I
Igwe Aneke
Guest
Zoals in een eerder topic al te lezen viel, was ik bezig met een tekening voor een Fokker 100. In eerste instantie alleen om Rhino onder de knie te krijgen, maar later heb ik, aangestoken door de airliner-epidemie op rcgroups, toch besloten er een project van te maken. In dit draadje zullen de vorderingen van deze bouw te volgen zijn.
Eerst even een paar foto's van het origineel:
Zeg nou zelf; daar kan een Boeing of een Airbus toch niet aan tippen.
Het maken van de tekening is allemaal begonnen met een 3-view van de Fokker:
Rhino werkt gelukkig voor een groot deel 'self explanatory', dus het maken van de tekening viel reuze mee.
Na de nodige uren aan de tekening gewerkt te hebben, ziet het er als volgt uit:
Wat gegevens over het ontwerp:
Nu de tekening klaar is, gaan we alle onderdelen 2D uitleggen, zodat dit cnc gefreesd kan worden. 215 onderdelen gaan we toch zelf niet lopen uitsnijden/zagen.

Ondanks dat alles is ontworpen met interlocking-parts, is het toch prettig een bouwtekening te hebben.
En vorige week heb ik de gefreesde onderdelen voor de Fokker binnen gekregen.
Als een klein kind zo blij, de doos opengemaakt, en het ziet er erg goed uit moet ik zeggen!
Het is wel weer even kijken welke onderdelen waar voor zijn....toen ik de tekening had gemaakt, had je me 's nachts wakker kunnen maken enz.... maar nu moest ik de tekening toch weer eerst even goed bestuderen. :?
De eerste stap in de bouw, is alle onderdelen voor de sandwich constructie bij elkaar te zoeken, en te verlijmen.
Het onder druk zetten van de onderdelen na verlijmen, kan ik makkelijk met de glasplaat op mijn bureau doen, maar het is wel zaak alleen onderdelen met dezelfde dikte eronder te leggen natuurlijk. Dus we beginnen met de 4mm onderdelen:
En uiteindelijk zijn de meeste sandwich-onderdelen klaar.
Dit was het voor vandaag. Volgende keer gaan we verder.
Eerst even een paar foto's van het origineel:

Zeg nou zelf; daar kan een Boeing of een Airbus toch niet aan tippen.

Het maken van de tekening is allemaal begonnen met een 3-view van de Fokker:

Rhino werkt gelukkig voor een groot deel 'self explanatory', dus het maken van de tekening viel reuze mee.

Wat gegevens over het ontwerp:
Code:
Spanwijdte: 1230mm 48 inch
Lengte: 1290mm 51 inch
Gewicht: 700-800g 25-28 ounces
Vleugelopp.: 18.12 dm^2 258 sq. inch
Vleugelbel.: 39-44g/dm^2 13-15 oz/sq. ft
Controls: elevator/rudder/ailerons/(slotted) flaps/retracts
Nu de tekening klaar is, gaan we alle onderdelen 2D uitleggen, zodat dit cnc gefreesd kan worden. 215 onderdelen gaan we toch zelf niet lopen uitsnijden/zagen.

Ondanks dat alles is ontworpen met interlocking-parts, is het toch prettig een bouwtekening te hebben.
En vorige week heb ik de gefreesde onderdelen voor de Fokker binnen gekregen.

Als een klein kind zo blij, de doos opengemaakt, en het ziet er erg goed uit moet ik zeggen!

Het is wel weer even kijken welke onderdelen waar voor zijn....toen ik de tekening had gemaakt, had je me 's nachts wakker kunnen maken enz.... maar nu moest ik de tekening toch weer eerst even goed bestuderen. :?
De eerste stap in de bouw, is alle onderdelen voor de sandwich constructie bij elkaar te zoeken, en te verlijmen.
Het onder druk zetten van de onderdelen na verlijmen, kan ik makkelijk met de glasplaat op mijn bureau doen, maar het is wel zaak alleen onderdelen met dezelfde dikte eronder te leggen natuurlijk. Dus we beginnen met de 4mm onderdelen:

En uiteindelijk zijn de meeste sandwich-onderdelen klaar.

Dit was het voor vandaag. Volgende keer gaan we verder.