bouwverslag Fokker 27 (Engels)

bgijsber zei:
WV: Bedankt voor de complimenten. Ik heb de vleugel wel degelijk aangepast. Omdat de echte vleugel zeer taps toeloopt. De echte verhouding is 1 op 3. Ik heb dit vergroot naar 1 op 2, om de tip stall neigingen te verminderen. Daarnaast heb ik de vleugel 10% meer koorde gegeven. Van 19 cm schaal naar 21 cm. Ik heb twee verschillende vleugel profielen gebruikt met verloop van een naar ander. NACA 3415 voor de root en NACA 4412 voor de tip. Om dat de tip zo smal wordt (10,5cm) heb ik een dunner profiel gekozen aan de tip. Meestal heb je met lagere snelheden op zo'n kleine tip last van het loslaten/bellen van 'de lucht' waardoor het profiel eigenlijk dikker wordt. uitteraard zit er wash-out in. Dit is zo'n twee cm.

Door de tip wash-out en meer camber te geven krijg je een profiel dat een groter snelheids berijk heeft. Vaak zijn mensen geneigd om de tip minder camber te geven (werkt tegen tip stall), maar dan krijg je veel meer drag op hogere snelheden.

Bart
zoveel wijsheid , daar kan ok nog wat van leren. :oops:

Hi Han,

Dank je voor de complimenten. Als ik jouw bouw inspanningen zie, dan heb ik nog een hoop te leren! Wat een prachtig model heb ben je aan het bouwen.

Wouter,
Kan jij je F27 hand-launchen? Aldus mijn berekenen heb ik een minimale vliegsnelheid van rond de 10m/s nodig. Ik betwijfel of ik zo hard kan gooien....

Groeten,
Bart

Handstart gaat prima (ik moet wel, want ik heb geen landingsgestel),
alleen moet je niet te kleine handen hebben, omdat je anders de romp niet stevig genoeg kan vastpakken :lol:
De twee sp400 leveren daarbij niet veel meer als 150 W...

mao zei:
zoveel wijsheid , daar kan ik nog wat van leren. :oops:

Ik ook.

Elektro- of elektra-schaalmodel, vat het maar gewoon op als compliment! :wink:

Ik heb weer een kleine foto update gegeven op de rc-groups:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=346259&page=5
De ruwe houtbouw is nu 100% af en ik kan me gaan storten op de afwerking.

Ik ben nu bezig om alles met glasmat en epoxy sterk te maken. Ook ben ik bezig met ramen voor de passagiers. Ik heb een echt foto van een raam vergroot tot de juiste afmetingen en daarna geprint op een stikker. Dit levert een verbasend mooi resultaat op. Ik zal het laten zien als het af is.

Groeten,
Bart

epoxy is wel zwaar...
Ik heb een aantal goede verhalen gehoord over PU-hechtlak (PS-100), wat je in plaats van epoxy zou kunnen gebruiken.

Op wat voor stikkers print je de ramen en blijft dat goed vastzitten ook na een klein buitje?
En verschieten de kleuren niet naar een paar zonnige dagen op het veld?

Ik heb de romp inmiddels ge-epoxyed, en het weegt inderdaad wel wat. Probleem is dat ik met expoxy ervaring heb. De romp is ongeveer 50 gram zwaarder geworden. Met plamuur en verf zal hier zeker nog 20 gram bij komen. Al met al zal het totaal gewicht ergens tussen de 1600 en 1700 gram uitkomen. Uitteraard meer dan mijn streef gewicht van 1500 gram :-(

Wat betreft het verkleuren van stikkers ben ik niet bang. Espon geeft 20 jaar kleur garantie (hahahahaha). Kort gezegd heb ik er geen ervaring mee. Ik ben wel op zoek naar goede stikker vellen, de standaard briefstikkers kunnen inderdaad niet echt tegen een bui water. Op rc-groups heb ik goede verhalen gelezen over printen op transparante 'decall' film. Daar gaan we dus naar op zoek.

Bart

Hij is vliegklaar!! Ik ben nog bezig met de laatste hand te leggen aan details als stikkers ed.
Image0001.jpg

Ik ga ervan uit dat hij deze week zijn eerste vlucht gaat maken (of zijn laatste....). Het gewicht is 1712 gram geworden. Ik zit nog wat over het zwaartepunt in. Ik heb nu 25% genomen van koorde van de vleugel. Waarschijnlijk kan dat een stuk naar achteren, maar ga het eerst mar zo proberen.

Groeten,
Bart

Gefeliciteerd! Mooie foto's (vooral de middelste links) wel een erg steile klimhoek die laatste foto.

Die laatste foto is een beeld uit de video opname. Omdat ik van de startbaan werd geblazen moest ik even veel 'up' geven. Vandaar de steile hoek. gelukkig zit er vermogen genoeg in, zodat dit zonder problemen ging.

Groeten,
Bart

Gefeliciteerd met de succesvolle maiden! De afwerking ziet er ook goed uit!

Idereen bedankt voor de complimenten!

Vanochtend heb ik uitgebreid gevlogen tijdens weinig wind condities. Het is eigenlijk verbasend hoe makkelijk het vliegtuig vliegt. Ik kon zonder problemen handstarten. De hoek waaronder je hem weggooit houdt hij gewoon vast! Het vasthouden is wel lastig omdat de romp zo groot is.

Ik heb de flaps beter kunnen testen, maar ben er nog niet helemaal uit. Het vliegtuig vliegt absoluut langzamer, maar wordt wat nerveuser om te besturen. Met name up/down wordt nerveus. Ondanks dat de snelheid lager is geeft het minder vertrouwen in het geheel. Zonder flaps is de kist trouwens zeer goed te landen. Tot op heden heb ik hem telkens op zijn buik in het gras laten landen. Dat ging eigenlijk net zo makkelijk als een zwevertje.

Ik heb de F27 samen met mijn Kyoso Soarus gevlogen, en eigenlijk vliegt de F27 makkelijker! Daar sta versteld van. De vliegtijden zijn gewoon lang te noemen. Met rustig vliegen kom ik tot 20 min. Voor mij is dat trouwens te lang ik maak dus een paar landingen tussendoor.

Helaas geen video of foto's van de tweede vlucht.

Ondertussen ben ik bezig om spinners te maken. Ik maak een mal van balsa waar ik plastic overheen wil vormen. Ik denk de foto's voor zich spreken.

Groeten,
Bart

IMAGE0002.JPG

IMAGE0004.JPG

IMAGE0005.JPG

IMAGE0007.JPG

IMAGE0008.JPG

IMAGE0010.JPG

IMAGE0011.JPG

IMAGE0012.JPG

Back