Bouwverslag Four-Star .60, maiden 4 februari 2007

Danny Mulders

verslagschrijvers
Na het ( niet zo heel) pijnlijke verlies van mijn dierbare Four-star 40 afgelopen week zaterdag, ben ik gisteren ( vrijdag) maar naar de hobbyin gegaan om eigenlijk eerst nog wat materiaal te halen voor mijn texan die ik even in 3 weken in elkaar had ( was eigenlijk mijn winterproject :oops: ). nou dan ook maar de four-star 60 meenemen hè?

de bouwdoos is lekker uitgebreid, met lasergesneden onderdelen van sublieme kwaliteit, de stukken zijn zeer scherp en vallen gewoon uit hun plek.

de setup die er in komt is bekend, namelijk:
-Irvine .72, oftewel 12CC
-futaba R136F ontvanger, 6 kanaals
-5 futaba S3003 servo's
-verder wat standaard futaba toebehoren.

Er waren eerst maar 2 four-star 40's op onze club, de mijne en die van metroid, maar nu waren er eigenlijk vier sinds de dag van de crash, en een uur later waren er nog maar 3 :lol: .
nu ben ik wel verplicht om een maatje groter te nemen omdat ik toch uit de toon wil vallen :wink: .

hier nog een oude foto van de imiddels overleden four-star 40
morgen zou ik hem eigenlijk een jaar hebben ( mijn verjaardag)


dsc017409lk.jpg


ik denk dat het kleurenschema hetzelfde word, maar weet het nog niet zeker.....
foto's volgen
 
Danny,

Hoe komt het eigenlijk dat je fourstar 40 kapot is?

En goed veel foto's posten van de nieuwe he! Ben benieuwd :P

Grt
 
Ik trok hem in een looping en terwijl de kist nog naar beneden ging trok ik hem in een rol, maar omdat ik wind mee had en het waaide best hard die dag, kreeg ik niet zoveel lift als ik normaal heb, dus kon ik hem net niet meer optrekken, daardoor ging hij in een lompe buikschuif waarbij hij én een 2 meter lange geul groef én grotendeels uit elkaar spatte:
afbeelding001hz0.png


ook schoof de afgebroken neus hard door tegen de enige boom op de heide, en de rest van het vliegtuig lag er in een waaiervorm omheen :lol:
 
ik schat dat de saito 72 aan de lichte kant word
de 72 is een mooie voor op een fourstar 40 maar voor op de fourstar 60 weer ik het zo direct niet.

bij ons vliegen de fourstar piloten allemaal met een os 90 (15cc) op de fourstar 60
 
ach sheiss :D

ik ben helemaal gek van de saito 72 :)
zie daarom snel iets over het hoofd met 72 erin ;)

de irvine 72 zal het prima doen erop .
 
daarom neem ik hem ook :wink: .

ben zelf zeer te spreken over irvine, lopen van doos uit zeer betrouwbaar, inlopen is een tankje brandstof erin gooien en hem 3X laten lopen, en dan vliegen :wink: .
 
Nou, vandaag tussen ( en tijdens :lol: ) de verjaardagsbezoeken door nog aan het bouwen geweest.

maar eerst even kijken wat er allemaal in die grote doos zit :D .

even een vergelijking met de four-star 40
afbeelding001cq8.png


de doos gaat open en meteen staat er weer iemand bij...
afbeelding003ck8.png


een gigantische cockpitkap ( vergelijk even met de hond, de kat wil er onderkruipen....)
afbeelding004oc2.png


landingsgestel, is volgens mij nog minder breed dan die van de four-star 40 8O
afbeelding005pq3.png


de tekeningen, helaas moet ik hier wel in gaan knippen omdat er maar halve onderdelen op staan, goed te zien op de bovenste tekening van de romp.....
afbeelding006lp7.png


stikkâhs!!!!!!
afbeelding007mb2.png


best veel materiaal voor €140,00
afbeelding008yu1.png

afbeelding009bz2.png

afbeelding010tt6.png


het hier nog naakte stabilo, heb ik niet op de tekening gebouwd, want de delen pasten maar op eén manier, en de tekening bobbelt......
afbeelding011qo0.png


hier gesheet, moet nog gevuld en geschuurd worden, want de randen van het balsa waren door de fabrikant krom gesneden.....
afbeelding012bo8.png


staartvin
afbeelding013so6.png


interlocking rompje :D
afbeelding014xi3.png


oud en nieuw....
afbeelding016zx3.png
 
Nog gefeliciteerd :new-bday:
Danny Mulders zei:
de doos gaat open en meteen staat er weer iemand bij...
Bemoeizuchtige kat heb jij :P
Zo deed ie ook al bij je Harvard :wink:

Ziet er allemaal goed uit :!:


Keep up the goodwork :thumbsup:
:bye:
Pj
 
bedankt :P .
ja dat beest heeft een dozenobsessie, vorig jaar 27 augustus ( zaterdag) had ik de four-star 40 gekocht, ik maakte hem open en hij hing al in de doos.....

zelfde bij mijn charter, overigens gaat hij als ik ze niet ondersteboven zet in deksels liggen slapen......
 
ehy danny , proficiat nog he ;)

zozo bijna een romp al helemaal klaar en dat ok nog eens op een verjaardag.... hmm knap.

Grt.

P.S. onde "poes" kruipt ook altijd een doos in, en wij maar speeltjes kopen voor dat beesie en het dier is het allergelukigst met een kartone doos ;)
 
Helaas heb je zo te zien al in de tekening zitten knippen, Maak de volgende keer eerst een kopie en verknip die. Op die manier blijft de originele tekening altijd behouden voor reparatie doeleinden of voor complete herbouw.

Nog een andere tip, als je een bouwdoos krijgt/koopt neem dan de tijd om de tekening en alle onderdelen te bestuderen. Op die manier kun je soms al het gehele model in gedachten opbouwen. Als je dan daadwerkelijk met de bouw begint kun je eventuele problemen al voorzijn of voorkomen.
 
ik bouw snel, dus ook in gedachten :wink: . bedenk, ik heb het model al sinds vrijdag en ben vandaag pas begeonnen, en denk maar niet dat die doos de afgelopen 2 dagen dicht is gebleven, dus ik heb hem al 6 keer gebouwd in gedachten :P .

trouwens, de tekening blijft hoe dan ook behouden, alleen in kleinere stukkies :wink: .

hoe dan ook heb ik zoiets van "als ik de tekening nodig heb voor reparatie, dan heeft het voor mij geen zin meer, dan koop ik wel een nieuwe 8) "
 
Waarom niet repareren, is toch veel goedkoper :wink:

Bovendien, op onze club hoor je het volgende gezegde regelmatig:
"Een gevallen kist vliegt het best"

:wink:
Stefan
 
Het ging ook niet direct over deze kist, maar meer over de algemene instelling dat "als ik de tekening nodig heb voor de reparatie, bouw ik wel een nieuwe"

Anyway, het zal wel :roll:
 
Back
Top