Bouwverslag : GAMMA DX-11 > nu met ZG20 benzine <

Ik ben nog niet klaar ..... zoals je ziet moet er ook nog een motor op, alles definitief aansluiten en afstellen.
En ik ben een echte "mooi-weer-vlieger" ; ik heb niet zo'n zin in koude voeten en/of handen. Dus dat kan zomaar Maart worden ....

Maar die spleten tussen de roeren ; wat is het nadelig effect dan ?
De roeren zitten wel helemaal aangesloten tegen de scharniertjes ; had ik de scharniertjes moeten laten verzinken ?

ziet er leuk uit! nog wel 1 tipje: doe die blauwe sullivan bowden kabel geleiders goed en vooral op veel plaatsen ondersteunen/vast lijmen. ook in de romp zodat er zoweinig mogelijk speling op komt. Anders krijg je bij dergelijke lange afstanden wel grote kans op flutter... wbt de scharnierlijn. maakt in principe niet veel uit. je roer zal iets minder effectief zijn en het zal iets weerstand opleveren. Of je het echt merkt is een tweede... maar als je ze nog los kunt halen....:)

Nadeel van grote roerspleten is voor een motorkist vrij simpel, hoe groter de spleet hoe lager de effectiviteit van het roer. Bij zwevers krijgt ook de hogere weerstand van het toestel invloed op de vluchtduur. :puppydogeyes:

Huibert zei:
Nadeel van grote roerspleten is voor een motorkist vrij simpel, hoe groter de spleet hoe lager de effectiviteit van het roer. Bij zwevers krijgt ook de hogere weerstand van het toestel invloed op de vluchtduur. :puppydogeyes:

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik ga niet 3D-vliegen en denk ruim voldoende roer-oppervlakte te hebben om mijn rondjes te vliegen.

Mijn project is klaar !
Het totaal gewicht is uitgekomen op precies 4 kg.
Volgens mij best redelijk want de originele bouwdoos met benzine motor komt uit op 4,6 kg.
Iedereen BEDANKT voor het geven van adviezen en complimentjes !!

De GAMMA DX-11 gaat nu de "hangar" in ; wachten op beter weer.

p1010180forum6xu.jpg

p1010181forum4wk.jpg

De verbinding tussen uitlaatspruitstuk en demper was nét iets te kort.
Om dit te verlengen heb ik een auto-lak-stift gebruikt ; heeft precies de benodigde 20mm doorsnee

p1010179forum8rq.jpg

Vandaag dan (eindelijk) de eerste vlucht gemaakt ..................
En die was zeer succesvol ; slechts 1 tandje trim op het hoogte-roer en vliegen maar

De eerste vlucht was door een zeer ervaren clublid
en de 2e vlucht staat op mijn naam ; inclusief de landing ; en dat na 12 jaar niet vliegen :D

Al met al is het een geslaagd kopie-project geweest.
Misschien ga ik de originele bouwdoos (die op zolder staat) ook nog wel bouwen. Of wil iemand deze bouwdoos overnemen ? :wink:

Helaas stond het foto-toestel waarmee ik de filmpjes maakte op zwart-wit ingesteld :cry:

Start : http://video.google.nl/videoplay?docid=-5102965501309477253

Vlucht : http://video.google.nl/videoplay?docid=-5359529895806346495&hl=nl

Je hoort tijdens de landing iemand roepen "LANDUNG" ; ik vlieg n.l. in Duitsland :P

Landing : http://video.google.nl/videoplay?docid=-6800636963723279382

Is weer eens wat anders dan al dat kleuren geweld :P :P Als het bij jullie net zo lekker waaide als bij ons dan heb je een wel erg goed vliegend toestel in handen!! In elk geval veeeeel vliegplezier toegewenst 8)

Huibert zei:
Is weer eens wat anders dan al dat kleuren geweld :P :P Als het bij jullie net zo lekker waaide als bij ons dan heb je een wel erg goed vliegend toestel in handen!! In elk geval veeeeel vliegplezier toegewenst 8)
Er stond inderdaad een behoorlijk windje ; dat zie je ook wel bij het aanvliegen van de landing.

hey hij is al af...hmmz dan heb ik al weer geen reminder mail gehad voor dit draadje :(

ziet er iig. goed uit :thumbsup:

groet,

Roy

stefan_riemens zei:
Netjes hoor

Ben alleen bang dat taxieën een beetje lastig zal worden :? Landingsgestel beetje ver naar voren ?

Stefan

Absoluut géén problemen mee ; oké hij stuurt niet als een Formule 1 auto, maar ik kan mij prima redden op het veld.

Inmiddels heb ik wat veranderingen aan de GAMMA DX-11 aangebracht ;

- Staartwiel vervangen voor een steviger exemplaar ; aansturing nu met vistuig :D
- Servo voor het hoogteroer uit de romp naar de staart verplaatst.
- 15cc Super Tigre (=TE KOOP) vervangen voor een nieuwe Zenoah ZG-20 met reso-pijp ; dat loopt SUPER :!: :!:

p1010095800pz8.jpg

p1010015800600qo5.jpg

p1010017800600es5.jpg

Ron zei:
Tja, ik ben heel erg enthousiast (weer) begonnen met vliegen, maar kon er ook nu weer achter dat ik er gewoon te weinig tijd voor heb :cry:

Weer tijd gemaakt?

Grt.

Back