
Daar kom ik niets tegen over de calibratie van de esc.
Enige wat ik wel tegen kom is dit.

ftxcal00.jpg

Maar volgens mij is dit iets anders en alleen maar bedoeld om de naza te laten weten wat het bereik van de stiks is.

Ik vlieg met 4S, voor de Vtx heb ik 12V nodig en voor mijn mobius camera 5V, esc's calibreren, PROPS ERAF, gas op vol en de spanning aansluiten, wachten op de piepjes, gas volledig dicht binnen een seconde of 2, weer een piep, klaar, batterij weer los.

Geen probleem, heb er wel fimpje van, van mijn JAF build daar werden simonK regelaren gebruikt.

Edit ze ook post boven me, deze jongen was sneller dan ik me filmpje op kon zoeken ;)

Simonk Based regelaar calibreren:

Laatst bewerkt door een moderator:
Top, thanks.

Jelleeee, als je het fimpje bekijkt dan staat er op het laatst "do this for every single esc(in case of naza module)" of zoiets.
Dit moet je dus met een naza in ieder geval voor elke esc apart uitvoeren.
Hoe dat bij andere boards is zullen de experts je ongetwijfeld uit kunnen leggen.

Nah, kan alle 4 in 1x, enkel bij sommige FC moet je ze per stuk doen, en anders is er een tooltje voor.

IMG_0016.jpg

This handy little accessory will allow you to easily split a single receiver channel output into five. A handy accessory for those building multicopters as it gives you an easy way to program the throttle range into your ESC's all together prior to fitting them to your frame. It can also be used as a splitter in LED lighting systems.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=29284

Back