Bouwverslag Fokker 100

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Zoals in een eerder topic al te lezen viel, was ik bezig met een tekening voor een Fokker 100. In eerste instantie alleen om Rhino onder de knie te krijgen, maar later heb ik, aangestoken door de airliner-epidemie op rcgroups, toch besloten er een project van te maken. In dit draadje zullen de vorderingen van deze bouw te volgen zijn.

Eerst even een paar foto's van het origineel:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Zeg nou zelf; daar kan een Boeing of een Airbus toch niet aan tippen. :cool:

Het maken van de tekening is allemaal begonnen met een 3-view van de Fokker:

3227301-L.jpg

Rhino werkt gelukkig voor een groot deel 'self explanatory', dus het maken van de tekening viel reuze mee. :D Na de nodige uren aan de tekening gewerkt te hebben, ziet het er als volgt uit:

1.jpg

3.jpg

2.jpg

Wat gegevens over het ontwerp:
Code:
Spanwijdte:  	1230mm		48 inch
Lengte: 		1290mm		51 inch
Gewicht: 		700-800g      	25-28 ounces
Vleugelopp.:	18.12 dm^2	258 sq. inch
Vleugelbel.: 	39-44g/dm^2	13-15 oz/sq. ft
Controls: elevator/rudder/ailerons/(slotted) flaps/retracts

Nu de tekening klaar is, gaan we alle onderdelen 2D uitleggen, zodat dit cnc gefreesd kan worden. 215 onderdelen gaan we toch zelf niet lopen uitsnijden/zagen. :hammer: ;)

parts.jpg

Ondanks dat alles is ontworpen met interlocking-parts, is het toch prettig een bouwtekening te hebben.

RIMG0441.JPG

En vorige week heb ik de gefreesde onderdelen voor de Fokker binnen gekregen. :D
Als een klein kind zo blij, de doos opengemaakt, en het ziet er erg goed uit moet ik zeggen!

fokker_parts.jpg

Het is wel weer even kijken welke onderdelen waar voor zijn....toen ik de tekening had gemaakt, had je me 's nachts wakker kunnen maken enz.... maar nu moest ik de tekening toch weer eerst even goed bestuderen. :?

De eerste stap in de bouw, is alle onderdelen voor de sandwich constructie bij elkaar te zoeken, en te verlijmen.
Het onder druk zetten van de onderdelen na verlijmen, kan ik makkelijk met de glasplaat op mijn bureau doen, maar het is wel zaak alleen onderdelen met dezelfde dikte eronder te leggen natuurlijk. Dus we beginnen met de 4mm onderdelen:

RIMG01.jpg

RIMG02.jpg

En uiteindelijk zijn de meeste sandwich-onderdelen klaar.

RIMG03.jpg

Dit was het voor vandaag. Volgende keer gaan we verder. :)

Ziet er inderdaad erg leuk uit! Maar we willen meer weten!
- Waar heb je dat zo mooi laten frezen?
- Hoe ga je de buitenkant van de romp en vleugels afwerken?
- Wat voor krachtbron wil je er in gaan stoppen?
- Al een idee over het kleurenschema?

Muxje zei:
Ziet er inderdaad erg leuk uit! Maar we willen meer weten!
- Waar heb je dat zo mooi laten frezen?
Peter Pankras :thumbsup:
- Hoe ga je de buitenkant van de romp en vleugels afwerken?
Twijfel ik nog over. Met het oog op gewicht is alleen bespannen beter. Maar zo'n geraamte ziet er (imo) niet uit. :nooo: Kans is groot dat ik de romp volledig bekleed met 1.5mm balsa, en de vleugels alleen vanaf de voorlijst tot de ligger.
- Wat voor krachtbron wil je er in gaan stoppen?
RIMG0777.jpg

4200Kv motor op 2s lipo in een GWS EDF-64. Qua thrust aim ik op 300-350g per motor.
- Al een idee over het kleurenschema?
Ik twijfel tussen beide geposte foto's...maar het simpele witte met alleen Fokker 100 en het logo van de PH-KXL spreekt me wel aan. :)

Igwe!

Ziet er zeker mooi uit! :D

Wat ik me afvroeg: zijn de enige onderdelen voor de motorgondels, die uit die doos van Peter ( :wink: ) komen, alleen die twee cirkels die aan het rompspant vastzitten?

Of zijn er meer onderdelen? :roll:

Heb je al een detail-ontwerp voor de gondels plus aandrijving, of gaat dat helemaal 'from scratch'? :?

Bekleden: 1 mm balsa bestaat ook.

Alleen bekleden met een folie oid.: eeeeeeeuwig zonde, niet doen . . . :nooo:

Is wel weer een aanwinst, dit draadje! :P

jan.

Er komen nog twee extra cirkels, paar centimeter vanaf de cirkels in de spanten. Een echt detail ontwerp heb ik niet...het is echter de bedoeling de EDF in de cirkel van het eerste spant te plaatsen. Op de foto van de freesonderdelen zijn deze cirkels trouwens te zien op de bovenste plaat bij het kielvlak.

