Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Dat heb je mooi gedaan Chris, ik heb ook nog een tas vol met bling bling voor mijn nieuwe schip kom ik zeker nog een keer een lesje bij je halen..

Dekrooster / Voortgang

Hallo,

Heb de afgelopen dagen gewerkt aan het maken van de roosters en de steunen voor de dekken. Tevens beetje verder plannen kwa bedrading van de LEDs, morgen ga ik de eerste aansluiten. Hop!

Achterin zie je dat ik een groot stuk spant heb weg gezaagd, om ruimte te maken voor de leds en eventueel stukje interieur van de constabel kamer. Dit is nog even puzzelen.

Friesland-OveralProgress2.jpg

Ik weet niet of het aan mijn materiaal ligt maar de dek rooosters gaan erg snel kapot. Veel van de tandjes waren er al af in de verpakking, het is heel zwak materiaal. Hier had ik bij mijn Amati kit geen last van. Enfin ik wil alles toch een zwaar doorleefde en oude look geven, dus op zich past het, maar het is enigzins frustrerend dat je mooi werk wilt leveren maar het al direct rot eruit ziet. Dit rooster is uitneembaar gemaakt zodat je bij de LED schakelaars kunt, dus ik kan hem eventueel nog eens opnieuw maken.

DekRooster-Electronica.jpg

Ook overweeg ik steeds sterker om niet te beitsen/lakken maar alles echt opaak te gaan schilderen en bewerken met weathering washes/powders. Er zal dan dus geen enkele orginele houtskleur/materiaal meer te zien zijn. Ik kan dan beter het uiterlijk maken wat ik voor ogen heb. Vind het nu vaak toch lelijk dat half glinsterende beitsje, wat je beetje afschuurt weer. Doet me teveel denken aan het meubulair uit een bejaardenflat.

Friesland-OveralProgress.jpg

Jammer van die roosters Chris,
Als je nieuwe wilt hebben, ik heb nog een paar in elkaar gezette roosters die niet gebruikt zijn.
Alleen het frame moet er nog omheen.
Ze zijn alleen licht van kleur, dus als je een manier heb om ze donker te maken en je wilt ze hebben geef het even door en ik neem ze mee voor je op de 19e.

Hoi Chris, ik vind de "eiken" beits best heel mooi, als je het teveel vindt glanzen smeer er toch een blanke matte lak overheen. Roosterlatten zijn o.a. los te koop van constructo. Die zijn volgens mij van palmhout en zeer sterk

LEDs ingebouwd

Hallo,

Ik heb gisteren met een goede vriend de LEDs ingebouwd. Hij is zeer ervaren met electronica, dus in een avondje hebben we alle bedrading getrokken en alle leds aangesloten. Alleen de 3 leds in de lantaarns moeten nog, maar deze zijn heel fragiel dus dit doe ik later. Verder is het nu nog niet super mooi te zien ivm alle licht "lekkage" maar dat komt uiteraard goed

leds4.jpg

Leds1.jpg

leds3.jpg

leds2.jpg

De LEDs zijn te dimmen en aan en uit te zetten via de schakelaars onder het uitneembare dekrooster. In totaal 9 leds (warm wit) die lopen op 1 9V batterij.

Nu alle bedrading en electronica erin zit kan ik eindelijk de romp en dek dicht planken. Ik heb een stuk van de beplanking met kanonpoorten afgebroken om zelf opnieuw te bouwen. Ik was niet tevreden over de kwaliteit/afwerking van de metalen poortjes.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit !
Makkelijk zo'n elektrische vriend :D
Doet hij ook huis bezoeken ?

Ik neem de roosters mee voor je.
Zal er twee meenemen zodat je voorraad heb......
Je moet ze alleen op maat maken, ze zitten al in elkaar.
Heb je ook nog de omlijsting nodig ?
Van al mijn vorige projecten heb ik genoeg hout over....

Als dit zo door gaat moet ik echt een bus mee nemen op de 19e :D:D

Romp planken

Dit weekend flink door kunnen werken. Nu de LED verlichting is aangesloten kan ik eindelijk de romp dichtmaken.

Bij de eerste laag planken maak ik het mezelf makkelijk, niet verjongen enzovoort. Wil op een zo eenvoudig mogelijke manier de vorm erin krijgen.

Friesland_HullplankingProgress2.jpg

Ik heb de metalen kanonpoorten en beplanking in het midden van het schip verwijderd en vervangen door een passend stuk fineer. De metalen poortjes waren niet erg mooi en ik kan op deze manier het dek/waterklos nog wat beter afwerken. De kanonspoorten maak ik zelf van hout.

