Bouwverslag Four-Star .60, maiden 4 februari 2007

Men zei bij mij hetzelfde over de tekeningen en ik zie het nut er niet van. Je krijgt die tekeningen om te gebruiken.. je kunt ook, om het even te overdrijven, alle houtjes uit de kit nazagen en de oorspronkelijke bewaren, maar dat is een beetje onzinnig.

Ik ben klaar met de tekeningen qua bouwen en ze zijn nog prima bruikbaar voor alles wat ik er mee wil. Mocht ik ooit strakke tekeningen willen, als in geen vouwen, speldeprikken, enz, dan kan ik ze altijd alsnog kopieren.

vandaag natuurlijk niet stilgezeten en de rechtervleugel afgebouwd, ging helaas zo snel dat ik vergeten ben foto's te maken :oops: .

morgen zal ik wel een fotootje posten van het eindresultaat :wink: .

oké, hier gaat ie dan :!:

als eerste de al afgebouwde rechtervleugelhelft:
afbeelding001hl8.png

afbeelding002jo0.png

afbeelding003xh8.png

begin van de linkervleugel, let vooral op de spar doubler op de hoofdligger
afbeelding005tb4.png

5 ribben geplaatst, de opbouw is anders dan bij de four-star 40, bij de fourstar 40 zet je namelijk alle ribben op de ( hardhouten) ligger (zonder spar doublers), en dan maak je er shearwebbings tussen, maar bij deze heb je één grote lasergesneden shear web die op balsa liggers staat, waar je de ribben in schuift, dus dit bouwt veel sneller 8) , plus je kunt bijvoorbeeld niet te grote webbings plaatsen ( had ik bij de four-star 40 wel)
afbeelding006md5.png

afbeelding007ef3.png

hier diagonale verstevigingen, iets wat de four-star 40 niet heeft.
afbeelding008qy6.png

hier de servokabel leiding(of hoe dat rotding ook heten mag...), ik kreeg dat ding maar niet netjes gerold, het ging steeds maar kreuken, toen heb ik een koperen pijp gepakt, hem daar omheen gerold en hem met pijp en al in de vleugel geschoven, en daarna de pijp zelf er weer uit trekken. en zelfs op die manier was het bijna niet te doen :evil: .
afbeelding009cb9.png

en hier nog een blunder :oops:

er moet een gat gesneden worden in elke vleugelhelft waar de servokabel in moet, bleek ik na een half uur passen en meten het gat aan de verkeerde kant van de hoofdligger gesneden te hebben :hammer: ( de achterste is fout, de voorste goed). ik heb het nog redelijk netjes op kunnen vullen, maar ik erger me wel aan dit soort dingen...
afbeelding010dp6.png

en hier het totaalbeeld tot nu toe, even de vleugels op elkaar geschoven en in de romp geklemd, ik heb zoals je ziet de linkervleugel nog niet af, maar mijn mnoeder riep me uit mijn vaders werkhok omdat ik morgen ergens naar toe moet, school ofzo dacht ik....
afbeelding012gt4.png

vandaag weer verder gegaan, nu is heel de vleugel af :D !

Dit ben ikke bij mijn vliegtuig, vergis je niet, hij is gigantisch in het echt, maar lijkt klein omdat ik er op een vreemde manier bij zit :roll:
afbeelding007hn9.png

hier de naad van vleugel op romp, past precies, beter dan bij mijn oude four-star 40 :D
afbeelding010wa5.png

hier de netjes uitgeknipte cockpitkap, en ook de steunbalkjes voor de topsheeting zijn al bovenop de voorkant van de romp gelijmd.
afbeelding011xt4.png

Wow, gaat weer als een speer Danny!.....Heb je straks weer niks te doen in de winter :wink: !
Mooi ding en weer netjes gebouwd, nu ook nog netjes folien :D

Goed gedaan! Zeer goed bezig als ik het zo bekijk, doe zo verder. Tja, van die schoonheidsfoutjes maken we allemaal wel eens hoor en ook ik erger er mij dan blauw aan maar niets aan te doen.

