Bouwverslag Fokker 100

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
Spijtig van het mooie kistje dat zo vlug tegen de grond gaat.
Als iemand zo een plan heeft of iemand kent mag ge altijd een seintje geven.

Mvg
Geert.

Het spijt me Hezik maar die worp was ABSOLUUT waardeloos. Hij gooit hem niet op maar laat hem gewoon uit zijn handen vliegen. Compleet waardeloos.

Ik wordt verkeerd begrepen :)

Wat ik bedoel is niet zozeer dat de worp zelf goed was, maar dat de worp voldoende was. Na het 'werpen' vliegt het toestel wel degelijk, dus de worp was afdoende. De worp is NIET de reden van deze crash.

Op het filmpje zie ik duidelijk rudder gegeven worden zodra de kist gaat rollen. Ik betwijfel ten zeerste dat die kist wel ailerons heeft.

Hoe dan ook.. het is uiteindelijk een pilotenfout, die doet _iets_ teveel met z'n knuppels, resulterend in een snaproll.

Op het filmpje zie ik duidelijk rudder gegeven worden zodra de kist gaat rollen. Ik betwijfel ten zeerste dat die kist wel ailerons heeft.
Pas mijn manier maar eens toe dan zie je duidelijk dat de kist wel degelijk rolroeren heeft.

Zowiezo is dat ook aan het vlieggedrag te zien, met alleen een richtingsroer zou je eerst de staart zien gaan draaien voordat de rol ingezet zou gaan worden en dat zie je duidelijk niet gebeuren.

Ben het wel met je eens dat de werper niet DE fout is maar wel bijgedragen heeft TOT.

Zo zo..., nie zo ongeduldig Jan.....;)

Zo te zien was het een Jetstream 41, de kansloze opvolger van de wat bekendere Jetstream 31 zoals deze ook voor Netherlines vlogen in de Jaren tachtig vanaf Eindhoven. (Vandaar ook die grote "41" aan zijkant van de romp) Het model ken ik echter niet en ik geloof ook niet dat er ooit kitjes van gemaakt zijn..., té onbekend?

(leuke discissie zo van een zóó slechte kwaliteits filmpje bekeken....misschien was er wel sprake van vette storing, 'k zeg ook maar iets:???:)

Grtz,
Gerald

800px-Eastern.airways.jetstream.arp.jpg

Jetstream41_2.jpg

Zo te zien was het een Jetstream 41, de kansloze opvolger van de wat bekendere Jetstream 31 zoals deze ook voor Netherlines vlogen in de Jaren tachtig vanaf Eindhoven. (Vandaar ook die grote "41" aan zijkant van de romp) Het model ken ik echter niet en ik geloof ook niet dat er ooit kitjes van gemaakt zijn..., té onbekend?

Vond de Jetstream 31 altijd al een mooi model, heb Netherlines vaak zien overkomen, woonde onder de aanvliegroute naar Eelde.
1213574.jpg

Heb even gegoogled, kon geen modellen vinden. Weet iemand een Jetstream 31 (of 41, kwestie van zagen...)?

Vond de Jetstream 31 altijd al een mooi model, heb Netherlines vaak zien overkomen

Ja, vond de J31 ook mooier, sterker: heb er zelf jaren aan gesleuteld en dan wel heel veel aan de twee machientjes op de foto......PH-KJA en PH-KJB...typische engels ontwerp zorgt ervoor dat je nergens bij kon en er zijn dan ook menig vloekende woorden gevallen......maar wél leuke tijd:D
Netherlines is toen "min of meer" overgenomen door Cittyhopper die het wegens concurentie kapot hebben laten vallen. Later is er BASE Airlines uit ontstaan met een paar rest Jetstreams (deze en ook de PH-KJG) waarvoor wij toen ondehoud deden (ASE Maintenance Eindhoven) Base is na 5 verschillende overnames/doorstarts uiteindelijk ook failiet gegaan.

Één van deze kisten, de PH-KJB staat nu nog steeds al een paar jaar op de general aviation parking te Rotterdam Airport weg te rotten zonder motoren en avionica, die waren toen allemaal geripped om de andere overgebleven KJG in de lucht te houden....., geen geld meer:(

Weinig nuttige info als modelbouwer maar vond het leuk te vertellen.....ken er ook geen modellen van trouwens.

Grtz,
Gerald

Trieste aanblik van wat binnenkort wel een keer door de maal molen zal gaan........
0719159.jpg

Back