Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Perfect geworden. Spelingvrij, geen kier, afneembaar.

080526ASW005.jpg

080526ASW006.jpg

080526ASW007.jpg

Dit is bij maximale uitslag. Ik vind het mooi.
De lijst gaat natuurlijk nog helemaal vlak aansluiten op het kielvlak maar nu kan ik het nog niet inlijmen. Eerst moet de bevestiging voor het stabilo en de bowdenkabel daarvan nog in het kielvlak.

080526ASW008.jpg

Stabilo zit er op en zit in de folie. Klein detail; ik ben vergeten een klein hoekje uit het hoogteroer te halen om het richtingsroer de ruimte te geven :rolleyes:
Richtingsroer is geplamuurd, geschuurd en zit in de grondverf. Dit ga ik spuiten.

080527ASW002.jpg

Het begint al wat op een vliegtuig te lijken zo :cool:

080527ASW003.jpg

Volgende stap: kabels voor hoogte en richting erin en aansluiten.
Daarna de vleugelbevestiging.....

Beste Arjan

Je gaat als een speer en als ik alles lees geen gebrek aan inspiratie.
Heb je de lange stuurkabels nog kunnen krijgen ?

Groet

Ko

Hoi Ko,
Ja hij gaat lekker. Heb er ook héél veel plezier in. De stuurkabels heb ik even uitgelegd, met die van 122 cm gaat het toch precies. Het is wel prettig werken met zoveel ruimte in de romp, niet dat gepriegel als bij mijn andere zwevers waar je steeds millimeters moest gebruiken om alles kwijt te kunnen...

Laatst bewerkt:
Beste Arjan

Heb je het vleugelpen schuifstuk nog veel moeten aanpassen om de pennen er in te krijgen.?
Ik zag op het forum dat je ook al bezig was met de orientatie voor de electro motor in de neus.
Blijf het bouw verslag met veel interesse volgen.

Een zonnige dag toegewenst

Met vriendelijke groet

Ko

Nee, enkel de braampjes er even uitgevijld en toen paste het perfect. Zit nu te staren en te broeden hoe ik dat er in ga krijgen. De constructie heb ik wel duidelijk maar de uitlijning moet even zorgvuldig gebeuren natuurlijk. Het handigst is om dat met de vleugels eraan te doen maar dat geeft wat weerstand hier in huis omdat dat enkel in de woonkamer kan :D
Ik begin maar eens met de dwarsbalk achteraan en de wortelribben.

Tijdje niet meegelezen... ik vroeg me af waarom je eigenlijk de voorkeur geeft aan servo's in de vleugel; als de geleidebuis toch al is aangebracht is het toch alleen maar meegenomen dat je de vleugel lichter kan houden? Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd vermoed ik...
Vleugeltips:
maak ik afneembaar. In eerste instantie de gewone 15m-variant dus met afhangende tips. Daarnaast wil ik tips met profielloze winglets maken, puur voor de sier; profielloos zullen ze niks bijdragen aan de prestaties maar ook niet veel kunnen verknallen of zie ik dat verkeerd?
Winglets hebben primair als functie de tipvortex te onderdrukken; ik weet niet in hoeverre dat bij een verkleinde versie ook geldt maar in elk geval hoeven ze daarvoor geen liftend profiel te hebben. Je mag verwachten dat je mét winglets een betere glijhoek hebt, vooral op snelheid.

Je mag verwachten dat je mét winglets een betere glijhoek hebt, vooral op snelheid.
Volgens mij is dat niet helemaal waar.
Winglets vergroten de effectieve slankheid van de vleugel zonder het vergroten van de spanwijdte (belangrijk als de spanwijdte binnen bepaalde grenzen moet liggen zoals bij de grote zwevers in de standaardklasse (15m) of de 18m klasse). Met het vergroten van de slankheid verklein je de geinduceerde weerstand. Geinduceerde weerstand (simpel gezegd weerstand die het gevolg is van het opwekken van lift) speelt vnl een grote rol bij hoge liftcoefficienten, dus grote invalshoeken, dus bij lage snelheden. Bij lage liftcoefficienten (snel vliegen) is de geinduceerde weerstand een veel kleiner deel van de totale weerstand. Hier gaat druk- en profielweerstand een grotere rol spelen, en die weerstand hebben winglets natuurlijk ook.
Bij lage snelheden geven winglets je winst door verlaging van de geinduceerde weerstand, bij hogere snelheden wordt die winst steeds kleiner, maar de overige weerstand van de winglets wordt wel steeds groter. Er is dus een omslagpunt bij een bepaalde snelheid. Beneden dit omslagpunt geven winglets je winst, daarboven geven ze verlies.

