Bouwverslag Fokker 100

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
De romp heb ik even gelaten voor wat het is omdat de aandrijving nog niet klaar is en ik deze eerst ingebouwd wil hebben voordat ik de spanten verlijm. Dus ben alvast maar begonnen met het stabilo en de vleugels.

Het stabilo met een 6mm cfk-buis:

RIMG0905.JPG

Volledig bekleed met 1.5mm balsa en de tips toegevoegd:

RIMG0906.JPG

Voor de vleugel heb ik eerst de uitsparingen voor de liggers in de juiste hoek geschuurd, en zonder te lijmen even gekeken of alles ook hier netjes past.

RIMG0907.JPG

En de verlijmde vleugel:

RIMG0908.JPG

Qua gewicht iets meer dan ik had verwacht. Met de bekleding, flaps en rolroeren hoop ik op 75g per vleugelhelft uit te komen.

En een close-up van de flap-constructie:

RIMG0909.JPG

Igwe!

Ziet er zeker mooi uit! :P

Maar het lijkt of het rechter hoogteroer een beetje kiert . . . :?

En de tip aan de rechtervleugel: idem.

Is dat zo, of . . . :roll:

Gaat wel lekker vlot, zo . . . 8O

jan.

@ Peter: thanks!

@ Jan: Klopt. :oops: Op de foto lijkt het erger dan het is, maar het rechter-hoogteroer moet nog wat bijgeschuurd worden.
Het bouwen gaat verder inderdaad redelijk vlot. In totaal zit ik nu op een, schat ik, 10 uurtjes bouwen. :) Meeste werk gaat zitten in het voorbereiden van alle onderdelen. Als dit eenmaal is gebeurd valt het verder in elkaar zetten reuze mee.

Ik ben weer wat opgeschoten met de vleugel:

De flaps geinstalleerd:
RIMG0948.JPG

De vleugel met rolroeren:
RIMG0952.JPG

En tot slot de vleugel met boven-bekleding:
RIMG0956.JPG

Gewicht tot nu toe: 76g :(

Afwerking zal waarschijnlijk spuiten worden. Voor de vleugels en stabilo twijfel ik nog tussen bespannen of spuiten. Sowieso moet ik nog een definitief kleurschema kiezen. Ik twijfel tussen deze twee:

2.jpg

3.jpg

In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de laatste, maar ik twijfel nu toch of de eerste niet mooier is. Het is een beetje op de zaken vooruit lopen, maar wat vinden jullie?

Overigens heb ik met het oog op het gewicht ook besloten voorlopig geen retracts te gebruiken. De constructie laat het echter wel toe deze naderhand alsnog toe te voegen.

die eerste is wat authentieker, zo hebben ze vaak op promotiemateriaal gestaan

Ik stem op versie 2.

die 1e is zo fokker 28 achtig. beetje ouderwets.

2e ziet er veel strakker uit. past wel bij zo'n strak toestel!

ps. ze worden misschien binnenkort weer gebouwd! (zie stork website)

wat zouden de nieuwe factory outlet kleuren zijn?

Ouderwets zou ik de eerste niet willen noemen, maar de tweede is door de eenvoud, vind ik, gewoon mooi. Sometimes less is more. ;)
Maar ik heb gelukkig nog tijd genoeg om een beslissing te nemen.
Voordeel van de tweede is wel dat, als ik toch besluit de vleugels en stabilo te gaan bespannen en de romp te spuiten, er minder sprake zal zijn van een kleurverschil.
Ik ben er nog niet achteraan geweest, maar ik twijfel of ik oracover en een spuitbus in nagenoeg exact dezelfde kleur blauw kan krijgen....

Oracover.. Solar (au, niet meteen met tomaten gooien!!) ik zei: Solar is net iets lichter. je moet alleen wel een stuk naukeuriger zijn met de temperatuur van de strijkbout.
en dan neem ik wel aan dat je de lite versie bedoeld (oralight of solarlight)

mvg
Rico

Het eerste schema is zoals iedereen de F100 kent (en zo heb ik er ook an mogen sleutelen), maar het tweede schema vindt ik wat strakker en veel makkelijker realiseerbaar.

Hi Igwe,

Hoe gaat de bouw? Kan je al een update geven? Met het huidige weer deze zomer komt er toch niets van vliegen :-(

Groeten,
Bart

Ik ben nog niet gek veel verder met de bouw. Wel heb ik inmiddels de aandrijvingen klaar zodat ik straks met de romp kan beginnen.
Maar eerst wat micro servo's bestellen zodat ik de vleugel kan afmaken.

Ik hoop met twee weken weer een update te kunnen plaatsen. :)

Hoi het was eigelijk om te vragen wat teken programma je gebruikt ziet er reuze vet uit.

Alvast bedankt

Back