Stevo

nadat dit draadje naar tot over de helft van de 2e pagina verbannen was vond ik het toch weer tijd voor een update 8) .

ik ben 16 september naar hobbyin geweest maar was even te lui om foto's te uploaden. de foto's die overdag gemaakt zijn zijn oud, en degene die in het donker gemaakt zijn ( op mijn kamer) zijn zojuist gemaakt.

komen ze hoor :arrow: :
even naar hobbyin geweest voor deze paar dingen, en wat kost het? 249 euro verdorie!!! schandalig eigenlijk :roll:
afbeelding001rm6.png

een leuke nieuwe irvine .72, oftewel 11,8 cc, hopelijk zal ik hier oneindig mee omhoog kunnen, vingers gekruist......
afbeelding002qa7.png

hier zie je hem bespannen en wel, het enige wat nu nog bespannen moet worden zijn de rolroeren en hoogteroeren, maar daar heb ik nog geen bespanning voor, ik zit te twijfelen of ik de bovenkant van de roeren met blokken moet bespannen net als de onderkant, of dat ik ze metallic blauw moet maken :? ..
afbeelding003eg1.png

het richtingsroer bespannen.
afbeelding004qk5.png

motor gemonteerd maar er moet nog wat afgespannen worden....
afbeelding005wq3.png

hmmm, die piloot is toch wat aan de kleine kant... ( komt uit mijn four-star 40)
afbeelding006ol9.png

sticker op de onderkant van de vleugel
afbeelding007na5.png

alle stickers geplakt (vleugelbouten zijn hier nog niet geplaatst, daarom zit de vleugel gedraaid, intussen wel geplaatst en recht :wink: )
afbeelding008sl5.png

spreekt voor zich
afbeelding009lw7.png

servoluikje, netjes in lijn gefolied
afbeelding010ca8.png

cockpit trim geplaatst
afbeelding012wn8.png

de onderkant, moet duidelijk zichtbaar zijn geloof ik, vergelijk even de grootte met de 1:16 tank of de PSP op de voorgrond, of onze hond een paar foto's naar boven, dan zie je wat voor een groot ding het is :wink:
afbeelding013ts8.png

ik zal dalijk ook foto's van mijn modellen plaatsen in het subforum fotoalbum, en dan bij de thread waar je foto's van je modellen kan zetten :wink:

Danny Mulders zei:
even naar hobbyin geweest voor deze paar dingen, en wat kost het? 249 euro verdorie!!! schandalig eigenlijk :roll:
Bekend fenomeen, heb ik ook altijd last van. Ga je iets halen wat bv. 100 euro kost. Dan sta je daar en denk je 'oh ja, die servo-verlengkabeltjes moet ik ook hebben' en 'oh ja de epoxy is bijna op' en 'oh ja quicklinks niet vergeten' en dan gaat de winkelier wat staan bliepen op z'n kassa.. hoppa, 200 euro.

M'n vriendin heeft het inmiddels al door.. als ik bv. zeg 'ik heb een motor gekocht, die kostte 100 euro' dan zal haar eerste vraag zijn 'en, hoeveel moest je echt afrekenen aan de kassa?' :(

Ziet er goed uit hoor! Al die blokjes word je denk ik wel gek van als je er te lang naar staart 8O

Morgen vliegen? :)

blokjes word je inderdaad helemaal hoorndol van, vooral als je je lenzen niet in hebt en een beetje misselijk bent, de witte vakjes krijgen dan een zwarte gloed en de zwarte een witte gloed.
morgen vliegen zal niet gaan, heb nog 249 euro schuld bij mijn vader ( hoe zou dat nou komen :lol: ) en ik moet nog elektronica hebben voor het toestel.....
daarbij komt dat ik mijn t6exa zender voor 125 euro wil verkopen en dan voor 150 euro een mx12 wil kopen, maar daar is mijn vader het niet mee ens, vind ie zonde :roll: .

inderdaad had wel iets minder blokjes op gemogen
maar he het is jou vliegtuig :wink:

ziet er voor de rest wel gaaf uit :D

:bye:

Ik heb eens zo'n zelfde toestel met een saito 91 ingevlogen voor een clublid, best een makkelijk toestel, vliegt als een enorme deur :lol: Ik denk alleen dat de Irvine het toestel niet unlimited omhoog kan slepen, de .72 is geen verkeerde motor, maar qua vermogen niet beter dan een gemiddelde 10cc.

Grt.

heb het nu even te druk met drijvers en zo :wink:

ik heb er nog aan zitten denken om het stabilo af te bespannen, maar toen had ik er geen zin meer in :lol:

wat ik wel ga doen om het een en ander wat herkenbaarder te maken in de lucht is wat gele strepen onderop de vleugel maken, net zoiets als bij de calmato sport :wink:

Heb jij dan volgende week geen vakantie? Of heb je die nu al. Ik ga mijn vakantie ook gebruiken als bouwweekje. Alleen jammer dat er wat van het nodige geld ontbreekt zucht :roll:

Back