Hoi Bart,
vleugelservo's zijn makkelijker aan te sluiten (enkel een stekker, geen kwiklinks) en je kunt differentieel/spoilerons/individuele trim op je zender gebruiken. Daar heb je sowieso twee servo's voor nodig dus dan maar in de vleugel toch?
Voor het gewicht maakt het vrijwel niets uit; ruim 3 meter staalkabel+1 servo weegt bijna net zoveel als dit. Scheelt hooguit een gram of 30 en dat is te verwaarlozen als je het afzet tegen de winst in gebruiksgemak.

Dank voor de opmerkingen over de winglets; het is vooral esthetisch denk ik, tenzij je echte windtunneltests gaat doen en ze fatsoenlijk ontwikkeld. Als ik het afzet tegen de aerodynamische effecten van een klappropellor (waar ik eigenlijk ook niks van merk) denk ik niet dat ik voldoende fijngevoelig ben om het verschil werkelijk te benutten :-)

Laatst bewerkt:
het is vooral esthetisch denk ik, tenzij je echte windtunneltests gaat doen en ze fatsoenlijk ontwikkeld.
De spijker op zijn kop. Bij de grote zwevers is ook relatief veel effort nodig om de winglets zo te ontwerpen dat ze nut gaan hebben, en dan nog hoef je geen spectaculaire winsten te verwachten.
De winglets op onze modellen zijn om ze op de grote jongens te laten lijken, omdat ze mooi staan en misschien soms zelfs wat mode. Ik vind winglets vaak prachtig om te zien, maar twijfel aan het aerodynamische nut op onze modellen.

Sleuven voor de vleugelbevestiging gemaakt en de achterste dwarsverbinding.

080528ASW001.jpg

080528ASW002.jpg

Even droog passen en controleren of alles zit zoals ik het had bedoeld:

080528ASW.jpg

En zowaar. Alles recht en onder de hoek die ik wilde.
Nu heb ik een vraag, of eigenlijk twee: de platstalen vleugelverbinders zijn wat smaller dan de pockets in de vleugel. Ze kunnen dus een beetje kantelen en wat omhoog/omlaag.
Vraag 1: moet ik die speling weghalen met bijvoorbeeld wat 1mm triplex op de staaf? Of laat ik het zoals het is en vertrouw ik op de verlijming?

Vraag 2: waarmee verlijm ik het platstaal in de vleugel? Epoxy erin laten lopen zal niet meevallen omdat het een gleufje van een millimeter of 2 breed is.

Nu heb ik een vraag, of eigenlijk twee: de platstalen vleugelverbinders zijn wat smaller dan de pockets in de vleugel. Ze kunnen dus een beetje kantelen en wat omhoog/omlaag.
Vraag 1: moet ik die speling weghalen met bijvoorbeeld wat 1mm triplex op de staaf? Of laat ik het zoals het is en vertrouw ik op de verlijming?

Vraag 2: waarmee verlijm ik het platstaal in de vleugel? Epoxy erin laten lopen zal niet meevallen omdat het een gleufje van een millimeter of 2 breed is.

Vraag 1.

Persoonlijk hou ik helemaaaaal niet van speling en moet het passen als Piet in Griet. Door de (enorme) krachten gaat alles nog verder lubberen en op een gegeven moment knalt het eruit..... (Maar ik heb nooit zo'n enorme kist gebouwd)
Dus wat mij betreft op zoek naar een passend stuk staaf. En opvullen met hout werkt volgens mij ook niet.

Vraag 2:

Het plaatstaal wordt niet in de vleugel verlijmd, maar zit los in de messing huls.

Misschien heb ik het niet goed begrepen, dus verbeter me maar als ik verkeerd zie.

Hij wordt wel vreselijk mooi moet ik zeggen !!!

Groeten, JH

Hoef jij niet te werken ofzo ???
Groeten, JH

Nee, momenteel niet.

Over die pockets in de vleugel; dat is hardhout, een gefreesde uitsparing in de hoofdligger. De speling is in de orde van grote van een mm in de breedte en een halve mm in de hoogte. Het vlakstaal blijft daarin zitten en je schuift ze in de messing verbinding tussen de vleugels. Daarin past het wel als gegoten.

Over die pockets in de vleugel; dat is hardhout, een gefreesde uitsparing in de hoofdligger. De speling is in de orde van grote van een mm in de breedte en een halve mm in de hoogte. Het vlakstaal blijft daarin zitten en je schuift ze in de messing verbinding tussen de vleugels. Daarin past het wel als gegoten.
Merkwaardige constructie... als het toch de bedoeling is dat het vlakstaal in de vleugel blijft zitten dan hadden er ook een paar boutjes door vlakstaal & hoofdligger gekund.
Maar, als je het volgiet met epoxy of bruislijm voor je de verbinder erin stopt doet die speling nooit meer iets denk ik... (niet helemáál vol natuurlijk...)

Back