Friesland_HullplankingProgress3.jpg

Friesland_HullplankingProgress4.jpg

Redelijk tevreden met de vorm van het schip. De boeg is wel moeilijk, ik heb geen idee hoe glad alles moet zijn voor de volgende beplanking. Ik probeer het zo perfect mogelijk te krijgen met wat houtvuller en schuurpapier, maar denk dat dit wel het maximaal haalbare kwaliteitsniveau is met mijn ervaring nu.

Friesland_HullplankingProgress.jpg

Als laatste nog even een geinige foto die ik heb gemaakt voor in een lokaal krantje, ter promotie van de scheepsmodelbouwdag :)
Friesland_HullplankingProgressLol.jpg

Ziet er prima uit hoor!

En we hebben meteen een gezicht bij een naam! Is makkelijk voor de 19e!

Voor zover ik in zijn algemeenheid heb kunnen zien zijn de nederlandse meestal rood terwijl de engelsen nogal eens voor geel gingen. Maar of het altijd zo is?

2333_m_christian_iv_on_trefoldigheden.png

Dit is eigenlijk een Deen, maar één van de weinige afbeeldingen die ik tegen ben gekomen waar veel van het dek te zien is.

Over het algemeen kun je stellen dat de rolpaarden rood waren, zowel in Nederland als in Engeland.
De uitzondering daarop is de Victory, daar zijn ze geel, maar daar is ook de binnen verschansing geel.
De andere Engelse schepen hebben bij mijn weten een rode binnen verschansing en rode rolpaarden.
De reden van dat rood is simpel; tijdens het gevecht werd er nogal wat bloed vergoten.
De bemanning kon door al dat bloed in paniek raken, daarom werden verschansingen en rolpaarden rood geschilderd.
Zo viel al dat bloed dus gewoon minder op:cool:

De Friesland lijkt veel op de 7 Provincien en daarop waren de affuiten ook rood. Als je waarheidsgetrouw wilt bouwen zou ik ze rood maken. Maar niet tè rood. Klein beetje bruin erdoorheen knoeien maakt de kleur wat zachter tegenover de rest van het schip.

Kanonnen - half dek

Hoi,

Afgelopen week weer wat voortgang gemaakt. De romp is volledig dicht en glad geschuurd.

Kanonnen
Iedereen bedankt voor de informatie over de kleur van de rolpaarden. Ik heb gekozen voor een soort "scharlaken" rood. Met bruine wash kan ik de tint verder naar de kleur van het schip toe trekken. Nu is het nog redelijk paarsig, maar omdat het merendeel van de kanonnen uit het zicht verdwijnen vond ik het zonde daar meer tijd aan te besteden.

Friesland_PaintingGunCarriages.jpg

Handige tip als je kleine objecten wilt schilderen: plak een stuk dubbelzijdige tape op een plankje en druk je voorwerpen erop. Zo kun je makkelijk alles schilderen en alle kanten op draaien zonder dat je steeds de dingen zelf in je vingers moet houden. Niet te lang op de tape laten zitten, die droogt op en laat dan resten achter.

Dan even een wat beter afgewerkt kanon voor diegenen die in het zicht staan. Nog niet helemaal happy mee, maar het is een begin.

Friesland_CannonPaintTest.jpg

Ondertussen verder de binnenste kanonspoorten afgewerkt. Omdat dit ook allemaal uit zicht verdwijnd heb ik dit niet beplankt maar met een likje verf afgewerkt. De LEDs heb ik bovenop geschilderd zodat je van bovenaf door de roosters niet op een felle lichtpunt kijkt.

Friesland_InnerGunPorts.jpg

Rolpaarden plaatsen
Voordat het halfdek erop gaat heb ik de rolpaarden op hun plek gelijmd. Omdat het verdek van mij er heel onregelmatig in ligt heb ik sommige wielen tot de helft af moeten vijlen om de kanonnen op de juiste hoogte te krijgen. Je ziet er niets van dus geen probleem verder. De kanonlopen plaats ik er later vanaf de buitenkant in.

Friesland_GunCarriagesInner.jpg

Friesland_GunCarriagesInner2.jpg

Halfdek

Nu zo'n beetje alles rondom het verdek en de reling klaar is ben ik begonnen met het halfdek en bakdek. Planken gaat erg snel dus dit ligt er einde van de week allemaal wel in.

Friesland_SecondDeckPlanking.jpg

Back