Nadeel van bekleden met 1mm balsa is dat je zo weinig te schuren hebt dan...overigens moet ik ook nog zien hoe ik hem straks ga afwerken...bespannen of spuiten....mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar het laatste. Voor de romp in ieder geval...de vleugels gaan we wel gewoon bespannen. Maar dat is allemaal voor later. ;)

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Errug mooi !! We willen niet alleen weten waar je dat CNC werk hebt laten doen (wie is Peter Pankras) maar natuurlijk ook wat dat kost?

Okay, 1,5 mm. balsa dan. :wink:

Overigens blijf ik een warm voorstander van het volledig en totaal indekken van de gehele vleugel (ik bedoel dus dat je de vleugel van voor tot achter, boven en onder, helemaal dus :) ) indekt.

Dat scheelt maar een paar gram, en je profiel-vorm blijft in tact (geen ingezakte toestand tussen de liggers), en dus veeeeeeeeeeeel betere vliegeigenschappen. :teacher:

(BTW, welk profiel is dat eigenlijk?)

Maar, ik geloof dat we op de zaken vooruitlopen . . . :?

jan.

Ah leuk, leuk, ik heb in een grijs stageverleden nog eens mogen sleutelen en testen aan de Fokker 100 en de 70 prototypen. Blijft toch neerlands glorie!
Ik ga het draadje volgen.

Jan, voor wat betreft het indekken van (in ieder geval) de voorlijst tot de ligger, ben ik het met je eens. Dit zakt anders snel in. Maar vanaf de ligger tot de achterlijst valt dat toch wel mee? Maar als het maar paar gram scheelt, valt het te overwegen. We zien nog wel. :)
Profiel is overigens SD7090(10%). Voor het stabilo E10 (8%)

@ Phoenix: helaas Neerlands verloren gegane glorie :sad: Eeuwig zonde dat ze Fokker failliet hebben laten gaan. :cry:
Even iets anders: weet jij zo of er hier in NL een niet vliegend exemplaar van de Fokker op display staat, en door publiek te bezichten is?

hey.. ik wist niet dat je al begonnen was.. ga dit natuurlijk volgen om te kijken of het uiteindelijk allemaal gaat vliegen.
Alle houtwerk naar wens?

Peter

Even iets anders: weet jij zo of er hier in NL een niet vliegend exemplaar van de Fokker op display staat, en door publiek te bezichten is?
Wellicht op Fokker Woensdrecht, daar voeren ze bij mijn weten nog steeds onderhoud uit op de Fokker 70/100. Fokker 70 van de KLM Cityhopper staat zo nu en dan ook op Schiphol Oost in de Martinair Hangaar. Maar voor beide locaties zal je iets moeten regelen met dagpas/security/begeleiding.

Gisteren zonder te lijmen even gekeken of alles voor de romp netjes past. De uitsparingen moesten natuurlijk wel wat bijgeschuurd worden, maar voor de rest past alles mooi in elkaar. :D

RIMG08.jpg

De twee bovenste rompliggers zijn bij de verbinding verstevigd met wat 50g glasweefsel.

Maar het eerste probleem doet zich wel voor. De uitsparing voor de EDF is 2mm te klein. :sad:
Nu kan ik dit natuurlijk opruimen door 2mm weg te schuren, maar dan kom ik wel akelig dicht in de buurt van de uitsparingen op de triplex delen...

RIMG07.jpg

Ik zou de EDF ook met de intake-ring op het spant kunnen lijmen....de ducting (1mm balsa, of anders papier) komt dan gewoon vanaf de eerste cirkel tot aan dit spant....
RIMG09.jpg

Wat denken jullie?

edit:
@ Peter: 1mm triplex bedoel je zeker?

je had ook een plaatje 1mm balsa.. maar die heb je gesandwiched.. dus nu snap ik het.

eerste tekenfoutje.. :) dat heb je met een prototype of 1 malige kist.. :)

Word die gondel ook nog beplankt? anders denk ik dat het niet veel uitmaakt als je hem 2mm groter vijlt en dicht bij de uitsparing komt.. het houd elkaar wel bij elkaar.

Peter

Zelf tekenen, en laten freesen.. briljant!

zie je, ik vind zelf ontwerpen en tekenen erg leuk, maar dat figuurzagen :nooo:

welk(e) tekenprogramma('s) gebruik je?
waar laat je dat cnc freesen doen?

Rico.

@ Peter: Enige 1mm plaatje balsa is voor de bekleding van de flaps en rolroeren. ;) Al het andere is een sandwich van 2mm balsa en ply. :)

Die gondels worden beplankt ja. Ik ben alleen bang dat ik veel op sterkte moet inleveren wanneer ik bij het schuren de uitsparings-cirkels doorbreek....ander nadeel is dat de behuizing van de fan ook absoluut niet onder spanning mag komen te staan omdat anders het plastic vervormd en de rotor aanloopt...

Maar vastlijmen heeft zo ook zijn nadelen....vooral als ik onverhoopt bijvoorbeeld van fans zou moeten veranderen...

@ Rico: de tekening is gemaakt met Rhino3D. Het freeswerk heeft Peter voor me gedaan. :)

Back